جذب سرمایه‌گذار خارجی بعد از توافق نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ در مقایسه با نگه داشتن سرمایه‌گذار خارجی آسان تر است، بنابراین باید از هم اکنون فراهم کردن بستر‌های لازم را با هدف ماندگار شدن سرمایه‌گذاری خارجی در دستور کار خود قرار دهیم. به گزارش «سنا»، سید رضا علوی، مدیر عامل کارگزاری بانک توسعه صادرات درباره شرایط ورود سرمایه‌گذار خارجی پس از انجام توافق نهایی ایران با گروه ۱+۵ گفت: در بحث ورود سرمایه‌گذار خارجی الزاماتی مانند تسهیل ورود و خروج پول وجود دارد که در شرایط فعلی مقدمات این کار انجام شده است اما علاوه بر الزامات بین‌المللی باید شرایط در داخل کشور برای ورود سرمایه‌گذار خارجی نیز فراهم شود.

وی در این‌باره توضیح داد: در مرحله اول تسهیل در مقررات لازم است، قطعا سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل اینکه کشور ما چند سالی از این موضوع دور بوده است، یکسری مشوق‌ها برای ورود به بازار ما می‌خواهند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با وجود آمار و ارقامی که درخصوص سرمایه‌گذار خارجی طی این سال‌ها داده شده اما میزان سرمایه‌گذاری‌ها با ظرفیت و پتانسیل کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی متناسب نیست و هنوز فاصله بسیاری با ظرفیت‌هایمان وجود دارد پس قطعا وقتی بخواهیم از این حالت خارج شویم باید اطمینان‌های لازم به سرمایه‌گذار خارجی ارائه شود. وی تصریح کرد: وقتی سرمایه‌گذار خارجی قصد برنامه ریزی و بررسی برای ورود به کشوری می‌کند، موضوعات و تشویق‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی، حقوق مالکیت و مواردی از این قبیل را مبنای تصمیم‌گیری‌هایش قرار می‌دهد، بنابراین فراهم کردن این شرایط می‌تواند مقدمه‌ای برای سرمایه‌گذاری خارجی تلقی شود.

علوی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری یک پیش‌شرط برای توسعه کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود، گفت: ما در بورس جذابیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی با توجه به قیمت سهام و فاکتورهای دیگری مانند نسبت قیمت بر درآمد (P/ E) و سود تقسیمی شرکت‌ها (DPS)‌ها داریم که این امر جذابیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی قلمداد می‌شود و می‌تواند آنها را به سمت بازار ما سوق دهد و این حرکت برای توسعه ملی هم یک فرصت بسیار خوب است.