گروه بورس - زهرا رحیمی: روز گذشته بورس تهران پس از بزرگ‌ترین‌ ریزش تاریخی خود در روز سه‌شنبه، درصدد جبران افت خود بر‌آمد، هرچند نتوانست از عهده جبران کامل آن بر‌آید، اما با رشد ۹۹۹ واحدی شاخص (معادل ۶۲/۱ درصد) و جبران یک سوم افت روز سه‌شنبه نگرانی‌های سهامداران را تقلیل داد. به این ترتیب رقم ۶۲ هزار و ۵۳۱ برای شاخص رقم خورد. پیوستن سهامداران گروه پالایشگاهی به صف‌های فروش به‌خصوص حقیقی‌ها در روز سه شنبه موجب شد شاخص، مسیر ریزشی پیش بگیرد؛ این در حالی است که دیروز سهامداران به سهام پالایشگاه‌ها اقبال قابل‌توجهی نشان دادند و با تشکیل صف‌های میلیونی خرید، روند بورس را مثبت کردندبه‌طوری که شرکت‌های پالایشگاه اصفهان با صف خرید ۴۱ میلیونی و پالایش بندرعباس با صف خرید ۷ میلیونی برترین تقاضای بازار را شکل دادند. در این میان شرکت‌های دیگر بورسی نیز تحت تاثیر رشد قیمت پالایشگاه‌ها با رشد دسته جمعی مواجه شدند به‌طوری که نماد شرکت تاپیکو با رشد ۷۷.۹۷ واحد، توسعه معادن و فلزات با رشد ۷۲.۲ واحدی، بانک ملت با رشد ۶۹.۹۱ واحدی، ملی مس با رشد ۶۹.۰۴ واحد، نفت و گاز پارسیان با رشد ۶۷.۸۹ واحدی، بانک پاسارگاد با رشد ۵۲.۷ واحد و ارتباطات سیار با رشد ۵۲.۶۱ واحدی بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس گذاشتند.

در حالی که بسیاری از کارشناسان بسته‌بودن نماد پالایشگاهی‌ها را یکی از ابهامات اساسی بازار سهام می‌دانستند و باز شدن این نماد‌ها را گامی در راستای ارتقای شفافیت در بازار عنوان می‌کنند و معتقدند با ایجاد شفافیت‌هایی از این دست معاملات در بورس منطقی‌تر و اصولی‌تر انجام می‌شود اما معتقدند اگر این بازگشایی به تدریج اتفاق می‌افتاد، بازار کمتر با هیجاناتی از جنس هیجانات روز سه‌شنبه مواجه می‌شد.

آن سوی باز شدن نمادهای پالایشگاهی، بحث مذاکرات هسته‌ای هنوز به‌عنوان مهم‌ترین ابهام در بازار سهام به قوت خود باقی است و تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس در حال مذاکره است و هنوز اخباری قطعی از این نشست‌ها منتشر نشده است اما به هر ترتیب کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اگر مذاکرات هسته‌ای به توافق بینجامد بازار می‌تواند به دوران رونق خود بازگردد.

در مجموع باید گفت بورس تهران در سالی که گذشت فراز و فرودهای زیادی به خود دیده اما انتظار می‌رود که با رفع ابهامات باقی‌مانده، رونق، بار دیگر به بازار برگردد.

بررسی آمار معاملات در روز گذشته در بیست نماد با بیشترین حجم معامله حاکی از مشارکت بیشتر معامله‌گران حقیقی در خرید و فروش‌ها است.حقیقی‌ها دیروز بیشتر خریدار و حقوقی‌ها بیشتر فروشنده بودند.

«وبصادر» به‌عنوان اولین نماد با بیشترین حجم معامله روز گذشته شاهد ورود حقیقی‌ها و خروج معامله‌گران حقوقی بود، به این ترتیب این سهم در پایان معاملات با تغییر مالکیت سهم به نفع حقیقی‌ها مواجه شد. در نماد «خپارس» حقوقی‌ها بیشتر نظاره‌گر بودند و عمده سهام این نماد بین حقیقی‌ها دست به دست شد و در نهایت نیز مالکیت این سهم به نفع حقیقی‌ها تغییر کرد. در «وتجارت» حقیقی‌ها خریدار و حقوقی‌ها فروشنده بودند و در پایان نیز حقیقی‌ها مالکیت سهم را به نفع خودشان تغییر دادند.

در بازار چه گذشت؟

در آخرین روز معاملاتی سال ۱۳۹۳ بورس تهران با افزایش ارزش و حجم معاملات رو‌به‌رو شد و در مجموع بیش از یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون سهم به ارزش ۲۲۵ میلیارد تومان داد‌و‌ستد شد و ارزش بازار سرمایه به ۲۷۹ هزار میلیارد تومان رسید.

بازگشت بورس در دقیقه 90