علیرضا پاکدین تحلیلگر بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین‌ مشکلات شرکت‌های تولیدی تامین سرمایه در گردش است. سرمایه در گردش، به حجمی از منابع مالی اطلاق می‌شود که در زنجیره تولید تا توزیع کالا به آن نیاز است. استفاده از این منابع مالی برای خرید مواد اولیه گرفته تا نگهداری موجودی انبار، فروش نسیه کالا و … است که از ابتدای شروع چرخه تولید تا آخرین مرحله فروش کالای تولیدی به آن نیاز است. معمولا اعتبارات سرمایه در گردش برای شرکت‌های تولیدی ضروری است و بالطبع تمایل شرکت‌های تولیدی برای پرداخت سودهای بالاتر نیز وجود دارد. از طرف دیگر اعتبارات سرمایه در گردش از آنجا که ریسک بالایی دارد، بانک‌ها به سختی زیر بار آن می‌روند.

در این میان، بازار سرمایه راه حل موثری را با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد پیشنهاد می‌دهد. ماهیت این اوراق در ادبیات مالی، تامین مالی صنایع در بورس‌های کالایی و به‌صورت کوتاه‌مدت است. ابزار مزبور یکی از عقود مورد تایید شرع مقدس و از مشتقات بیع است که برای تحویل مبیع (دارایی موردمعامله) مدت تعیین می‌شود. پس از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بازار اولیه، خریدار سلف می تواند در بازار ثانویه، به فروش مقدار معینی کالا به‌صورت سلف مستقل اقدام کند و بابت دریافت کالا به فروشنده نخست سلف (شرکت عرضه‌کننده) حواله می‌دهد. در این اوراق یک نرخ حداقلی و یک نرخ حداکثری برای سود سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و سود دو طرف از طریق اختیار خرید و فروش محدود می‌شود. این ابزار مالی مبتنی بر کالا است.

بنابراین ارزش آن مشتق از ارزش کالایی است که انتشار اوراق بر پایه آن صورت گرفته است. اوراق سلف موازی استاندارد یک ابزار مالی ترکیبی(هیبریدی) و متشکل از چهار ابزار: سلف، حواله، اختیار خرید و اختیار فروش است. اوراق مزبور پرداخت سود دوره ای ندارد. این اوراق مبتنی بر دارایی است و در حال حاضر در بورس انرژی یا بورس کالا با نرخ سالانه ۲۳درصد قابلیت نقدشوندگی دارد. در اوراق سلف موازی استاندارد، سرمایه‌گذار از نوسان قیمت کالای پایه تا حدودی منتفع می‌شود و معافیت مالیاتی و امکان جذب منابع بالاتر از طریق انتشار اوراق بهادار بدهی برخوردار است.

از دیگر مزایای اوراق مزبور، امکان تامین مالی کوتاه مدت با کمترین هزینه و زمان اجرایی است. همچنین محدودیتی از نظر وجوه مورد نیاز برای تامین مالی وجود ندارد. و این ابزار کارکرد پوشش ریسک برای طرف فروشنده را به‌طور کامل ایفا می‌کند. در موعد سررسید اوراق، علاوه بر فرآیند تسویه نقدی، امکان تحویل فیزیکی دارایی پایه به خریداران نیز تسهیل شده است. در ضمن اوراق سلف موازی استاندارد دارای بالاترین بازده در بین اوراق با درآمد ثابت محسوب می‌شود و با توجه به اینکه بر اساس شرع مقدس اسلام، اوراق سلف نمی تواند دارای بازار ثانویه باشد، لذا اوراق سلف موازی استاندارد، با سازوکارهای مطرح‌شده در بالا معرفی شده است.