جهانگیری: مذاکرات را حتما به نتیجه می‌رسانیم

گروه دیپلماسی: باوجود مذاکرات فشرده و پی‌درپی میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا به ریاست جان کری و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه دو کشور در لوزان سوئیس، اما فضای حاکم بر مذاکرات «خوش‌بینی محتاطانه‌ای» را نشان می‌دهد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز گذشته در نشست هفتگی خود درخصوص فضای مذاکرات لوزان با تاکید بر تلاش‌های دو طرف برای کم کردن فاصله‌ها گفت که در حوزه مباحث تحریم‌ها همچنان گفت‌وگوها ادامه دارد. افخم تاکید کرد که در حوزه فنی پیشرفت‌های خوبی رخ داده و تقریبا همان‌طور که آقای صالحی هم اشاره داشت بخش زیادی از مسائل فنی حل شده است. اما در رابطه با تحریم‌ها، جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید با رد برداشتن «یکباره» تحریم‌ها علیه ایران، گفت که در صورت دستیابی به توافق جامع این تحریم‌ها به صورت تدریجی لغو می‌شوند. در عین حال سخنگوی باراک اوباما تاکید کرد برای اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد «مقامات ایران از جمله کسانی که بر سر میز مذاکره حاضر نیستند باید این توافق‌نامه را امضا کنند». از سوی دیگر محمدجواد ظریف روز گذشته و پیش از آغاز چهارمین دور گفت‌وگوهایش با جان کری با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌‌ای به جزئیات بسیار ریز رسیده‌اند، تاکید کرد که همچنان اختلاف‌نظرها وجود دارد. وزیر خارجه ایران که پیشتر از حضور وزیران امور خارجه ۱+۵ در مذاکرات لوزان در صورت پیشرفت گفت‌وگوها خبر داده بود، گفت: «بعید است مذاکرات با حضور وزیران امور خارجه ۱+۵ در لوزان سوئیس ادامه یابد.» او همچنین دستیابی به توافق در یکی دو روز آینده را نیز بعید دانست. روز گذشته وزرای خارجه ایران و آمریکا چهارمین دور گفت‌وگوهای خود در لوزان سوئیس را آغاز کردند. نمایندگان کشورهای ۱+۵ در لوزان حضور دارند تا به پیشرفت مذاکرات کارشناسی و معاونان هیات‌های دو طرف کمک کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین درباره رسیدن به تفاهم سیاسی یا توافق توضیح داد: «ما باید به راه‌حل برسیم، بحث توافق و تفاهم زمانی است که این راه‌حل‌ها را مکتوب کرده باشیم و برای مکتوب کردن راه‌حل بیشتر به کارشناسان نیاز است تا وزرا.» او افزود: «ما گفته‌ایم باید راه‌حل‌ها را پیدا و بعد آن را مکتوب کنیم. این یک کار سیاسی و کارشناسی است و در حال حاضر در این مرحله هستیم.»

توقف رایزنی‌ها برای گفت‌وگوهای داخلی

چهارمین دور رایزنی‌های هسته‌ای ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه برای انجام رایزنی‌های داخلی متوقف شد. به گزارش خبرگزاری فارس، چهارمین دور رایزنی‌های هسته‌ای وزرای خارجه به همراه معاونانشان و با حضور صالحی و مونیز و اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انجام رایزنی‌های داخلی متوقف شد. البته رایزنی صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا همچنان ادامه داشت. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز اندکی پس از هیات ایرانی از محل مذاکره بیرون آمد و با هیات همراهش به رستوران کنار دریای ژنو رفت. جایی که خبرنگاران از پشت دیوار شیشه‌ای قادر به گرفتن تصویر و مشاهده غذا خوردن او بودند. او سپس با سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در گروه ۱+۵ در محوطه بیرونی هتل محل مذاکرات به گفت‌وگو پرداخت.

احتمال دستیابی به توافق ۵۰ درصد است

باوجودی که روز سه‌شنبه علی‌اکبر صالحی از حل شدن ۹۰ درصد اختلافات مربوط به مسائل فنی و باقی ماندن تنها یک مورد اختلافی خبر داده بود، روز گذشته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که هنوز «اختلافات اساسی» با ایران به قوت خود باقی است و در بهترین حالت احتمال دستیابی به توافق با ایران ۵۰ درصد است. ارنست افزود: «در نظر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز چیزی عوض نشده است.» به گزارش «انتخاب» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا بدون اشاره به جزئیات مذاکراتی که در لوزان سوئیس برای رسیدن به توافق سیاسی تا پایان ماه در حال برگزاری است، گفت: «اوباما بخت رسیدن به توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ای بحث‌انگیز تهران را همچنان ۵۰ - ۵۰ می‌داند.» او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات صالحی مبنی بر اینکه دو کشور درباره «۹۰ درصد مسائل فنی» به توافق رسیده‌اند، گفت: «برای ما این احتمال همچنان ۵۰ به ۵۰ است.» در عین حال سخنگوی باراک اوباما تاکید کرد برای اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد «مقامات ایران از جمله کسانی که بر سر میز مذاکره‌ حاضر نیستند باید این توافق‌نامه را امضا کنند». به گفته ارنست، حقیقت این است که پیش‌بینی دقیق نتیجه مذاکرات دشوار است و این یک موضوع ناشناخته در مذاکرات به حساب می‌آید. همچنین به گزارش انتخاب به نقل از نیوز آبزرور، جاش ارنست گفت: «تصمیم نداریم تمام تحریم‌ها را از روز نخست لغو کنیم. تهران باید در یک دوره زمانی نشان دهد که نسبت به توافق هسته‌ای پایبند است و سپس جامعه بین‌الملل با اجرای تعهداتی که درباره برداشتن تحریم‌ها به ایران داده است، به این پایبندی پاسخ می‌دهد.» سخنگوی اوباما افزود: «تعهد در وضعیت فعلی بر عهده ایرانی‌ها است تا تمایل خود را برای اجرای تعهدات توافق هسته‌ای نشان دهند و جامعه بین‌الملل نیز گام‌هایی را به صورت تدریجی در لغو تحریم‌ها برمی‌دارد.» در بحبوحه گفت‌وگوهای هسته‌ای، سخنگوی کاخ سفید از برعهده گرفتن تعهدات بسیار ویژه و دشوار ایران برای پاسخگویی به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش سخن گفت و ادامه داد: «ایران باید بازرسی‌های فوق‌العاده وسیع را بپذیرد.» در مقابل وزیر خارجه ایران در سخنان روز گذشته‌اش بر تلاش‌ها برای کاهش اختلاف‌نظرها تاکید داشت و گفت: «بعضی مسائل بیشتر به درک نزدیک شده و در بعضی مسائل با راه‌حل فاصله بیشتر است.» در این دور از گفت‌وگوها علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، هلگا اشمید معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه نیز حضور دارند.

پیش از این گفت و گو، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا برای حل واپسین اختلاف نظرهای باقی مانده دو ساعت مذاکره کردند. نشست معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی و وندی شرمن هم پیش از ظهر چهارشنبه یک ساعت به طول انجامید.

فضای مذاکرات، مثبت‌تر از گذشته

همزمان آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی متفاوت از سخنگوی کاخ سفید، فضای مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران را به مراتب مثبت‌تر از گذشته خواند و گفت؛ وضعیت مذاکرات کنونی به مراتب نسبت به مذاکرات یک سال و نیم پیش در ژنو، متفاوت است. به گزارش «ایرنا»، آلن ایر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ با اعلام این مطلب افزود: «در مذاکراتی که در این مدت انجام شده پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و موفق شدیم مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنیم.» البته سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که با وجود این پیشرفت‌ها، برخی اختلافات همچنان حل نشده و تمام تلاش خود را برای حل باقیمانده مسائل تا ۳۱ مارس(۱۱فروردین) به کار می‌گیریم.

رسیدگی به موضوعات مهم

خبرگزاری رویترز در گزارشی به تشریح فضای مذاکرات لوزان سوئیس پرداخت. به نوشته این خبرگزاری مقام‌های آمریکایی و ایرانی روز سه‌شنبه گفتند که ایران و قدرت‌های جهان در زمینه شناسایی راهکارهای فنی برای رسیدن به توافق هسته‌ای به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند، اما هنوز موضوعات مهمی هست که باید مورد رسیدگی قرار گیرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از رویترز، قدرت‌های جهان در نظر دارند تا پایان ماه مارس، چارچوب موافقت‌نامه نهایی را تکمیل کنند و تا ۳۰ ژوئن نیز به توافق کامل دست یابند.

در این خصوص، یک مقام ارشد آمریکایی به شرط افشا نشدن نامش به خبرنگاران گفت: «به طور قطع از لحاظ شناسایی راهکارهای فنی برای هر کدام از زمینه‌های اصلی پیشرفت کرده‌ایم اما همچنان موضوع‌های دشواری وجود دارد که باید به آنها بپردازیم.» خبرگزاری رویترز نوشت که طرف‌های مذاکرات تردید دارند این هفته توافقی قابل دستیابی باشد و دست‌کم باید یک دور دیگر گفت وگوها ادامه یابد.

ازسرگیری مذاکرات از ۵ فروردین

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک منبع در سوئیس از تمدید مذاکرات هسته‌ای لوزان تا روز شنبه خبر داده است. این در شرایطی است که پیش از این اعلام شده بود دور آخر مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی در سال ۹۳ که از روز ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) در لوزان سوئیس آغاز شد تا ۲۹ اسفند (۲۰ مارس) ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری تسنیم البته این منبع آگاه علت این تمدید احتمالی را ذکر نکرده است. همچنین شبکه بلومبرگ به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که احتمالا مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در ۵ فروردین (۲۵ مارس) از سر گرفته خواهد شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز گذشته اعلام کرد که مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی امیدوارند با حصول پیشرفت کافی در لوزان، سایر طرف‌های مذاکره‌کننده نیز هفته آینده و دور آینده گفت‌وگوها به مذاکرات ملحق شوند تا اقدامات پایانی برای رسیدن به توافق اتخاذ شوند.

تلاش کاخ سفید برای تعویق طرح کنگره

همزمان با تلاش‌های برخی اعضای کنگره برای رای گیری در مورد توافق هسته‌ای با ایران، کاخ سفید در تلاش است تا از حمایت دموکرات‌های کنگره از تصویب طرح سناتورهای جمهوری‌خواه مبنی بر دادن حق وتو در مورد اجرا یا لغو توافق هسته‌ای با ایران جلوگیری کند.

به گزارش «ایسنا» ‌به نقل از پایگاه خبری پالیتیکو، یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرده که کاخ سفید از سناتورهای دموکرات کنگره خواسته است تا آنهایی که قصد حمایت از طرح معرفی شده توسط باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه کنگره برای دادن اختیار به کنگره برای رای گیری در مورد توافق هسته‌ای‌ را دارند، تصمیم خود را به کاخ سفید اعلام کنند. دولت اوباما قصد دارد تا با کسب حمایت دموکرات‌ها از توافق هسته‌ای ایران و متقاعد کردن مخالفان به صبر بیشتر تا پایان جولای از تصویب این طرح در کنگره جلوگیری کند.

اظهارات جهانگیری درباره مذاکرات

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در گفت‌وگویی درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت که «مذاکرات را حتما به نتیجه می‌رسانیم.» به گزارش «ایرنا»، جهانگیری افزود: «ما مذاکرات هسته‌ای را با انگیزه‌ای آغاز کرده‌ایم که حتما به نتیجه برسانیم.» معاون اول حسن روحانی این مطلب را در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه مذاکرات در لوزان سوئیس در مرحله‌ای بسیار پیچیده و حساس است، بیان کرد. او تاکید کرد: «ما امیدوار هستیم و تلاش خودمان را می‌کنیم.» جهانگیری افزود: «وقتی ما مسیری را شروع و با انگیزه‌ای کار را آغاز کرده‌ایم حتما آن را به نتیجه می‌رسانیم.» او در عین حال گفت: «ما تلاش خودمان را می‌کنیم البته اگر آنها (طرف مقابل مذاکره‌کننده) بدرفتاری نکنند، به نظر من مذاکرات به نتیجه می‌رسد.»