رکورد استخراج روزانه زغال‌سنگ در شرکت زغال‌سنگ پروده طبس شکسته شد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ این شرکت توانست با استخراج ۱۴هزار تن زغال‌سنگ از یک کارگاه و در یک روز کاری رکورد استخراج این ماده معدنی در کشور را به ثبت برساند. به گفته رمضان کریتی ثانی مدیر عامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، این اقدام در یک روز کاری با انجام ۲۰ برش از لایه زغال C۱ کارگاه لانگوال W۰صورت گرفت و نتیجه آن استخراج بیش از ۱۴ هزار تن زغال‌سنگ خام بود که این میزان تولید روزانه، در تاریخ صنعت زغال‌سنگ کشور منحصر به فرد است.زغال‌سنگ پروده طبس،‌ نخستین شرکت مکانیزه تولید زغال‌سنگ در کشور محسوب می‌شود.

حوضه زغال‌سنگ طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع یکی از بزرگ‌ترین ناحیه‌های زغالی در خاورمیانه به شمار می‌رود، به‌طوری که ۷۶ درصد ذخایر زغال‌سنگ ایران در طبس واقع شده و این شهرستان ۵/ ۵ میلیارد تن ذخیره تخمینی زغال‌سنگ را دارا است.

در این میان معدن پروده طبس با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربعی به تنهایی ۱/ ۱ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو دارد. در فرآیند تولید فولاد به روش کوره بلند،‌ سنگ آهن در مجاورت کک متالورژی تبدیل به چدن مذاب می‌شود به همین دلیل جایگاه زغال‌سنگ به‌عنوان ماده اولیه صنعت فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است.