تسنیم: بیزینس مانیتور در گزارشی از صنعت خودرو ایران به تولید خودروهای برقی در ایران اشاره کرد و نوشت: به نظر می‌رسد در آینده خودروهای برقی می‌توانند نقش رو به افزایشی را در بخش خودرو ایران ایفا کنند. بیزینس مانیتور در گزارشی از صنعت خودرو ایران نوشت: براساس آمارهای سازمان بین‌المللی تولید‌کنندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۱۴ با ۴۶/ ۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته به یک میلیون و ۹۰ هزار و ۸۴۶ دستگاه رسید. با توجه به این عملکرد قابل توجه، بیزینس مانیتور معتقد است که ممکن است پیش بینی اش مبنی بر تولید یک میلیون و ۷۸ هزار و ۴۹۲ دستگاه خودرو در سال شمسی ۱۳۹۳ (مارس ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۱۵) در معرض ریسک افزایشی قرار داشته باشد. ایران ۹۲۵ هزار و ۹۷۵ دستگاه خودرو سواری و ۱۵۴ هزار و ۸۷۱ خودرو تجاری تولید کرده است. این آمار ایران را در رده هجدهمین تولید‌کننده بزرگ خودرو جهان قرار می‌دهد.

در حال حاضر، صنعت خودرو ایران همچنان تحت تاثیر پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای قرار دارد. دو طرف تا ۳۰ ژوئن فرصت دارند به یک توافق نهایی دست یابند. در این مدت، ایران همچنان ماهانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود را دریافت خواهد کرد، هرچند تحریم‌های اصلی علیه بخش‌های انرژی و بانکی ایران هنوز پابرجا است.

این گزارش در ادامه نوشت: روشن است که همچنان تقاضای بالایی برای خودروهای جدید از سوی مصرف‌کنندگان ایرانی وجود دارد.

در نتیجه، پتانسیل بهبود روابط خارجی بین ایران و غرب در طی کوتاه مدت تا میان مدت منافع قابل توجهی برای خودروسازان ایجاد کرده است که البته در این میان شرکت‌های رنو و پژوی فرانسه بزرگ‌ترین برندگان این ماجرا هستند. به نظر می‌رسد که پژو به‌دنبال توافقی با ایران خودرو خواهد بود، در حالی که رنو در حال حاضر در حال مذاکره با سایپا درخصوص خرید بخشی از سهام شرکت پارس خودرو است.

خودروسازان ایرانی نیز به‌دنبال توسعه فعالیت‌های خود در منطقه خاورمیانه هستند. در این زمینه، در ژانویه ۲۰۱۵، تایمز عمان گزارش داد که شرکت ایران خودرو در حال بررسی بازار عمان برای صادرات و صادرات مجدد خودروهای تولیدی خود است. در عین حال، محمد حضرتی، مدیر صادرات ایران خودرو دیزل گفت، با توجه به نزدیکی مسافت بین دو کشور، صادرات خودرو از ایران برای عمان از نظر اقتصادی به صرفه است. و ی افزود: ایران خودرو دیزل ممکن است علاقه‌مند به ایجاد یک مرکز مونتاژ خودروهای تجاری در عمان از طریق سرمایه‌گذاری مشترک باشد. عراق کشور دیگری است که خودروسازان ایرانی به‌دنبال افزایش تولید در آن هستند. براساس گزارشی که ایران دیلی در اکتبر ۲۰۱۴ منتشر ساخت، ایران خودرو اکنون روزانه حدود۵۰ خودرو در عراق تولید می‌کند و این شرکت قصد دارد این رقم را به دلیل افزایش تقاضا به۱۰۰ دستگاه ارتقا دهد.

ایران در کنار افزایش صادرات، شاهد افزایش واردات خودرو در سال گذشته شمسی نیز بوده است. ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران در فوریه ۲۰۱۵ گفت، واردات خودرو به کشور از اواسط ماه مارس ۲۰۱۴ تاکنون افزایش داشته است. مانع اصلی واردات خودرو خارجی به ایران تعرفه وارداتی ۱۰۰ درصدی است که به همه خودروها اعمال می‌شود.

به نظر می‌رسد که در آینده خودروهای برقی می‌توانند نقش رو به افزایشی در بخش خودرو ایران ایفا کنند. شرکت دیار خودرو در ژانویه ۲۰۱۵ از اولین خودرو برقی تولید داخل با نام سابرینا رونمایی کرد. به گفته محمد تقی خانلو، مدیرعامل دیار خودرو، دولت ایران در حال مذاکره برای انعقاد قراردادی به‌منظور استفاده از سابرینا در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است.