گروه گردشگری: در چشم به‌هم زدنی، سال 93 هم به پایان رسید. هرکدام از ما ممکن است در این سال کمابیش فرصت‌هایی برای سفر را از دست داده باشیم یا بهترین سفرهای زندگی خود را تجربه کرده باشیم. اما امروز تقریبا آخرین زمانی است که می‌توانید برای بهره‌گیری از تعطیلات نوروز جهت سفر، برنامه‌ریزی کنید. «دنیای اقتصاد» در آخرین روز سال تصمیم دارد، به اختصار گزینه‌هایی را در چهارسوی ایران برای سفر نوروزی به شما معرفی کند و برنامه‌ریزی برای رسیدن به این مقاصد را به عهده شما بگذارد. برای این کار، نقشه ایران را به 4قسمت شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم کرده‌ایم و در این پرونده ما تنها به شما خواهیم گفت که چرا باید به فلان استان بروید. مهم‌ترین پیشنهاد همکاران ما در گروه گردشگری به شما این است که دست از سر مقاصد تکراری بردارید و جاهای جدید را تجربه کنید! البته ممکن است نتوانید در مقاصد کمتر معرفی‌شده، امکانات رفاهی کاملی پیدا کنید ولی به تازگی آن مقاصد می‌ارزد.
توصیه‌هایی هم برای شما داریم؛ اگر با خودرو شخصی سفر می‌کنید: از سلامت آن مطمئن باشید، به اندازه لازم لباس، آب و خوراک به همراه داشته باشید، ایمنی شما مهم‌تر از زود رسیدن است، هر ازگاهی توقف کنید و سعی کنید از مسیر لذت کافی ببرید. اگر با وسایل عمومی سفر می‌کنید: با خواندن کتاب و گوش دادن به موسیقی سفر را برای خود خوشایندتر کنید، این را هم به خاطر داشته باشید که شاید بلند بلند صحبت کردن شما با همراهتان برای دیگران خوشایند نباشد. همان‌طور که در طول سفر مراقب خود و فرزندانتان هستید، مراقب محیط‌زیست هم باشید؛ زمین نباید به‌خاطر سفر و سرگرمی ما نابود شود.

به‌سوی شمال





اگر امسال خواستید در روزهای آغاز بهار به سرزمین‌های رنگین شمال ایران سر بزنید، می‌توانید به جای مقاصد همیشگی در گیلان و مازندران به گلستان بروید. اما چرا گلستان؟ آنچه گلستان را برای گردشگر، متفاوت و جذاب می‌کند، هارمونی فرهنگ و طبیعت در این سرزمین است؛ گوناگونی اقوام و بالطبع آداب و سنن این استان که پذیرای شما در پس زمینه‌ای از رنگ، شعر، آواز و موسیقی متفاوت است. گلستان همچنین سرزمین آبشارها، گل‌فشان‌ها و تالاب‌های زیبا و منحصربه‌فردی است که شهرت سرزمین آبشاران را برایش به ارمغان آورده است. این طبیعت در کنار بناهای تاریخی مانند، کاخ اختصاصی، کاخ شاسمن و آقا محمد خان بسته‌ای متنوع برای سفر در اختیارتان می‌گذارد.
اگر خواهان سفر به سرزمین سازها و موسیقی ایران از کمانچه، سورنا، تار، دوتار، دهل و نی هستید به خراسان‌شمالی بروید؛ سرزمینی با اقلیمی متفاوت که باوجود همجواری با مناطق کویری دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و بارندگی مطلوب است.
تفرجگاه‌های زیبایی مانند بابا امان، بش قارداش و آبشار حمید، اسفیدان، غار درق، آبشار بیار، دهکده توریستی روئین سد اسفراین و روستاهای سرسبز آن تنها بخشی از زیبایی‌های این سرزمین چند قومیتی است. از آثار باستانی و تاریخی استان هم می‌توان به نارین قلعه جاجرم، آینه خانه و عمارت مفخم، چهارطاقی تیموری و تپه ارگ باستانی شیروان شهر باستانی ده هزار ساله اشاره کرد.

به‌سوی شرق




برای سفری به دالان‌های تاریخ در این روزگار احاطه شده در مدرنیته و کشف رازآلودی آن به سیستان و بلوچستان بروید.
سرزمینی اساطیری با آب و هوای بیابانی و البته بسیار متغیر که مجموع ویژگی‌هایش سفری هیجان‌انگیز را برای‌تان رقم می‌زند. طبیعت‌گردان را قله تفتان، کوه‌های مریخی، رودخانه هیرمند، بمپور و گل فشان پیرگل و... به آنجا می‌کشاند و گردشگران فرهنگی به دیدن شهر سوخته، دهانه غلامان، قلعه ناصری، قلعه‌خاش، روستای کشیک، قلعه بمپور و قبرستان اسپیدژ و صدها جاذبه تاریخی و باستانی دیگر می‌روند و بی‌تردید همه از تفاوت چشم‌اندازها و سفر خود راضی و خشنود برمی‌گردند.
خراسان جنوبی را نیز باید از نو دید، استانی که همیشه به‌دلیل قرار گرفتن در سایه مشهد نتوانسته همه ظرفیت‌ها و زیبایی‌های خود را عرضه کند. استانی که بیرجند در آن جای گرفته؛ شهری که از زادگاه‌های ابتدایی زندگی مدرن در قالب اولین سیستم لوله‌کشی آب شهری در سال ۱۳۲۰ و جزو اولین شهرهای دارای فرودگاه ایران در سال ۱۳۱۲ بوده است.
سرزمین امامزادگان، قلعه‌های تاریخی، کاروانسراها و آب‌انبارها و بافت‌های تاریخی بکر و دست نخورده که به حیات خود در روستاهایی مانند روستای خور و شهرستان سربیشه و خوسف ادامه داده‌اند. فراموش نکنید در این سفر حتما سری هم به قلعه و ارگ کلاه‌فرنگی بیرجند بزنید.

به سوی غرب




اگر برای سفر نوروزی راه غرب را در پیش گرفته‌اید می‌توانید به ایلام بروید؛ چرا که با این انتخاب نه تنها از مقصد سفر که از مسیر هم لذت فراوانی خواهید برد. جاده‌های چشم‌نواز که حاشیه‌های آن با تغییر فصل، رنگ گرفته‌اند، شما را به مقصدی زیبا می‌رسانند.
در مقصد نیز می‌توانید به تفرجگاه‌ جنگلی ششدار، تالاب چکر، پارک جنگلی چغاسبز یا آبشار گجان و انتخاب‌های طبیعی متعدد دیگر که در پیش رو دارید، بروید.
برای بخش تاریخی و فرهنگی سفرتان نیز هم، سنگ‌نوشته‌های آشوری گل‌گل ملکشاهی، شهر تاریخی سیروان و سیمره و پشت قلعه تاریخی آبدانان را به هیچ عنوان از دست ندهید.
اراک هم شهری است که در کنار رشد مظاهر شهرنشینی و تمدن در آن هنوز می‌توانید بوی سنت را در خانه‌های تاریخی و بازار قدیمی سرپوشیده استشمام کنید.
می‌توانید دیدنی‌های این شهر از موزه‌ مفاخر اراک تا خانه تاریخی حسن پور و امامزاده محمد عابد و ... را بگردید و بعد خودتان را به یک کاسه آش ترخینه دوغ اصیل اراکی میهمان کنید تا بعد انرژی کافی برای طبیعت‌گردی و رفتن به تالاب میقان، کوه لجور ، کوه شهبار و غارهای راز آلود آسیلی، شغال‌دره و سفیدخانی را داشته باشید. به این ترتیب سفری متنوع و تمام و کمال را تجربه خواهید کرد.

به سوی جنوب




اگر گزینه جنوب‌گردی شما، همیشه بندرعباس یا اهواز بوده است، این‌بار بهتر است به جزایر خلیج همیشگی فارس سری بزنید. چرا جزایر؟ بهار در واقع آخرین فرصت سفر به جنوب ایران است و اقلیم جزایر جنوبی ایران، با فرهنگ غنی و گرمی که دارد، اول سال شما را خوش خواهد کرد. جزیره بکر هندورابی با 22کیلومترمربع، چون هنوز گردشگر زیادی به خود ندیده می‌تواند مکان خوبی برای بازیابی آرامش باشد. جزیره هنگام، جزیره‌ای است نصف هندورابی و در جنوب قشم قرار دارد. به این جزیره باید بروید تا هم قدمت آن را ببینید و هم میهمان‌نوازی مردم جنوب را. اقامت در این جزیره نیز آرامش‌بخش خواهد بود.
اما بهار شاید بهترین فرصت برای دیدن جاذبه‌های طبیعی کهکیلویه و بویراحمد باشد؛ از یاسوج تا سی‌سخت می‌تواند پهنه‌ای باشد که مسافران نوروزی را در خود جای می‌دهد. آبشار یاسوج (در پنج کیلومتری شمال این شهر)، تنگ گنجه‌ای (در شمال غرب یاسوج)، پارک جنگلی۸۰۰ هکتاری یاسوج، تنگ مهریان (در شمال یاسوج)، دهکده پلکانی کریک و... تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی این استان است. پس باید به کهکیلویه بروید تا انبوه درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم، بنه و زالزالک را ببینید، اما دیدن طبیعت تنها دلیل رفتن این سرزمین نیست. شما پس از بازگشت از بویراحمد می‌توانید مدعی باشید که سرزمین آریو برزن، سردار ایرانی را ملاقات کرده‌اید و حتی با دیدن تنگ مهریان مکانی را دیده‌اید که او راه را بر لشکر اسکندر مقدونی بسته بود.