منیره نظامیوند چگینی: بازارهای جهانی در حالی‌ به تعطیلات آخر هفته رفتند که در آخرین معاملات انجام شده، شاهد ریزش بهای نفت به زیر ۶۴ دلار در هر بشکه بودیم. براساس گزارش رویترز، تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۰۰) قیمت نفت خام برنت با کاهشی حدود ۲۳/ ۱ درصد تا ۶۳ دلار و ۱۹ سنت سقوط کرد. همچنین بهای نفت خام سبک آمریکا (WTI) نیز با ثبت افت ۰۹/ ۱ درصدی به رقم ۵۶ دلار و ۹ سنت رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ریزش قیمتی در پی وجود شواهدی مبنی بر افزایش ذخایر نفت خام که از سوی اعضای اوپک اعلام شده، نشانه‌هایی از شیب کاهشی در میزان خروجی نفت آمریکا و نیز تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه رخ داده است. این در حالی است که طی معاملات انجام شده در روز پنج‌شنبه، نفت خام برنت همچنان در مسیر کوتاه‌مدت صعودی خود گام برداشت. در گزارش اخیر پلاتس آمده است که سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید ماه مارس این سازمان با پیشگامی عربستان سعودی، با رشدی در حدود ۸۱۰ هزار بشکه در روز به ۳۰ میلیون و ۷۹۰ بشکه در روز رسیده است. یک روز پیش از اعلام این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی عضو خود مشاوره می‌دهد، همچنین از افزایش تولید اوپک به ۳۱ میلیون بشکه در روز خبر داده بود. دیوید هافتون، یک فعال در زمینه صنعت نفت در این باره گفته است: چنانچه روند تولید اوپک همچنان در شرایط صعودی قرار داشته باشد، چشم‌انداز سه ماه دوم سال جاری میلادی حاکی از رشدی بین ۴/ ۲ تا ۷/ ۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا عربستان سعودی درصدد ایجاد ترس در میان تولیدکنندگان غیر‌اوپک از جمله روسیه برای نشاندن آنها پای میز مذاکره در مورد میزان تولیدات است یا خیر. این گمانه‌زنی‌ها به افت و خیزهای بیشتر بازار نفت و مشتقات آن دامن خواهد زد. بازار محصولات پتروشیمی، یکی از نزدیک‌ترین بازارها به نفت است که به‌شدت تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلاتس؛ طی هفته گذشته منتهی به ۱۷ آوریل و در پی روند صعودی بهای نفت تا روز پنج‌شنبه شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار محصولات پتروشیمی بودیم. قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) در هفته مزبور در بازارهای آسیایی روندی صعودی پیدا کرد و با رشد ۴۰ دلاری تا ۱,۰۲۵ دلار به ازای هر تن بالا رفت. تحلیلگران دلیل اصلی این رشد قیمتی را افزایش میزان تقاضا برای این محصول اعلام کرده‌اند.

همچنین پاراکسیلین نیز یکی از پلیمرها بود که طی هفته گذشته با افزایش قیمت همراه بود. بنزن نیز دنباله‌رو این ماده بوده و در روندی صعودی حرکت کرد. طی هفته گذشته در بازارهای اروپا نیز شاهد افزایش محسوس بهای تولوئن بودیم که این صعود قیمتی در پی رشد حجم تقاضا رخ داد. دیروز (جمعه) بازارهای جهانی به کار خود پایان داده و به تعطیلات رفتند. باید دید آیا کاهش هیجانی بهای نفت در روزهای آتی دنباله دار خواهد بود یا خیر؟ از سوی دیگر این ریزش قیمتی تا چه حد گریبانگیر بازار محصولات پلیمری خواهد شد؟