خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول با اشاره به افزایش هزینه احداث نیروگاه‌های برق گفت: هم‌اکنون برای احداث هر نیروگاه یک‌هزار مگاواتی و تاسیسات وابسته به آن به حدود پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌ نیاز دارد. محمد غضنفری در تشریح جزئیات و هزینه سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه‌های جدید برق در ایران گفت: در شرایط فعلی برای طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید برق با توجه به قیمت جهانی به ازای هر مگاوات به حدود یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. این مقام مسوول در وزارت نیرو تصریح کرد: اگر قیمت هر دلار ۲۷۰۰ تومان باشد برای ساخت یک نیروگاه یک‌هزار مگاواتی به ۲۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

معاون بهره‌برداری شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان با تاکید بر اینکه با این حال این تمام سرمایه‌گذاری در صنعت برق نیست، چرا که نیروگاه‌ها هزینه‌های بهره‌برداری و تولید هم دارند، اظهار کرد: از این رو به منظور انتقال برق تولیدی نیروگاه‌ها به مراکز مصرف نیاز به پست‌های انتقال، فوق توزیع، خطوط فشار قوی و ضعیف نیاز است.

وی با یادآوری اینکه برای انتقال برق تولیدی یک نیروگاه یک‌هزار مگاواتی به ۶ دستگاه پست ۲۳۰ کیلوولت، هرکدام به قیمت

۷۵ میلیارد تومان نیاز است، تبیین کرد: همچنین به ۵۰ دستگاه پست فوق توزیع هرکدام به قیمت ۱۵ میلیارد تومان نیاز بوده و علاوه بر این نیاز به احداث و بهره‌برداری از هزاران پست توزیع و صدها کیلومتر خطوط انتقال فوق توزیع و توزیع برق است.

غضنفری با بیان اینکه در مجموع به منظور ساخت و انتقال برق تولیدی یک نیروگاه یک‌هزار مگاواتی به مصرف‌کننده باید بیش از پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود، تاکید کرد: اگر یک نیروگاه یک‌هزار مگاواتی به صورت شبانه‌روزی برق تولید کند به پنج میلیون لیتر گازوئیل یا معادل پنج میلیون مترمکعب گاز طبیعی نیاز دارد. وی افزود: به عنوان نمونه نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی لوشان در سال حداقل ۵۰ میلیارد تومان هزینه‌هایی غیر از سوخت به منظور تامین و خرید لوازم یدکی، تعمیرات و حقوق کارکنان دارد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه اگر ۲۰ میلیون مشترک در سطح کشور هر کدام یک لامپ ۱۰۰ وات اضافی را خاموش کنند این به این معنی است که نیاز به احداث یک نیروگاه ۲هزار مگاواتی کم خواهد شد، خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف یعنی سرمایه‌گذاری جدید برای تامین برق را به حداقل برسانیم و نیروگاه اضافی احداث نکنیم. غضنفری با اشاره به اینکه مدیریت مصرف دارای دو بخش پیک سایی و صرفه‌جویی است، تاکید کرد: پیک مصرف برق یعنی انتقال مصارف تا حد امکان از ساعت‌های پیک به غیراز پیک و صرفه‌جویی به معنی خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده صحیح و منطقی از لوازم برقی است.