افت قابل توجه ریسک‌های بورس

روز سه‌شنبه بورس تهران همزمان با بازگشایی نمادهای پالایشی بزرگ‌ترین‌ افت روزانه خود را رقم زد که طی آن شاخص کل با افت ۳هزارو ۵۹۰واحدی به کانال ۶۱هزارواحد رسید. ریزش روز سه‌شنبه بورس تهران که در سه نماد بورسی و سه نماد فرابورسی رخ داد منجر به ایجاد صف‌های طولانی فروش شد که به‌رغم انتظارات، مداخله حقوقی‌ها و صندوق‌های توسعه برای جمع کردن صفوف را به همراه نداشت. اقدام سازمان بورس و فرابورس در روزهای پایانی سال که به‌عنوان آخرین ابهام‌زدایی در مسیر بهبود فعالیت صنایع بورسی به شمار می‌رفت، انتقادها و گلایه‌های زیادی را از سوی فعالان بازار سهام به همراه داشت. با این حال به گزارش «سنا» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشایی پالایشگاه‌ها دفاع و پیش‌بینی‌ها برای افت شاخص را بیش از رقم ثبت شده دانست و گفت: تحلیلگران افت شاخص را در زمان بازگشایی نماد‌ها در حدود ۸ تا ۱۱هزار واحد پیش‌بینی کرده بودند؛ اما با توجه به مصوبات مختلف در کمیته ثبات بازار، دامنه این نوسان کاهش یافت. وی همچنین در رابطه با فعالیت‌های خود بعد از ورود به سازمان گفت: البته شرط ورود به سازمان بازگشایی پالایشگاه‌ها نبوده، بلکه اولویت اصلی رفع ابهام از شرکت‌های پالایشی بوده است. با توجه به اینکه شرکت‌های پالایشی با تنش مواجه بودند مشکل این شرکت‌ها باید هرچه زودتر برطرف می‌شد. البته به دلیل ابهامات زیاد این شرکت‌ها بازگشایی این نماد‌ها در دوره مدیریت قبل انجام نشد و پس از آن زمان منتظر رفع ابهام و ارائه حداقل گزارش‌های لازم برای ارائه به بازار بودیم که با ارائه اطلاعات توسط پالایشگاه‌ها قانونا بازگشایی این نمادها بلافاصله پس از ارائه اطلاعات باید انجام می‌شد. فطانت درخصوص رفع ابهامات و بازگشایی‌های صورت گرفته گفت: در حال حاضر پیش‌داوری درخصوص روند بازگشایی نمادها زود است و باید دوهفته از معامله سهام پالایشگاه‌ها بگذرد و تحلیل اطلاعات این شرکت‌ها در بازار مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال بازگشایی نماد‌ها قدم اول است و باید قدم‌های دیگری برای رفع ابهام همه صنایع از جمله صنایع پالایشگاهی همواره برداشته شود.

وی همچنین افزود: درحال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که ارزش بازاری سهام پالایشگاه‌ها بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی آنها است. به همین منظور درمورد پالایشگاه‌ها نیاز به توجه و همکاری جمعی بیشتری است تا در مسیر درست قرار بگیرند و به ارزش ذاتی سهم نزدیک شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین گفت: اینکه سهام شرکت‌های پالایشگاهی قابلیت معامله داشته باشد، حق سهامداران است. آنچه از توان ما بر‌می‌آمد، تعویق و کیفی‌سازی بود تا با یک برنامه پنج ساله به نقطه اوج و استانداردهای جهانی برسند البته آثار کاهشی قیمت نفت و تاثیر آن روی پالایشگاه‌ها، قابل کنترل و مدیریت نیست و در این دوره اثر‌گذاری آن روی سود پالایشگاه‌ها بسیار معنا‌دار است. وی همچنین افزود: نرخ خوراک پالایشگاه‌ها براساس قیمت جهانی (۹۵درصد فوب خلیج‌فارس) تسویه حساب می‌شود. حال اگر قیمت نفت ۱۰۰دلار باشد ۵درصد تخفیف معادل ۵دلار، درصورتی که قیمت نفت ۶۰دلار یا زیر ۶۰دلار شود ۵درصد تخفیف، معادل ۳دلار یا کمتر خواهد بود. بنابراین تاثیر بسیار مستقیمی روی درآمد‌های پالایشگاه‌ها و متناسب با آن روی قیمت فرآورده‌ها دارد.

فطانت همچنین درخصوص چشم‌انداز بازار در سال ۹۴ گفت: به‌عنوان نظر شخصی و خارج از سمت رئیس سازمان بورس، با توجه به وضعیت تمام نمادها از جمله پالایشگاه‌ها و تعادل قیمت‌های نفت، فلزات، سنگ آهن و برداشت جامعه از فضای مثبت سیاسی روند به سمتی است که ریسک سیستماتیک نسبت به سال گذشته کاهشی است و اتفاقاتی که در سیستم بانکی افتاد از جمله کاهش نرخ‌های سود سپرده بانکی ۲۲درصد و بالاتر، تاثیر مستقیم خود را در کاهش ریسک سیستماتیک، رشد P/Eبازار و افزایش سود‌آوری صنعت بانکی در بورس خواهد داشت.

وی افزود: تلفیق عواملی همچون کاهش تورم و شروع فصل رونق در اقتصاد طبق آمار‌های موجود، نشانه‌های مثبتی است که به بازار می‌رسد. خصوصا اینکه قیمت سهام، ارزش جایگزینی آنها، بازده و مقایسه آنها درمورد یک شرکت خاص در منطقه و دنیا، همه عواملی است که در تحلیل مورد توجه هستند و وضعیت ما را نسبت به سال ۹۳ درشرایط بهتری قرار می‌دهند. در مجموع شرایط پیش رو می‌تواند انتظارات مثبتی را ایجاد کند.

رئیس سازمان بورس همچنین مهم‌ترین‌ دستاورد فعالیت این سازمان در سال ۹۳ را ارتقای جایگاه بازار سرمایه در میان سیاست‌گذاران و بخش‌های مختلف کشور دانست و گفت: مهم‌ترین‌ نکته‌ای که از سال گذشته می‌توان گفت، این است که جایگاه بازار سرمایه رشد قابل توجهی داشته و به اهمیت این بازار و کارکرد‌های توسعه‌ای آن در کشور و جایگاه آن در انعکاس مستقیم آثار تصمیم‌گیری‌ها توجه بیشتری شده است.

وی همچنین بیان کرد: سال ۹۴ به لحاظ آماری سال سختی است. کاهش قیمت نفت و تاثیرات آن روی بودجه نشان می‌دهد باید با درایت و تدبیر بیشتری سال ۹۴ را در بخش‌های واقعی اقتصاد جلو ببریم.

فطانت همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با دستاورد‌های جلسه اعضای سازمان بورس و چهار عضو کابینه دولت گفت: جلسه‌ای که با حضور اعضای کابینه و نمایندگان ارشد مجلس، از جمله حجت‌الاسلام ابوترابی نایب رئیس اول مجلس، دکتر سیف رئیس کل بانک مرکزی، دکتر طیب‌نیا وزیر اقتصاد، مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهندس زنگنه وزیر نفت و نمایندگان مجلس برگزار شد، نشان داد که مردان دولت خود را در مقابل مطالبات مردم پاسخگو می‌دانند و در عین حال برای رفع مشکلات آمادگی دارند. باید ازشخص وزیر نفت آقای زنگنه به‌صورت ویژه تشکر شود که به‌رغم تمام مسائل امروز حوزه نفت توجه ایشان به بازار سرمایه زیاد است.

وی درادامه افزود: درصد اصلی دغدغه‌های وزیر اقتصاد بازار سرمایه است و بسیاری از رفع ابهامات و مشکلات نهان و آشکار،حاصل تلاش‌های شخص وزیر اقتصاد است. همچنین به وضوح می‌توان گفت، رئیس کل بانک مرکزی در جلسات و محافل مختلف تلاش بسیاری برای بهبود فضای بازار سرمایه داشته و رابطه خوبی بین بازار سرمایه، سیستم بانکی و بانک مرکزی به وجود آورده است. در راس این حمایت‌ها نظر بسیار مثبت معاون اول رئیس‌جمهور به بازار سرمایه است که همواره شاهدیم تمام اقدامات و کوشش‌های لازم را برای رفع موانع بازار سرمایه انجام می‌دهند. رئیس سازمان بورس در پایان بیان کرد: تلاش همه در راستای ارتقای اهداف بازار است، اما اینکه این ارتقای بازار در جهت بهبود قواعد معاملات چگونه همراه شود یک بحث دائمی و مستمر است. برای ارتقای بلوغ بازار و برای جلوگیری از رفتار‌های هیجانی از هر فکری استفاده خواهیم کرد و برای رفع معایب و ایجاد مزایا برای بازار با کمک اصحاب رسانه، فعالان بازار و همه صاحب‌نظران تمام تلاش خود را مصروف خواهیم کرد.