تعطیلاتی برای همه ادیان

مالزی مترجم: علی طاهری در مالزی دو نوع تعطیلات عمومی وجود دارد؛ تعطیلات ملی و تعطیلات ایالتی. اکثر سازمان‌های دولتی و خصوصی در تعطیلات ملی، تعطیل هستند. تعطیلات ایالتی فقط در ایالت‌های خاص به اجرا درمی‌آید. علاوه‌بر این در اکثر نقاط مالزی ادارات دولتی در روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته تعطیل هستند؛ اما در ایالت‌های کداح، کلانتان، جوهور و ترنگانو ادارات دولتی در روزهای جمعه و شنبه هر هفته تعطیل هستند. مالزی یکی از کشورهایی است که بیشترین تعطیلات عمومی جهان را دارد و در میان ۱۰کشوری که بیشترین تعطیلات را دارند، پس از تایلند، اندونزی، هند و هنگ‌کنگ در جایگاه هفتم قرار گرفته است. برخی از تعطیلات عمومی در مالزی، تعطیلات فدرال هستند و برخی دیگر توسط ایالت‌های خاص در نظر گرفته می‌شوند. فستیوال‌هایی نیز توسط گروه‌های خاص نژادی یا مذهبی برگزار می‌شوند، اما تعطیلات عمومی محسوب نمی‌شوند. اصلی‌ترین روز مقدس هر مذهب عمده در این کشور تعطیلی عمومی است. اصلی‌ترین تعطیلی در مالزی، تعطیلی

«Hari Kebangsaan» یعنی روز ملی مالزی یا روز استقلال در تاریخ ۳۱ اوت است. هر سال در این روز، استقلال فدراسیون مالزی از بریتانیا جشن گرفته می‌شود. همچنین روز کارگر (اول مه)، روز تولد پادشاه (اولین شنبه ماه ژوئن) و برخی از فستیوال‌ها ازجمله تعطیلات عمومی اصلی در مالزی هستند. روز«فدرال تریتوری» در سه منطقه فدرال جشن گرفته می‌شود. روز مالزی که در تاریخ ۱۶ دسامبر جشن گرفته می‌شود، گرامیداشت تاسیس مالزی است و در سال ۲۰۱۰ به یک تعطیلی ملی تبدیل شد. قبل از سال ۲۰۱۰ این روز فقط در ایالت صباح تعطیل بود. روز سال نو نیز در همه ایالت‌های مالزی به جز ایالت‌های جوهور، کداح، کلانتان، پرلیس و ترنگانو تعطیل است.

تعطیلات مذهبی و نژادی

تعطیلات اسلامی در مالزی از اهمیت فراوانی برخوردارند. مهم‌ترین آنها عید فطر است. علاوه‌بر عید فطر، عید قربان، اول محرم (سال نوی اسلامی) و میلاد رسول (میلاد حضرت محمد (ص) در مالزی تعطیل ملی است. تعطیلات مربوط به چینی‌های مالزی نیز، تعطیلات ملی محسوب می‌شود. سال نوی چینی یکی از برجسته‌ترین آنها است که ۱۵ روز طول می‌کشد؛ اما فقط روز اول آن در مالزی تعطیل است. روز وساک که روز تولد بوداست و بوداییان آن را گرامی می‌دارند نیز در مالزی تعطیل عمومی است.

به‌طور خلاصه تعطیلات ملی که براساس آن همه مراکز دولتی در اکثر نقاط مالزی تعطیل هستند، عبارتند از:

۱- سال نوی میلادی در اول ژانویه (به جز سه ایالت)

۲- میلاد حضرت محمد (ص)

۳- روز اول سال نوی چینی

۴- روز کارگر در اول مه

۵- روز تولد بودا

۶- روز تولد پادشاه مالزی در ۲۹ ژوئن

۷- عید فطر که دو روز تعطیل است

۸- روز استقلال مالزی در ۳۱ اوت

۹- روز مالزی در ۶ سپتامبر

۱۰- روز عید قربان

۱۱- روز اول محرم

۱۲- روز کریسمس

روز دیوالی که یک فستیوال مربوط به هندوهاست، در مالزی تعطیلی عمومی نیست اما تقریبا همه ایالت‌های مالزی در این روز تعطیل هستند. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، علاوه‌بر تعطیلات ملی، هر ایالت هم تعطیلات مخصوص به خود را دارد. تعطیلات ایالت کوآلالامپور که پایتخت رسمی مالزی نیز درآن هست، عبارتند از:

۱- تاپیوسام: از جشن‌های آیین هند و است که بیشتر جامعه تامیل در بدر ماه تای آن را جشن می‌گیرند.

۲- روز دوم سال نو چینی.

۳- روز فدرال تریتوری: در اول فوریه سالگرد تاسیس ایالت کوآلالامپور جشن گرفته می‌شود.

۴- روز نزول قرآن.

۵- روز دیوالی: جشن مربوط به هندوها است.

جوهور یکی دیگر از ایالت‌های مهم مالزی به شمار می‌رود که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. جوهور یکی از توسعه‌یافته‌ترین ایالت‌های مالزی است و دومین ایالت پرجمعیت این کشور محسوب می‌شود. تعطیلات ایالتی در این منطقه عبارتند از:

۱- تایپوسام

۲- دومین روز از سال نوی چینی

۳- معراج: زمان معراج حضرت محمد (ص) گرامی داشته می‌شود

۴- روز اول رمضان

۵- روز دیوالی

۶- روز تولد حاکم جوهور

۷- روز هری هول سلطان جوهور