خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو از وجود ۴۶۳ هزار حلقه چاه آب دارای پروانه در کشور خبر داد و گفت: چاه‌های غیرمجاز برداشت آب، تعیین تکلیف خواهند شد. جهانگیر حبیبی با بیان اینکه یکی از ۱۵ پروژه مطرح در طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌‌های زیرزمینی، طرح نصب کنتور و تحویل حجمی آب به زمین‌‌های کشاورزی است، اظهار کرد: هم‌ اکنون ۴۶۳ هزار حلقه چاه مجاز در سراسر کشور داریم که پروانه بهره‌‌برداری دارند.

این مقام مسوول در وزارت نیرو گفت: در این طرح، ظرفیت منابع آب زیرزمینی هر دشت به تفکیک محاسبه شده و به نسبت آب تجدیدپذیر در هر دشت، میزان پروانه‌‌های بهره‌‌برداری تعدیل و به وزارت جهادکشاورزی و صنعت اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: افزون‌ بر ۴۰ هزار کنتور پیش از آغاز طرح احیا و تعادل‌‌بخشی آب‌‌های زیرزمینی در چاه‌‌های مناطق مختلف به‌ ویژه در دشت‌‌های ممنوعه کشور نصب شده و در شش سال برنامه نیز چاه‌‌های دارای پروانه به کنتور مجهز خواهند شد.

حبیبی تصریح کرد: مجاز هستیم پروانه‌‌های بهره‌‌برداری را به نسبت وضعیت سفره آب زیرزمینی در یک دشت تا ۷۵ درصد نیز کاهش دهیم و اگر جایی احساس شود که دشت پتانسیل لازم را ندارد، باید پروانه‌‌های بهره‌‌برداری کاهش یابند.

این مقام مسوول در وزارت نیرو با اشاره به طرح تحویل حجمی آب کشاورزی گفت: در دوره اجرای طرح باید چاه‌‌های غیرمجاز تعیین تکلیف شوند، یعنی فعالیت و بهره‌‌برداری در بخشی از چاه‌‌ها که مشمول قانون تعیین تکلیف مصوب سال ۸۹ مجلس می‌‌شوند، مشخص شود که ممکن است به تعدادی از آنها پروانه داده شود و ممکن است برخی با تصمیم کمیسیون مسدود شوند.

وی یادآور شد: هم‌‌اکنون به‌ طور متوسط سهم کشاورزی از مصرف آب زیرزمینی حدود ۵۵ درصد است که افزون‌ بر ۴۰ میلیارد مترمکعب می‌‌شود؛ در آب سطحی نیز ۳۰ میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌‌شود.