دو راهی دو سیستم‌عامل؛iOS 8 یا اندروید 1/5

ایسنا: وقتی از مقایسه بین دو سیستم‌عامل اپل یا گوگل سخن به میان می‌آید، بیش از آنکه به ویژگی‌ها یا قابلیت‌های هر یک از این دو سیستم توجه شود، بیشتر کاربران به دفاع از هر یک از این دو کمپانی می‌پردازند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بین تمام سیستم‌های عامل موجود در بازار دو سیستم‌عامل iOS و اندروید در صدر بهترین‌ها قرار دارند و البته هر دوی این سیستم‌ها از نظر قابلیت، ساختار و حتی طراحی و شکل ظاهری شباهت‌های فراوانی با یکدیگر دارند.

به نوشته وب‌سایت thenextweb، امروزه با هوشمند شدن تلفن‌های همراه، ساعت‌ها، تلویزیون و حتی به تازگی ماشین‌ها، تصمیم‌گیری برای اینکه کدام یک از این سیستم‌های عامل قرار است کنترل تمام دستگاه‌های ضروری اطرافتان را برعهده بگیرند شاید مهم‌ترین و دشوارترین انتخاب باشد.

اگرچه هر یک از دو سیستم‌عامل در نوع طراحی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما در نهایت می‌توان گفت سیستم‌عامل اپل نسبت به رقیب گوگلی‌اش طراحی پیچیده‌تری دارد؛ درحالی‌که برای انتخاب و خروج از برنامه‌ها، اندروید طراحی ساده‌ای دارد، iOS یک کلید برگشت پیچیده‌تر برای خود طراحی کرده است و با حرکت از چپ به راست انگشت کاربر می‌تواند از بخش مورد نظر خارج شود.

اما گوگل در نسخه لولی پوپ خود تلاش کرد در طراحی ساده سیستم‌عاملش تغییراتی را به وجود آورد و با اضافه کردن جلوه‌های انیمیشن بیشتر و رنگ آمیزی بهتر در نمایش کمی از سادگی این سیستم را کاهش دهد. قابلیت انجام همزمان چند فعالیت و نمایش برنامه‌های باز در موبایل یکی دیگر از مهم‌ترین نقاط تفاوت دو سیستم‌عامل اندروید و iOSاست.

در جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید امکان دسترسی سریع به آخرین برنامه‌ها به‌صورتی به وجود آمده است که کاربر می‌تواند در یکسری کارت‌های چیده شده آخرین برنامه مورد نظر خود را به سرعت پیدا کند.

اما در آخرین نسخه از iOS لیست آخرین برنامه‌های استفاده شده با دوبار کلیک کردن روی دکمه «خانه» به صورت افقی نشان داده می‌شود که از این نظر پیدا کردن یکی از برنامه‌ها از این لیست کار دشوارتری است.

اما در این سیستم‌عامل در قسمت بالای لیست آخرین برنامه‌ها لیستی از آخرین شماره‌های مورد استفاده و کانتکت‌های مورد‌علاقه کاربر نیز نمایش داده می‌شود که از همان جا می‌توان به این افراد پیامک فرستاد یا تماس گرفت.

درباره نمایش دادن آخرین نوتیفیکیشن‌ها اما می‌توان گفت اندروید از iOS یک گام جلوتر است. در سیستم‌عامل اندروید کافی است نوار بالای صفحه نمایش را پایین بیاورید تا هم به آخرین اخطارها و پیام‌ها دسترسی داشته باشید و هم به برخی ویجت‌ها و تنظیمات دست پیدا کنید.

اما در سیستم‌عامل iOS نه تنها ویجت نقش چندانی برای دسترسی سریع‌تر به یک اپلیکیشن را ایفا نمی‌کند، بلکه با پایین آوردن نوار بالای صفحه کاربر باید چند ثانیه منتظر به‌روزرسانی آخرین نوتیفیکیشن‌ها بماند.

همچنین درباره قابلیت‌های عکسبرداری می‌توان گفت کیفیت عکسی تلفن‌های اندرویدی پاشنه آشیل این موبایل‌هاست؛ چراکه با وجود تلاش‌های اخیر اندروید در آخرین نسخه‌های تلفن همراه هنوز کیفیت عکسبرداری این تلفن‌ها فاصله زیادی با آی‌فون‌ها دارد.

اما ویژگی‌هایی مانند امکان فیلم‌برداری حرکت آهسته و عکسبرداری پانوراما ازجمله قابلیت‌هایی است که در نرم‌افزار عکسبرداری اندروید از مدت‌ها قبل وجود داشته و نرم‌افزار عکاسی iOS به تازگی آن را به قابلیت‌های خود اضافه کرده است.

از نظر به‌روزرسانی نرم‌افزارها، تلفن‌های همراه اندرویدی اگر از نوع نکسوس نباشند باید مدت‌های طولانی را برای دریافت نسخه جدید اندروید منتظر بمانند. اگرچه بسیاری از برنامه‌های اندرویدی وابسته به گوگل از همان ابتدا نسخه‌های جدیدی را به کاربران ارائه می‌دهند که مطابق با نسخه جدید اندروید باشند و استفاده از این برنامه‌ها نیز درنهایت نیازی به به‌روزرسانی کل سیستم‌عامل اندروید ندارد. برای کسانی که از آی‌فون یا‌ای پد استفاده می‌کنند؛ اما شرایط کاملا متفاوت است؛ چراکه به محض اینکه اپل یک نسخه تازه iOS را به بازار ارائه دهد تمامی کاربرانش با هر دستگاهی می‌توانند آن را دریافت کنند.

با انتشار اخباری در مورد هک شدن تلفن‌های همراه و دزدیده شدن رمزهای کاربری مختلف مساله امنیت فاکتور مهمی در هر سیستم‌عامل به حساب می‌آید و می‌توان گفت خوشبختانه هر دو سیستم‌عامل از این نظر از بهترین‌ها هستند.