پیروزی متزلزل نتانیاهو در دقیقه 90

گروه جهان: انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد و به‌عکس پیش‌بینی‌ها و نتایج نظرسنجی‌ها، حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو پیروز انتخابات شد. در حالی که تا روز برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی گمانه‌زنی‌ها بر پیروزی حزب چپگرای «اتحادیه صهیونیست‌ها» استوار بود، اما نتایج به سود حزب راستگرای لیکود رقم خورد و حزب نتانیاهو موسوم به «آقای امنیت» پیروز انتخابات شد. در شرایطی که سی‌ان‌ان پیش از این در گزارشی نوشته بود که انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی یک رفراندوم بین دو برنامه، یعنی «برنامه‌های امنیتی» نتانیاهو و «برنامه‌های اقتصادی» هرزوگ، رهبر چپگرایان است، در نهایت حزب لیکود بود که توانست ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی «کنست» رژیم صهیونیستی را از آنِ خود کند. سایت سی‌ان‌ان می‌نویسد که انتخابات تا لحظات آخر پایاپای پیش می‌رفته است، اما در لحظات آخر اوضاع به سود حزب لیکود تغییر می‌کند. نتانیاهو نیز پس از پایان انتخابات، روز چهارشنبه در مصاحبه مطبوعاتی خود مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی شد. این در حالی است که حزب رقیب وی به رهبری هرزوگ توانسته است ۲۴ کرسی را از آنِ خود کند. به نوشته روزنامه گاردین، هرزوگ پس از اعلام غیررسمی نتایج گفت که کسب ۲۴ کرسی نشان می‌دهد که هنوز دغدغه‌های اقتصادی برای اسرائیلی‌ها مهم است و وی کسبِ این مقدار کرسی را یک پیروزی برای حزب خود می‌داند. به گفته ناظران، این گروه می‌تواند یک اقلیت قوی در برابر حزب لیکود تشکیل دهد.

با وجود این، گفته می‌شود که نتانیاهو قصد دارد تا با سایر احزاب راستگرا یک دولت ائتلافی تشکیل دهد.

نتانیاهو، سه ماه پیش با اخراج دو تن از وزرای کابینه‌اش، خواستار برگزاری انتخابات زودرس شد و این انتخابات در روز سه‌شنبه برگزار شد. نتانیاهو در پایان انتخابات و براساس اعلام آرای غیررسمی مدعی شد که به‌رغم همه نابرابری‌ها حزب وی توانسته است پیروز انتخابات شود.

اشاره نتانیاهو، به ادعاهای تازه‌اش است که پیش از انتخابات مدعی شده بود که کشورهای غربی، به‌ویژه کشورهای اسکاندیناوی، حامی مالی حزب رقیب وی شده‌اند و غربی‌ها خواستار سرنگونی سیاسی‌اش هستند.

پیش از این، مشاور امور خارجی هرزوگ در مصاحبه با مطبوعات گفته بود که اسرائیل نیاز به تغییر دارد. او گفته بود که ۹ سال حکمرانی نتانیاهو به اندازه کافی به (رژیم) اسرائیل آسیب‌زده است. اما پس از پیروزی حزب لیکود، نتانیاهو در یک ویدئویی که در فیس‌بوک خود منتشر کرده است گفت که حزب «اتحادیه صهیونیست‌ها» با رای اعراب اسرائیل توانسته است به این مقدار از کرسی‌ها در داخل کنست دست پیدا کند. اعراب، ۲۰ درصد از افراد اسرائیل را تشکیل می‌دهند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب اعراب سومین حزب بزرگ این رژیم محسوب می‌شود.

چرخش در دقیقه ۹۰

پیروزی نتانیاهو، در دقیقه ۹۰ رقم خورده است. برخی کارشناسان معتقدند تا لحظات آخر، نتانیاهو امیدی به پیروزی در این انتخابات نداشته و نظرسنجی‌ها نیز در داخل سرزمین‌های اشغالی حاکی از برتری نسبی چپ‌گرایان بوده است. با وجود این، حزب «لیکود» توانسته است در لحظات آخر اوضاع را به سود خود تغییر دهد.

حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو، از تئوری برجسته‌سازی موضوعات امنیتی برای اسرائیل استفاده می‌کند و به همین علت به «آقای امنیت» شهرت دارد. این در حالی است که کسب ۲۴ کرسی توسط چپ‌گرایان در انتخابات حاکی از آن است که نتانیاهو روزهای آسانی در پیش ندارد. افرادی که به چپگرایان رای داده‌اند در واقع با دغدغه‌های اقتصادی روبه‌رو هستند. بحران مسکن و بحران بیکاری از مهم‌ترین چالش‌های نتانیاهو خواهد بود. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی در دوران نخست‌وزیر نتانیاهو با چالش‌های بسیاری در عرصه بین‌الملل روبه‌رو شده است.

اختلافات این رژیم با کشورهای اسکاندیناوی و از همه مهم‌تر دولت آمریکا که همواره متحد این رژیم به حساب می‌آمده، موجب شده که در داخل سرزمین‌های اشغالی انتقادها علیه وی روزافزون شود. «رُزیلند جوردن»، گزارشگر الجزیره در واشنگتن دی‌سی می‌گوید که کاخ سفید هم‌اکنون با چند پرسش کلیدی مواجه شده است. مهم‌ترین پرسشی که پس از پیروزی حزب لیکود مطرح شده، این است که آمریکا چگونه باید با نتانیاهو رودر رو شود. بین دو طرف به دلیل سخنرانی نتانیاهو در کنگره، به دلیل اینکه آداب و رسوم دیپلماتیک از طرف نتانیاهو رعایت نشده بود، به شدت تیره شده است. نتانیاهو بدون هماهنگی با کاخ سفید و بنا به درخواست کنگره آمریکا برای سخنرانی به کاپیتول هیل دعوت شد که اوباما گفته بود نتانیاهو بی‌توجه به رسوم دیپلماتیک به آمریکا آمده است. همچنین آمریکا در یکی دو سال اخیر به‌دلیل فرار نتانیاهو برای گفت‌وگوهای موسوم به صلح با تل‌آویو به مشکل برخورده است. جوردن می‌گوید که روابط اسرائیل با آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و به همین دلیل نمی‌توان گفت روابط فی‌مابین بسیار نزدیک بوده است. در این‌باره می‌توان گفت که چندین‌بار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را فردی «نالایق» و «بی‌عرضه» خطاب کرده بود. در مقابل یکی از مقامات کاخ سفید نیز از نتانیاهو با کلمه «گنداب» یاد کرده بود.

جوردن می‌گوید که در صورت نخست‌وزیری مجدد نتانیاهو، پرسش‌هایی از این دست دوباره جان می‌گیرد.نتانیاهو برای نخست‌وزیری مجدد باید رای ۶۱ کرسی را به دست آورد. حزب وی توانسته است ۳۰ کرسی به دست آورد و باید برای حضور دوباره در دفتر نخست‌وزیری با احزاب دیگر ائتلاف کند. احزاب راستگرا مهم‌ترین اولویت ائتلاف حزب لیکود است.

خبرنگار الجزیره می‌گوید نتانیاهو همواره با موج‌سازی و «اعراب هراسی» رای‌ها را به سود خود کرده است. او حتی پس از پیروزی حزبش، در ویدئویی برای القای هراس بیشتر، رای‌های حزب چپ‌گرایان را ناشی از رای اعراب اسرائیلی دانست. کارشناسان می‌گویند، به‌نظر می‌رسد که وی زودتر از اینکه سوت بازی زده شود، برای مرعوب کردن چپ‌ها وارد میدان شده است. او از همان حربه قدیمی «اعراب هراسی» استفاده کرده و قصد دارد تا خود را برای بار سوم نخست‌وزیر کند.