گروه بازرگانی: قیمت جدید خرید تضمینی ۲۴ محصول کشاورزی در سال زراعی ۹۴ - ۹۳ از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است. ابلاغ این قیمت‌ها در حالی است که سال گذشته به دستور رئیس‌جمهوری برنج، گندم، شکر، ذرت و دانه‌های روغنی ازجمله کلزا، سویا و پنبه به منظور عدم نیاز به واردات در اولویت خودکفایی و در دستورکار کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت. خرید تضمینی محصولات کشاورزی به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی، ایجاد تعادل درنظام تولید، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ‌ضرر و زیان کشاورزان است.

بر این اساس، دولت موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (‌گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی،‌چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آنها از طریق واحدهای ذی‌ربط اقدام کند.

قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۳۹۴ - ۱۳۹۳ نیز از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اجرا، ابلاغ شد. هیات وزیران در جلسه ۵/ ۱/ ۹۴ به پیشنهاد شماره ۲۰.۳۶۵۷۲ مورخ ۹/ ۱۲/ ۱۳۹۳ وزارت جهاد کشاورزی و به استناد ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی - مصوب ۱۳۶۸ - تصویب کرد. براساس این مصوبه که به تایید هیات دولت رسیده است، علاوه بر ارقام مندرج در جدول، به تولید‌کنندگان گندم، جو و اقلام علوفه‌ای و اساسی جایزه تولید اختصاص می‌یابد. همچنین به ازای هر درصد شکستگی بیش از ۱۰ درصد برای برنج‌های ندا و نعمت، آذر و صالح مبلغ هفتاد و نه ریال و برای برنج‌های سپید رود، فجر، خزر، شیرودی و گوهر مبلغ نود و دو ریال از نرخ‌های مصوب کسر و به میزان شکستگی کمتر از ۱۰ درصد برای برنج‌های ندا و نعمت، آذر و صالح مبلغ یکصد و شانزده ریال و برای برنج‌های فجر، خزر، شیرودی و گوهر مبلغ یکصد و بیست و سه ریال به نرخ‌های مصوب اضافه می‌شود. حداکثر شکستگی قابل قبول پانزده درصد و حداقل شکستگی قابل قبول پانزده درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای پرداخت جایزه هفت و نیم درصد است. در مصوبه مذکور آمده است: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و رعایت قوانین و مقررات مربوط، در مورد سازمان‌های مسوول خرید، محدوده زمانی خرید، تامین‌کننده تنخواه، چگونگی ضمانت و بازپرداخت اعتبارات مورد نیاز، تعیین هزینه‌های تبعی و محل تامین زیان احتمالی خرید موضوع این تصویب‌نامه، تصمیمات لازم را اتخاذ و بر نحوه اجرای آنها نظارت می‌کند.

در همین راستا، میزان آفت سن گندم و جدول قیمت دانه‌های روغنی بر حسب افت و رطوبت با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تعیین می‌شود. علاوه بر این، در قبال تحویل هر تن چغندرقند بیست کیلوگرم تفاله خشک به نرخ هر کیلوگرم بیست ریال و دو کیلوگرم قند به نرخ هر کیلوگرم پانصد ریال به‌عنوان جایزه تحویل می‌شود.

جدول خرید تضمینی گندم و گندم دوروم برحسب مفید و غیرمفید سال زراعی

۱۳۹۴ - ۱۳۹۳ براساس محاسبه و پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و تفاهم وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ می‌شود.

براساس جدول منتشر شده، به ازای هر کیلو چغندرقند مبلغ (۳۵۵) ریال هزینه حمل اضافه شده است. کشت پاییزه چغندر قند (۱۵۰) ریال کمتر از قیمت تضمینی چغندر قند بهاره است. همچنین قیمت ارقام مختلف پنبه وش و برنج در چارچوب این تصویب‌نامه توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و اعلام می‌شود.

با اشاره به داده‌های جدول مذکور، قیمت جدید هر کیلوگرم گندم با در نظر گرفتن ۴درصد افت مفید و ۲درصد افت غیرمفید معادل ۱۱۵۰۰ ریال تعیین شده؛ در حالی‌که قیمت این محصول در سال زراعی گذشته ۱۰۵۰۰ ریال بوده است. هر کیلوگرم گندم دوروم نیز قیمتی معادل ۱۱۸۰۰ ریال را به خود تخصیص داده است. قیمت جدید هر کیلوگرم جو ۹۲۰۰ ریال و هر کیلوگرم ذرت دانه‌ای نیز ۹۶۰۰ ریال است که این دو محصول با مشخصات و شرایط خرید سال زراعی قبل خریداری خواهند شد. قیمت جدید خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند بهاره با عیار ۶ درصد، ۲۷۰۰ ریال ابلاغ شده و هر کیلوگرم پنبه وش نیز با در نظر گرفتن مرغوبیت، بدون آفت زدگی و عیاری از مواد خارجی از جمله خاک، خاشاک، شاخ و برگ نیز قیمتی معادل ۲۵۵۰۰ ریال را به خود اختصاص داده است.

هر کیلوگرم دانه سویا در لیست جدید قیمت‌های اعلام شده برای خرید تضمینی با در نظر گرفتن ۲درصد افت مفید و ۲درصد غیرمفید ۱۹۷۰۰ ریال است. قیمت هر کیلوگرم آفتابگردان نیز بر همین اساس با در نظرگرفتن ۲درصد افت مفید معادل ۲۱۵۰۰ ریال است. قیمت جدید خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا با ۲درصد افت مفید، ۲۲۰۰ ریال بوده و هر کیلوگرم گلرنگ دانه روغنی با در نظر گرفتن ۲درصد افت مفید و ۹درصد افت غیرمفید، ۲۱۵۰۰ ریال است. بر این اساس، هر کیلو گرم عدس قیمتی معادل ۲۳۰۰۰ ریال، هر کیلوگرم نخود۲۲۲۰۰ ریال، هر کیلوگرم لوبیا چیتی ۲۱۰۰۰، هر کیلوگرم لوبیا سفید ۲۱۰۰۰ریال و هر کیلوگرم لوبیا قرمز نیز ۲۱۰۰۰ ریال دارد که با در نظر گرفتن مواردی از جمله سالم بودن، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی به‌صورت تضمینی خریداری می‌شوند.

از سویی قیمت هر کیلوگرم برنج خزر، شیرودی، فجر، گوهر و کشوری بر مبنای ۱۰درصد شکستگی عرف معادل ۳۲۰۰۰ریال بوده و هر کیلوگرم برنج سپیدرود، دانیال، عنبر، نجفی، سازندگی و کامفیروز نیز بر همین مبنا، ۲۸۵۰۰ ریال است. هر کیلوگرم برنج ندا، نعمت و کوهسار نیز با همین شرایط در لیست جدید قیمت‌های جدید خرید تضمینی، قیمتی معادل ۲۵۰۰۰ ریال دارد.

هر کیلوگرم سیب‌زمینی پاییزه با در نظر گرفتن مرغوبیت، سالم بودن، بدون آفت زدگی و مواد خارجی، ۳۶۰۰ ریال است. هر کیلوگرم سیب‌زمینی بهاره و تابستانه نیز براساس توضیحات یاد شده قیمتی معادل ۳۶۰۰ ریال دارد. قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم سیب‌زمینی طرح استمرار ۴۴۰۰ ریال بوده؛ در حالی که قیمت هر کیلوگرم پیاز پاییزه ۲۴۰۰ ریال تعیین شده است.

هر کیلوگرم پیاز بهاره و تابستانه نیز براساس قیمت‌های ابلاغ شده، ۲۴۰۰ ریال و هر کیلوگرم پیاز طرح استمرار ۲۷۰۰ ریال است.

قیمت خرید 24 محصول کشاورزی