گروه بازار پول: اونس فلز زرد که سال ۹۳ را با نوسان در محدوده ۱۳۳۰ دلار آغاز کرده بود در آخرین هفته سال به نوسان در میانه‌های کانال ۱۱۰۰ دلار رو آورد تا تضعیف آن در سال گذشته خورشیدی کاملا به چشم بیاید. آنچه در این هفته بیش از هر چیز رخ نموده هراس انتظاری اونس از احتمال پایان احتیاط فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره است. اونس که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۱۵۴ و ۱۱۴۸ دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه را نیز در نوسان انتظاری برای انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به سر برد. بیانیه فدرال رزرو اواخر وقت چهارشنبه شب منتشر شد که پوشش آن در این گزارش ممکن نبود. اونس روز گذشته تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۴۹ دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. اونس که در روز دوشنبه ۴ دلار افت کرده بود، روز سه‌شنبه نیز ۶ دلار دیگر افت کرد. افت روز سه‌شنبه که اونس را به کمترین قیمت در ۴ ماه گذشته رساند عمدتا ناشی از فروش فنی بود. فروش طلا به دلیل چشم‌انداز ضعیف فنی در میان نبود و اخبار بنیادین تازه تقویت شد. بازار روز سه‌شنبه نیز مانند روز دوشنبه در انتظار پایان نشست دو روزه فدرال رزرو بود. طلا معمولا پیش از نشست‌های فدرال رزرو با افت روبه‌رو می‌شود. روز سه‌شنبه قیمت‌های نفت نیز بر کاهش بهای طلا تاثیرگذار بودند. شاخص نایمکس روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح در ۶ سال گذشته رسید. مهم‌ترین دلیل این افت رسیدن اخبار خوب از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بود. نفت خام نیز این روزها مانند طلا گرفتار چشم‌انداز بد فنی است. البته در دومین روز کاری هفته شاخص دلار دچار «عقب نشینی اصلاحی» از اوج ۱۲ ساله خود بود تا به‌عنوان عامل افزایشی عمل کند. ارزش دلار بیش از هر چیزی از بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو اثر می‌گیرد. سه‌شنبه یورو نیز شاهد «پوشش کوتاه مدت» معامله‌گران بود. مهم‌ترین داده اقتصادی ایالات‌متحده در این روز میزان ساخت و سازها در بخش مسکن این کشور بود. داده‌های این آمار بسیار بدتر از انتظار بودند تا در ساعات بعدازظهر به رشد طلا از کف روزانه کمک کنند.

اونس روز چهارشنبه را نیز با کاهش قیمت آغاز کرد. کمترین و بیشترین قیمت‌های ثبت شده تا لحظه نوشته شدن این گزارش ۱۱۴۴ و ۱۱۵۱ دلار بودند. اونس تا ساعت ۷ روی قیمت ۱۱۴۹ دلار ایستاد، گرچه قیمت مهم قیمت پایان روز است، قیمتی که پس از تاثیرگذاری بیانیه فدرال رزرو مشخص خواهد شد. البته با توجه به رسیدن داده‌های بیانیه در اواخر وقت چهارشنبه، بازار پنج‌شنبه نیز احتمالا تحت تاثیر بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو خواهد بود. مهم‌ترین نکته بیانیه چهارشنبه حذف شدن یا نشدن واژه «صبور» در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره است. در بیانیه‌های پیشین فدرال رزرو جمله ای وجود داشت که نشان می‌داد فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره «صبور» خواهد ماند. حذف این واژه، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ماه ژوئن را تشدید خواهد کرد، گرچه برخی کارشناسان از افزایش این نرخ‌ها در تابستان ۲۰۱۵ می‌گویند.

این آخرین گزارش «دنیای اقتصاد» از بازارهای جهانی در سال ۹۳ است و از این رو پوشش واکنش این بازارها به بیانیه فدرال رزرو در سال جاری ممکن نیست. واکنش بازارها به بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و همچنین روند بازارها را در دو هفته آینده در نخستین گزارش «دنیای اقتصاد» در سال بعد خواهید خواند. در صورتی که فدرال رزرو نشانه‌هایی از پایان احتیاط برای افزایش نرخ‌های بهره را علنی کند، بازارهای مالی و کالایی برای افزایش نرخ‌های بهره پس از حدود ۸ سال آماده خواهند شد.

افزایش نرخ‌های بهره به نفع دلار تمام خواهد شد و تقویت بیش از پیش دلار می‌تواند به ضرر طلا تمام شود. ادامه احیای اقتصاد آمریکا به همراه تقویت ارزش دلار می‌تواند روزهای سختی را برای طلا در سال ۲۰۱۵ میلادی و سال ۹۴ خورشیدی رقم بزند. در ضمیمه آخر هفته «دنیای اقتصاد» می‌توانید نوشته ای را درباره روند اونس در سال ۹۳ و سناریوهای ممکن در سال ۹۴ بخوانید.