یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

افت شاخص با شیوع ابهامات
دیروز، شاخص کل با افت 705 واحدی (معادل 04/ 1 درصد) به 67هزار و 374 واحد رسید. بورس پس از ثبت رکوردهای تاریخی و رسیدن به کانال70 هزار واحدی در هفته‌های ابتدایی سال، با موج فروش، به خصوص در نمادهای بزرگ بار دیگر حرکت نزولی در پیش گرفته است. در این رابطه، شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادهای بورسی در محاسبه این شاخص) فقط افت 22/ 0 درصدی داشته است. شروع حرکت نزولی بورس تهران از ابتدای هفته گذشته با گسترش ابهاماتی در مورد بیانیه لوزان، یعنی نحوه برداشته شدن تحریم‌ها در توافق‌نامه احتمالی هسته‌ای، شروع شد. همچنین، تعیین نرخ بهره بانکی ابهام دیگری در این بازار محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای در وین و همچنین جلسه شورای پول و اعتبار (تعیین نرخ سود بانکی) در این هفته بتواند ابهامات موجود را کاهش دهد.


بازار ارز

افت دلار در شرایط انتظاری
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3 هزار و 350تومان معامله شد. در این شرایط می‌توان فضای انتظاری در بازار ارز را بار دیگر با نزدیک شدن به مذاکرات هسته‌ای که در هفته جاری در وین آغاز می‌شود و در هفته آینده در نیویورک ادامه می‌یابد احساس کرد. ابهامات در رابطه با مذاکرات، به‌ویژه درخصوص نحوه لغو تحریم‌ها به دنبال موافقت کاخ سفید با طرح کنگره آمریکا جهت نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای تشدید شد که زمینه رشد دلار در ابتدای هفته گذشته را فراهم کرد. در این شرایط، اعمال کنترل بر بازار ارز و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت دوباره قیمتی را سبب شد (دیروز نیز عرضه از سوی این صرافی‌ها مشاهده می‌شد). بنابراین به نظر می‌رسد تا شروع مذاکرات و رفع ابهامات موجود همچنان حالت انتظاری بازار ارز حفظ شود.



بازار سکه

رفت و برگشت‌های بازار سکه
سکه در حالی هفته گذشته را با رشد قیمت به پایان رسانده بود که این هفته را نزولی آغاز کرد. به این ترتیب روز گذشته، به دنبال کاهش قیمت دلار و اونس طلا، هر سکه طرح جدید با کاهش 5 هزار تومانی (معادل نیم درصد) به قیمت 966 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، در بازار ارز که توسط عرضه صرافی بانک‌ها کنترل می‌شود، انتظار نوسانات شدید قیمتی نمی‌رود و سیگنال‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای که این هفته آغاز می‌شود، تنها احتمال تغییر قابل‌توجه قیمت‌ها در این بازار می‌تواند محسوب شود. از سوی دیگر در بازار طلای جهانی پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، حرکت حول سطح 1200 دلاری را انتظار دارند و شاید برخی آمار اقتصادی بتوانند نوسانات محدودی را ایجاد کنند. بنابراین، در این روزها احتمال تغییرات شدید قیمت سکه اندکی دور از انتظار است.



بازار طلای جهانی

خوش‌بینی کوتاه‌مدت به اونس طلا
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلا با افت اندک 3/ 0 درصدی به قیمت 3/ 1203 دلار معامله شد. افت قیمت طلا در روزهای ابتدایی هفته با فشار شاخص دلار رقم خورد. در ادامه اما، انتشار آمارهای اقتصادی ضعیف آمریکا، موجب افت شاخص دلار و در نتیجه تقویت قیمت طلا شد. با این حال، همچنان دودستگی میان کارشناسان در رابطه با وضعیت اقتصادی آمریکا وجود دارد که اثر مستقیمی بر زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو خواهد داشت. این هفته، گرچه آمارهایی از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود و می‌تواند قیمت طلا را دستخوش تغییر کند، اما همچنان بازار طلا در انتظار نشست هفته آینده فدرال رزرو است. معامله‌گران بازار طلا در کوتاه مدت به رشد قیمت‌ها امیدوار هستند؛ در این رابطه، در نظرسنجی هفتگی کیتکو، 13 نفر (از 22 کارشناس) مسیر افزایشی و 3 نفر روند کاهشی را پیش بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن

شروع ضعیف در بازار «تسه»ها
در نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 2 درصدی به قیمت 75 هزار و 635 تومان معامله شدند. همان‌طور که اشاره شده بود، همچنان افزایش تقاضا در این بازار به نحوی نیست که بتواند تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زند؛ بنابراین، ثبات نسبی قیمت‌ها در محدوده فعلی سناریوی محتمل‌تری است. در این شرایط، نرخ سود واقعی تسهیلات مسکن حدود 20 درصد برآورد می‌شود که با توجه به تقاضای فعلی به نظر می‌رسد از دید معامله‌گران مناسب ارزیابی می‌شود. با این حال، هفته جاری قرار است در نشست شورای پول و اعتبار، موضوع کاهش نرخ بهره بانکی متناسب با تورم بررسی شود. هر گونه تغییر در تعیین نرخ‌های بهره می‌تواند بر انتظار متقاضیان وام مسکن نیز اثرگذار باشد. با این حال، حرکت در محدوده 80-75 هزار تومانی سناریوی محتمل تری است.


بازار نفت

پنجمین هفته مثبت بازار نفت
نفت خام آمریکا برای پنجمین هفته متوالی با رشد قیمت همراه شد و توانست با ثبت بازدهی حدود 8 درصدی در هفته گذشته (24 درصد در مجموع پنج هفته) بهترین عملکرد هفتگی در 4 سال اخیر را به ثبت رساند (در پایان 74/ 55 دلار بر بشکه معامله شد). تشدید درگیری‌های یمن، افت شاخص دلار آمریکا، رشد کمتر از انتظار موجودی نفت تجاری آمریکا، کاهش 26 موردی تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل و افت 20 هزار بشکه‌ای تولیدات روزانه آمریکا در هفته منتهی به 10 آوریل مهم ترین عوامل افزایش قیمت نفت بودند. شروع به کار سریع تر پالایشگاه‌های آمریکا پس از اتمام دوره نگهداری و همچنین نزدیک شدن به فصل تابستان (رشد تقاضای سوخت به علت افزایش سفرها) می‌تواند از قیمت نفت حمایت کند، با این حال، موجودی نفت‌های ذخیره شده همچنان بالا است که در مقابل افزایش قیمت‌ها مقابله خواهد کرد.