کاهش نرخ ارز  مشتریان خودرو را بی‌انگیزه کرد

گروه خودرو: در حالی که بسیاری از فعالان بازار خودرو به فروش هفته آخر اسفندماه چشم دوخته بودند، اما کاهش نرخ ارز در این هفته نه تنها رونقی به بازار نداد؛ بلکه قیمت برخی از خودروها را نیز کاهش داد. در حالی که هر ساله بازار خودرو به دلیل در پیش بودن عید نوروز با رونق خاصی همراه است، اما فعالان بازار و نمایشگاهداران که سال بی‌رونقی را پشت سر گذاشتند این هفته را همزمان با کاهش نرخ ارز، باعث بی‌انگیزگی مشتریان از خرید می‌خوانند.

در شرایطی که آخرین روزهای سال ۹۳ در حال سپری شدن است، اما بازار خودرو نه تنها تکان‌های خفیفی را تجربه نکرد تا خرید و فروش کمی رونق بگیرد؛ بلکه با افت و خیز در قیمت خودروها نیز همراه بوده است.

از سوی دیگر نمایشگاهداران خودرو با گلایه از وضعیت کنونی بازار از کاهش مشتری‌های خود به دلیل کاهش نرخ ارز خبر می‌دهند و اینکه مردم به امید کاهش بیشتر نرخ ارز و مشخص شدن نتیجه مذاکرات خریدهای خود را به بعد از عید موکول کرده اند.

آنها همچنین تاکید می‌کنند بازار در حالی که شاهد افزایش تکانه در اواخر اسفندماه بود، اما به دلیل کاهش یکباره نرخ ارز بازار خودرو دچار شوک عجیبی شد و به همین دلیل امید فعالان بازار خودرو را از بین برد.

امید فعالان بازار در حالی نقش بر آب می‌شود که بسیاری از نمایشگاهداران در اوایل اسفندماه سال جاری از احتمال روند صعود قیمت‌ها تا پایان سال خبر می‌دادند. با گشتی در بازار خودروهای داخلی در هفته جاری متوجه می‌شویم که قیمت‌ها چه افت‌و‌خیزی را تجربه کرده‌اند.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها، کاهش نرخ ارز و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در کشور است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در مدل ۹۴ خود خرید و فروش می‌شود و پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ نیز با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در مدل ۹۴ خود به فروش می‌رسد.

در بین دیگر پژویی‌های ایران خودرو اما پژو ۴۰۵ مدل SLX قیمتی برابر با ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد. پژو ۴۰۵ در مدل GLX هم ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد این دو محصول از رشد ۳۰۰ هزار تومانی برخوردار بوده است، اما در حال حاضر پژو پارس معمولی بدون تغییر با قیمتی برابر ۳۵ میلیون تومان و مدل داشبورد جدید آن نیز با قیمت ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر خودروهای بازار، سمند LX نیز بدون آنکه قیمت‌اش نسبت به هفته گذشته تغییری کند، در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. برای سمند در مدل سورن نیز باید ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خرید آن هزینه کرد. این قیمت نشان می‌دهد سورن در هفته جاری ۳۰۰ هزار تومان گرانی را تجربه کرده است.

اما از بازار سراتو که در چند هفته اخیر با تثبیت قیمت روبه‌رو بود، هم خبر می‌رسد که در این هفته با کاهش قیمت روبه رو بوده است؛ به‌طوری‌که مدل دنده معمولی آن ۷۴ میلیون تومان است و مدل اتومات آن نیز با کاهش یک میلیون تومانی به ۹۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما رانا همانند هفته‌های گذشته که روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کرد، این هفته نیز تغییر خاصی نکرده و در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ اما دیگر محصول سایپا به نام تیبا هم‌اکنون قیمتی برابر با ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. تیبا نیز جزو خودروهایی است که این هفته با افزایش قیمت مواجه شده است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، هم‌اکنون تیبای پلاک ۹۳ را می‌توان با قیمتی پایین‌تر از مدل ۹۴ این خودرو خریداری کرد.

از بازار پراید هم خبر می‌رسد که تغییری در قیمت‌ها صورت نگرفته است به‌طوری‌که هم‌اکنون پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. همچنین مدل ۱۳۲ پراید نیز که رشد قیمتی در هفته جاری نداشته، همچنان ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در مورد پراید ۱۱۱ نیز گفته می‌شود که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تومان دارد و نسبت به هفته قبل تغییر قیمتی نداشته است.

با نگاهی به قیمت تندر-۹۰ نیز متوجه می‌شویم که این خودرو نیز تغییر قیمت خاصی در هفته جاری نداشته است. در حال حاضر، تندر -۹۰ مدل E۲ پارس خودرو با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این قیمت از ثبات آن حکایت دارد. همچنین پارس تندر نیز با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر ۴۴ میلیون‌تومان در بازار معامله می‌شود.