تعطیلات غیراجباری

آمریکا مترجم: پندار نیک تعطیلات رسمی در ایالات متحده برای سازمان‌های دولتی اعم از سازمان‌های فدرال، ایالتی یا دولت‌های محلی اجباری نیست. در واقع در هیچ‌یک از تعطیلات رسمی همه کسب‌و‌کارها تعطیل نیستند. تعطیلات فدرال فقط برای برخی کسب‌و‌کارهای خاص (مانند بانک‌های فدرال) و واشنگتن دی‌سی درنظر گرفته می‌شوند. تعطیلات دیگر توسط ایالت‌ها تعیین می‌شود و اغلب ایالت‌ها به حوزه‌های قضایی محلی (شامل شهرها، روستاها و...) اجازه می‌دهند تعطیلات محلی خود را داشته باشند. در نتیجه، تعطیلات هرگز در سطح فدرال کنترل نمی‌شود و قانون فدرال باز بودن کسب‌و‌کارها را کنترل نمی‌کند. اما برخی ایالت‌ها فعالیت برخی کسب‌و‌کارها را در روزهای تعطیل محدود می‌کنند. براساس قانون «یکپارچه کردن تعطیلات دوشنبه» که در سال ۱۹۶۸ تصویب و در سال ۱۹۷۱ اجرایی شد، تعطیلات رسمی باید در روزهای دوشنبه باشد، البته تعطیلات روز سال نو، روز استقلال، روز سرباز، روز شکرگزاری و کریسمس شامل این قانون نمی‌شود.

گرچه سازمان‌های فدرال در هر ۵۰ ایالت آمریکا روزهای تعطیلی فدرال را تعطیل هستند، اما هر ایالت می‌تواند تعطیلات مخصوص به خود را هم داشته باشد. بسیاری ایالت‌ها تعطیلاتی دارند که توسط دولت فدرال تعطیل اعلام نشده است. به همین ترتیب بسیاری از کسب‌و‌کارها نیز تعطیلات خاص خود را دارند که توسط هیچ یک از ارگان‌های دولتی تعیین نشده‌اند. با توجه به تنوع فرهنگی و نژادی در ایالات متحده، فهرست متنوعی از تعطیلات در این کشور وجود دارد. ایالات متحده از نظر تنوع نژادی، هشتاد‌وپنجمین کشور جهان به شمار می‌رود. گرچه به درستی نمی‌توان محبوبیت هریک از تعطیلات رسمی را محاسبه کرد، اما تعطیلات کریسمس از پرطرفدارترین تعطیلات است. بسیاری از خرده‌فروشان مانند بازارها، مراکز خرید و فروشگاه‌ها فقط در روزهای شکرگزاری، کریسمس و عید پاک تعطیل هستند و در دیگر تعطیلات باز هستند. با این وجود همه شرکت‌ها در تعطیلات اصلی(روز سال نو،روز یادبود، روز استقلال، روز کارگر، روز شکرگزاری و کریسمس) تعطیل هستند. برخی کسب‌و‌کارها در روز بعد از روز شکرگزاری که به جمعه سیاه معروف است، تعطیل هستند، اما برخی دیگر(مانند بانک‌های فدرال و دفاتر پست) باید در این روز باز باشند. برخی کسب‌و‌کارهای کوچک که معمولا در روزهای یکشنبه باز هستند، در روز یکشنبه عید پاک تعطیلند.

براساس قوانین ایالات متحده، تعطیلات فدرال توسط کنگره آمریکا تعیین می‌شود. در تعطیلات فدرال، کارکنان دولت فدرال تعطیل هستند. اگر تعطیلی فدرال روز شنبه باشد، دولت روز جمعه را هم تعطیل می‌کند و اگر تعطیلی به روز یکشنبه بیفتد، دولت فدرال روز دوشنبه را هم تعطیل اعلام می‌کند. اکثر ایالت‌ها و نه همه آنها، درپی تعطیلی روز یکشنبه، دوشنبه را هم تعطیل می‌کنند. ایالت‌ها می‌توانند در صورت تعطیلی شنبه، روز جمعه یا روز دوشنبه را تعطیل کنند یا اصلا هیچ‌یک از این روزها را تعطیل نکنند. شرکت‌های خصوصی و دیگر کسب‌و‌کارها ملزم نیستند از تعطیلات دولت فدرال یا دولت ایالتی تبعیت کنند. به ویژه بانک‌ها که روزهای شنبه تعطیل هستند، زمانی که تعطیلی فدرال به روز شنبه می‌افتد، شنبه را تعطیل نمی‌کنند.

تعطیلات بورس نیویورک: تعطیلات بورس نیویورک همانند تعطیلات فدرال است با این تفاوت که در روز کلمب و روز سرباز تعطیل نیست. بنابراین بورس نیویورک در روزهای روز سال نو، روز مارتین لوترکینگ، تولد جورج واشنگتن، جمعه مقدس، روز یادبود، روز استقلال، روز کارگر، روز شکرگزاری و روز کریسمس تعطیل است و یک روز قبل از روز استقلال، یک روز پس از روز شکرگزاری و شب کریسمس نیمه تعطیل است.

به طور خلاصه تعطیلات فدرال در آمریکا عبارتند از:

۱. روز سال نو: اول ژانویه هر سال

۲. روز تولد مارتین لوترکینگ: سومین دوشنبه ژانویه هر سال به یاد مارتین لوتر کینگ تعطیل است.

۳. روز تولد جورج واشنگتن: سومین دوشنبه ماه فوریه هر سال به یاد جورج واشنگتن اولین رئیس‌جمهوری آمریکا تعطیل است.

۴.‌ روز یادبود: آخرین دوشنبه ماه مه هر سال یاد و خاطره کسانی که جان خود را در نیروی ارتش ایالات متحده از دست داده‌اند گرامی داشته می‌شود.

۵. روز استقلال: ۴ ژوئیه هر سال استقلال آمریکا از بریتانیا جشن گرفته می‌شود.

۶. روز کارگر: اولین دوشنبه ماه سپتامبر هر سال جنبش کارگری آمریکا جشن گرفته می‌شود.

۷. روز شکرگزاری: چهارمین پنج‌شنبه ماه نوامبر هر سال و در پایان فصل درو جشن گرفته می‌‌شود و مردم به خاطر دارایی‌های مادی و معنوی خود، شکرگزاری می‌کنند.

۸. روز کریسمس: ۲۵ دسامبر هر سال زادروز حضرت مسیح جشن گرفته می‌شود.

۹. روز کلمب: دومین دوشنبه اکتبر و روزی است که کریستف کلمب به آمریکا وارد شد.

۱۰. روز سرباز: در تاریخ ۱۱ نوامبر هر سال یاد و خاطره سربازان آمریکایی گرامی داشته می‌شود.

جمعه مقدس تعطیلی فدرال نیست و یک تعطیلی ایالتی محسوب می‌شود، اما در این روز اکثر ایالت‌ها تعطیل هستند.