سرمایه‌گذاران خارجی دنبال صنایعی هستند که بزرگ بوده و عمق سرمایه‌گذاری داشته باشد، به این معنا که از لحاظ سهام شناور در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد. به گزارش «سنا»، رضا سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران (سهامی عام)، درخصوص آغاز روند سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران افزود: چند شرکت حقوقی هم اکنون در حال رایزنی و دریافت اطلاعات از بازار سرمایه ایران هستند تا از نحوه دریافت کد معاملاتی و اطلاعات شرکت‌ها آگاهی کسب کنند.

سلطان‌زاده در ادامه درخصوص صنایع پیشرو بازار سرمایه افزود: هر کدام از صنایع به دلیل مشتری‌های به خصوص خود، اولویت‌های متفاوتی دارند اما به‌طور کلی، صنایع پتروشیمی، بانکی و خدمات مالی، مخابرات و شرکت‌های FMCG- Fast Moving Consumer Goods در راس توجه سرمایه‌گذاران خارجی خواهند بود.

وی درخصوص این صنایع بیان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی دنبال صنایعی هستند که بزرگ بوده و عمق سرمایه‌گذاری داشته باشد، به این معنا که از لحاظ سهام شناور در وضعیت مطلوبی باشند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران، با اشاره به فعالیت شرکت‌های داخلی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اظهار کرد: به نظر می‌رسد از همه چیز مهم‌تر، آماده‌سازی بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی درخصوص بسترسازی‌های لازم ادامه داد: مراحل اخذ کد معاملاتی باید آسان‌تر شود و از طرفی شرکت‌ها گزارش‌های خود را به زبان انگلیسی در کدال بارگذاری کنند تا سرمایه‌گذار خارجی به‌طور مستقیم بتواند از این اطلاعات استفاده کند و نیاز به مترجم و واسطه در این میان نباشد.

وی در ادامه درخصوص روندهای تسهیل‌سازی ورود سرمایه‌گذاران خارجی تصریح کرد: یکی دیگر از مباحثی که باید در‌صدد توسعه و آسان‌سازی آن باشیم بحث مجامع است، سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند فرصت هشت ماهه را برای واریز سود بعد از مجمع تحمل کند و به نظر می‌رسد برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باید این مساله را رفع کرد.

سلطان‌زاده درخصوص روند بازار بعد از توافق گفت: بازار سرمایه بدون واریز نقدینگی از سوی سهامداران خارجی هم می‌تواند سود ۳۵ درصدی را به ثبت برساند و به نظر می‌رسد آینده روشنی با توافق هسته‌ای پیش روی سهامداران

باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص جنب و جوش بازار پس از توافق لوزان اشاره کرد: بازار سرمایه پس از تعطیلات نوروزی و توافق لوزان فعالیت چشمگیری داشته است و جنب و جوش را می‌توان در این بازار احساس کرد. در این میان شرکت‌های معتبری هم درخواست همکاری در بازار سرمایه را داشته‌اند که از میان آنها می‌توان به کارگزاری‌های برتر بین‌المللی و سرمایه‌گذاران معتبر اروپایی اشاره کرد.

وی در پایان با اشاره به روند نقل و انتقال پول از طرف شرکت‌های حقوقی بین‌المللی خاطرنشان کرد: نقل و انتقال پول و استفاده از اعتبارات بانکی یکی از مسائلی است که باید برطرف شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند از این طریق وارد بازار سرمایه کشور شوند.

وی گفت: درست است که برخی افراد حقیقی از طریق صرافی‌ها اقدام به نقل و انتقال ارز می‌کنند اما شرکت‌های حقوقی نمی‌توانند از امکانات صرافی‌ها بهره ببرند و نیاز به نقل و انتقالات بانکی دارند.