دنیای اقتصاد، قزوین: مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان قزوین با اشاره به ضرورت جلوگیری از قاچاق سوخت اظهار کرد: حجم قابل توجهی از سوخت‌ قاچاق شده در استان‌های مرکزی و غیرمرزی اتفاق می‌افتد. حسین عادلی افزود: به این منظور به تازگی یک طرح برای جلوگیری از قاچاق سوخت تدوین شده است که تعدادی از دستگاه‌های اجرایی، مسوولیت اجرای آن را بر عهده دارند.

عادلی ادامه داد: این طرح با عنوان طرح پیمایش سوخت خودروهای سنگین معرفی شده و برنامه توزیع سوخت به خودروهای با سوخت گازوئیل را مدیریت می‌کند.

این مسوول با اشاره به نحوه اجرای طرح پیمایش سوخت خودروهای سنگین بیان کرد: در این طرح، خودرو بر اساس میزان مسافتی که طی کرده و خواهد پیمود و میزان سوختی که در آخرین سوخت‌گیری انجام داده است، می‌تواند مجدد سوخت‌گیری کند.

عادلی اضافه کرد: انجام این طرح می‌تواند به صورت چشم‌گیری از قاچاق و خروج غیرقانونی سوخت از کشور جلوگیری کند؛ چراکه هر خودرو به اندازه نیاز خود سوخت دریافت می‌کند.

این مسوول یادآور شد: سوخت ارائه شده در مقایسه با بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای همسایه مانند عراق، هزینه پایین‌تری دارد و این امر، انگیزه بالایی برای قاچاق فرآورده‌های مختلف نفتی ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان قزوین مطرح کرد: در برخی از کشورهای منطقه، هزینه هر لیتر سوخت ارائه شده، بالغ بر دو یا سه برابر جمهوری اسلامی ایران بوده که بیانگر اهمیت توجه بیش از پیش به اجرای طرح پیمایش سوخت خودروهای سنگین در کشور و استان قزوین است.

عادلی بیان کرد: زیرساخت و توافق‌های لازم برای انجام طرح پیمایش سوخت خودروهای سنگین انجام شده و از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری این طرح اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: در طرح پیمایش سوخت خودروهای سنگین، علاوه‌بر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان قزوین، اداره‌کل حمل و نقل پایانه‌ها و اداره مخابرات این استان نیز مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان قزوین خاطرنشان کرد: مخابرات، مسوولیت اطلاعاتی و مخابراتی در خصوص میزان و محل سوخت‌گیری هر یک از خودروهای سنگین و اداره‌کل پایانه‌ها نیز میزان مسافت طی شده و مسافت پیش روی آنها که میزان نیاز سوخت را مشخص می‌کند بر عهده دارند.

عادلی عنوان کرد: انتظار می‌رود با هماهنگی کافی که میان دستگاه‌های اجرایی استان قزوین وجود دارد، این استان به‌عنوان یکی از نخستین استان‌های کشور درخصوص اجرای طرح پیمایش سوخت خودروهای سنگین اقدام کند.