گران‌فروشی مرغ نداریم

ایسنا: رئیس اتاق اصناف کشور ضمن تاکید بر اینکه واحدهای خرده‌فروشی مرغ تخلف یا گران‌فروشی نداشته‌اند،‌ گفت: در رابطه با بازار مرغ باید از سه ماه قبل تمهیداتی اندیشیده می‌شد که متاسفانه توجه لازم به آن صورت نگرفت. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این راستا به لزوم ریشه‌یابی افزایش قیمت این کالا، توسط مسوولان جهاد کشاورزی تاکید کرد.

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به نوسانات اخیر قیمت گوشت مرغ در بازار اظهار کرد:‌ در بحث گوشت مرغ منجمد با مشکلی مواجه نیستیم ولی متاسفانه شاهد به هم‌ریختگی و نابسامانی در بازار گوشت مرغ گرم هستیم و این در حالی است که باید تمهیدات این موضوع از سه ماه قبل پیش‌بینی می‌شد.

وی افزود: مسوولیت تامین گوشت مرغ به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و اتاق اصناف نیز عضوی از ساختار ستاد تنظیم بازار است و ما وظیفه نظارت و کنترل بر قیمتی که مصوب می‌شود را داریم.

فاضلی با بیان اینکه بازرسی و کنترل‌های لازم از طرف اتاق اصناف و دیگر مراکز مربوطه بر بازار انجام می‌شود و گران‌فروشی در بخش بازار مرغ مشاهده نمی‌شود، گفت: قیمت مصوب گوشت مرغ کیلویی ۸۵۰۰ تومان تعیین شده که همه واحدهای خرده‌فروشی براساس سود مصوب

۱۰ درصدی خود عمل می‌کنند و حتی برخی واحدها فقط پنج درصد سود برای خود در نظر می‌گیرند و تخلفی دراین زمینه مشاهده نمی‌شود.

رئیس اتاق اصناف کشور در عین حال تصریح کرد: حدود دو ماه گذشته اتحادیه مرغداران اعلام کرده بود که نمی‌تواند با قیمت مصوبی که به آنها اطلاع داده شده مرغ را به فروش برساند ولی نپذیرفتند و همین موضوع باعث شده که با این مشکل مواجه شویم و مصر‌ف‌کنندگان در این زمینه متضرر ‌شوند.

مجتبی خسروتاج، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه طبق قانون وظیفه وزارت جهاد کشاورزی تامین محصولات زراعی، دامی و باغی است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی که وظیفه تامین گوشت مرغ را بر عهده دارد باید جلسه‌ بگذارد و به صورت ریشه‌ای دلایل افزایش قیمت مرغ را بررسی کند تا مشخص شود ریشه افزایش قیمت در تولید است یا توزیع.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا یک اصل مهم در اقتصاد محسوب می‌شود، گفت:

همه ساله و در ایام عید نوروز میزان تقاضا افزایش می‌یابد و به این منظور کالاها ذخیره‌سازی شده و به موقع عرضه می‌شود تا قیمت‌ها کنترل شود، چون اگر تقاضا افزایش یابد و میزان عرضه کم باشد طبیعی است که با افزایش قیمت مواجه می‌شویم.

خسروتاج ادامه داد: به‌عنوان مثال در شهرهایی که گردشگران زیادی در ایام عید نوروز دارند، اقدام به ذخیره‌سازی کالاها می‌کنند که در این ایام به میزان تقاضا، عرضه کافی نیز وجود داشته باشد، چون در غیر این صورت با بحران و افزایش قیمت بسیاری از کالاهای پر مصرف و در شهرهای مسافرپذیر مواجه خواهیم بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش قیمت مرغ گفت: سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اتاق اصناف و دیگر بخش‌های مربوطه نظارت و کنترل لازم را بر بازار انجام می‌دهند.

خسروتاج در ادامه با بیان اینکه تشکل‌های صنفی در کشور به‌عنوان بازوی توزیع در اختیار واحدهای تولیدی هستند، بیان کرد: به‌عنوان مثال زمانی که در بخش توزیع کالایی در بخش صنعت با مشکلی مواجه می‌شویم جلسه‌ای گذاشته و سیاست‌ها و برنامه‌ها را مطرح می‌کنیم و علل و عوامل مشکل را شناسایی کرده و برنامه‌هایی برای حل مشکل تدوین می‌کنیم.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اگر افزایش قیمت مرغ ریشه در تولید داشته باشد ارتباطی به واحد صنفی ندارد، گفت: اگر در شبکه توزیع خللی وجود داشته باشد در آن زمان است که ما باید مشکل را برطرف کنیم. ولی زمانی که تقاضا افزایش می‌یابد و عرضه به میزان کافی صورت نمی‌گیرد این موضوع به ما ارتباطی ندارد و وزارت جهاد در این زمینه باید مشکل را بررسی کند.