رمادی در پرتگاه سقوط

گروه جهان: پس از پیشروی‌های داعش در شهر رمادی و فرار نیروهای امنیتی عراق، هزاران نفر از خانواده‌ها غرب رمادی را ترک کرده و راه بغداد را در پیش گرفته‌اند. بسیاری از مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و خودروهای عبوری مسافران را سوار می‌کنند و به سوی پایتخت می‌روند. «صُهَیب الراوی»، استاندار انبار که رمادی پایتختش است، این وضعیت را «فاجعه‌ای انسانی» در مقیاسی نامید که این شهر تاکنون به خود ندیده است. مقام‌های عراقی و آمریکایی هشدار می‌دهند که این شهر در خطر سقوط و افتادن به دست داعش قرار دارد و این در حالی است که ۷ ماه است حملات هوایی ائتلاف ضدداعش بمب‌های خود را فرو می‌ریزد. واشنگتن‌پست می‌نویسد در صورتی که رمادی به دست داعش بیفتد، ضربه‌ای جدی به دولت عراق وارد خواهد آمد؛چرا که دولت عراق با اعلام پیروزی بر داعش در تکریت اعلام کرده بود به‌زودی موصل را هم پس می‌گیرد. این گزارش می‌افزاید در صورت تسلط داعش بر رمادی ضربه‌ای هم بر پیکر تلاش‌های بین‌المللی برای عقب راندن این گروه وارد خواهد آمد و نشان می‌دهد که ائتلاف غربی بیشتر عامل هرج و مرج بوده تا عامل ثبات در عراق.

از سوی دیگر، منابع کرد از وقوع انفجاری در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل خبر می‌دهند که موجب کشته شدن سه تن شد. تروریست‌های داعش مسوولیت این انفجار را برعهده گرفتند. حیدر العبادی که به واشنگتن رفته بود تا حمایت این کشور را در مبارزه با داعش به دست آورد روز جمعه هنگام بازگشت خود به کشور با گسترش بحران مواجه شد. او در اولین گام دستور تقویت سریع نیروها را در رمادی صادر کرد؛ در حالی که تعدادی از نیروهای امنیتی باز هم از مقابل داعش گریختند. استاندار انبار می‌گوید: «وضعیت اکنون بسیار وخیم است. چنین حجمی از آوارگی هرگز در تاریخ این شهر اتفاق نیفتاده است. «رعد الدهلکی»، عضو کمیته پارلمان عراق برای آوارگان داخلی، می‌گوید ۱۰ هزار نفر وارد استان بغداد شده‌اند و ۲۰ هزار نفر دیگر در ایست بازرسی‌های میان راه گیر افتاده‌اند. با عبور از این ایست بازرسی‌ها آنها هم وارد بغداد خواهند شد.

شاهدان به واشنگتن‌پست می‌گویند تنها تعداد معدودی باقی مانده‌اند. شاهدان می‌گویند اولین کسانی که از روبه‌روی داعش گریختند، نیروهای امنیتی بودند که سلاح‌هایشان در این سو و آن سو دیده می‌شد.

از سوی دیگر، یکی از پلیس‌های محلی با اشاره به گریختن از برابر داعش می‌گوید: «چطور می‌توانید با ۲۰ فشنگ بجنگید؟» او که به شرط فاش نشدن نامش سخن می‌گفت از پست خود گریخته است. مقام‌های امنیتی عراق می‌گویند در حال ارزیابی هستند تا در صورت لزوم با ارسال تجهیزات، نیروهای «حشد شعبی» یا همان داوطلبان مردمی را به منطقه اعزام کنند.

اکنون رمادی به مساله‌ای حیثیتی برای عراق تبدیل شده است. روز جمعه هم داعش به پالایشگاه بیجی حمله کرد. کارشناسان می‌گویند «رمادی اکنون به آزمونی برای نیروهای ائتلاف و دولت عراق تبدیل شده است. در صورت سقوط شهر و افتادن آن به دست داعش، ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر پیکر ائتلاف غربی- عراقی وارد

خواهد آمد.»