گروه بازار پول: دلار که هفته گذشته با ۳/ ۱ درصد رشد مواجه شده بود، اولین روز هفته جدید را با کاهش قیمت آغاز کرد؛ کاهشی که عمدتا ناشی از ادامه بازارسازی توسط بازیگران رسمی بود. روز شنبه شاخص بازار ارز با ۱۵ تومان افت قیمت به ۳۳۴۵ تومان رسید تا کمی از سطح ۳۳۵۰ تومانی فاصله گرفته باشد. فعالان، نقش بازیگران بازارساز رسمی را در مدیریت نوسانات و کاهش قیمت دلار موثر می دانند. به گفته آنها تدابیری که نهاد سیاست‌گذار اتخاذ کرده تا حدود زیادی تاثیرات نوسان‌گیران ارزی و معامله‌گران آتی را کاهش داده است. روز شنبه سکه نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با ۵ هزار تومان افت از کانال ۹۷۰ هزار تومان پایین آمد تا به قیمت ۹۶۶ هزار تومان برسد.

شروع آرام بازار

در اولین روز از آخرین هفته فروردین‌ماه، فضای بازار ارز آرام بود. بازار روز شنبه روند عادی خود را در یک بازه نوسانی محدود پشت‌سر گذاشت. روز گذشته دلار معاملات خود را با قیمت ۳۳۵۵ تومان آغاز کرد که افتی ۵ تومانی نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه گذشته داشت. این روند کاهشی ادامه یافت و بهای دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر به ۳۳۴۵ تومان رسید. با وجود افت قیمتی روز شنبه، حجم معاملات بازار در این روز نسبتا مناسب بود و تقاضا برای ارزهای خارجی در مراکز فروش رسمی تا حدی وجود داشت. متقاضیانی که برای خرید ارز به مراکز رسمی فروش مراجعه می‌کنند، معمولا برای نگهداری ارز اقدام به خرید نمی‌کنند و تقاضایشان برای رفع نیازهای ضروری است.

اما روز گذشته برخلاف روند دلار، قیمت یورو و پوند مسیر افزایشی را در پیش گرفت. روز شنبه بهای یورو با ۳۰ تومان رشد به ۳۶۴۰ تومان و قیمت پوند با ۴۰ تومان افزایش به ۵ هزار و ۱۰ تومان رسید. عامل اصلی رشد این دو ارز اروپایی، به تقویت آنها در بازارهای جهانی مربوط بود. تقویت یورو و پوند در برابر دلار موجب شد در روز شنبه نرخ رسمی این دو ارز نیز افزایش یابد. در اولین روز هفته نرخ رسمی یورو با ۳۱۶ ریال افزایش به ۳ هزار و ۵۴ تومان و یک ریال رسید. نرخ رسمی پوند نیز در این روز۳۴۲ ریال رشد کرد و به۴ هزار و ۲۲۷ تومان و ۶ ریال رسید.

نقش پررنگ بازارساز

به اعتقاد فعالان، بازیگران بازارساز رسمی در مدیریت نوسانات روزهای اخیر نقش پررنگی داشته‌اند. از یک‌شنبه هفته گذشته، دلار نوسان بالای ۲۰ تومان را تجربه نکرده و شاخص بازار ارز تغییرات قیمتی خود را در محدوده ۳۳۵۰ تا ۳۳۷۰ تومان به ثبت رسانده است. به گفته فعالان، بازیگران بازارساز رسمی با عرضه و فروش ارز از نوسان‌های زیاد دلار جلوگیری کرده‌اند. برای مثال روز گذشته هنگامی که دلار پس از کاهش قیمت ابتدای روز در حال رشد قیمت بود، عرضه ارز این گروه، مانع از افزایش بیشتر دلار شد تا در ادامه بار دیگر شاخص بازار ارز در مسیر نزولی قرار بگیرد. البته افزایش قیمت بیشتر ناشی از تحرکات دلالان بود و فروش ارز صرافی‌های بانک‌ها تاثیرگذاری دلالان بر نرخ را کاهش داد.

به گفته کارشناسان یکی دیگر از راه‌کارهایی که در روزهای اخیر برای جلوگیری از تغییرات قیمتی زیاد به کار رفته، عرضه درهم در بازار دبی بوده است. در برخی از روزهای هفته گذشته بالا رفتن تقاضا در بازار دبی موجب شد نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی نسبت به بازار کشور همسایه پایین‌تر بیاید و تقاضا برای خروج ارز از بازار ارزان‌تر افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد عرضه متناسب درهم در بازار کشور همسایه موجب شده است دست سودجویان برای استفاده از تفاوت قیمتی دو بازار تا حدی کوتاه شود.

دیگر عاملی که در بازار ارز به نوسانی شدن قیمت‌ها کمک می‌کرد، فعالیت و تحرکات معامله‌گران آتی بود. به گفت فعالان تحرکات معامله‌گران آتی در بازار ارز تا حدی به‌عنوان جهت‌دهنده به قیمت‌های نقدی بازار عمل می‌کند. در مواقعی معامله‌گران آتی با اعلام نرخ‌های پیش‌خرید نسبتا بالاتر از قیمت فروش نقدی زمینه و جو روانی لازم برای بالا رفتن قیمت در بازار نقدی را فراهم می‌کنند؛ البته اثرگذاری این گروه به هیجان روزانه و دیگر عوامل خبری و روانی تاثیرگذار نیز بستگی دارد؛ در روزهایی که زمینه‌های دیگر افزایش نرخ وجود دارد، اثرگذاری این دسته در نوسانی کردن قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

با وجود این در دو روز کاری گذشته اثر این گروه در بازار ارز کمتر شده است. برخورد انتظامی با شماری از این معامله‌گران و مدیریت نوسانات در سمت معاملات نقدی بازار از عواملی بوده است که به کاهش اثرات آتی‌بازان منجر شده است. به گفته یکی از بازیگران باتجربه، هنگامی که نرخ پیش‌خریدهای آتی در بازار شروع به فاصله‌ گرفتن از نرخ فروش نقدی می کند، بازیگران بازارساز رسمی با عرضه ارز، زمینه کاهش در معاملات نقدی را فراهم‌ می‌کنند. در حقیقت عرضه ارز و مدیریت نوسانات قیمتی موجب شده معامله‌گران غیررسمی با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام دهند. چهارشنبه هفته گذشته برخی معامله‌گران آتی با نرخ‌های نزدیک به ۳۳۷۰ تومان، دلار روز شنبه را پیش‌خرید کردند، اما رسیدن نرخ به زیر ۳۳۵۰ تومان در روز گذشته منجر به متضرر شدن شماری از بازیگران آتی شد. عرضه بازیگران بازارساز از مهم‌ترین عواملی بود که زمینه زیان این دسته را فراهم کرد. اما در پس آرامش روزهای اخیر، برخی از فعالان اعتقاد دارند با توجه به وضعیت عوامل بنیادی اقتصاد مانند نرخ تورم، ظرفیت رشد بیشتر قیمت وجود دارد. گرچه آنچه اهمیت دارد این است که این رشد در یک بازه نوسانی مشخص رخ دهد تا بازار با شوک‌های قیمتی مواجه نشود.

نزول کانالی سکه

در بیست و نهمین روز فروردین‌ماه سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت و از کانال ۹۷۰ هزار تومان خارج و به کانال ۹۶۰ هزار تومان وارد شد. روز شنبه بهای سکه ۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۹۶۶ هزار تومان رسید. این در حالی است که در ۲روز انتهایی هفته گذشته سکه راه افزایشی را در پیش گرفته بود. روز پنج‌شنبه بهای سکه تحت تاثیر رسیدن اونس تا نزدیکی مرز ۱۲۱۰ دلار به بالای قیمت ۹۷۰ هزار تومان رسید، اما تغییر روند اونس و کاهش آن و رسیدن به قیمت ۱۲۰۳ دلار در روز جمعه، قیمت سکه در ابتدای روز شنبه را تحت فشار قرار داد. البته کاهش دلار نیز عامل دیگری بود که فشار بیشتری به سکه وارد کرد.

ضرب دلار گرفته شد