گروه صنعت و معدن: معاون وزیر صنعت با اشاره به تصویب قانون حمایت از تولید در مجلس گفت: در این لایحه برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی واقع در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. سیدمحمدعلی سیدابریشمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث قانون حمایت از تولید را مجلس تصویب کرده که در آن موارد خوبی برای حمایت از صنعتگران و تولید کنندگان نظیر معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به این موضوع که در ایجاد زیرساخت‌های مناسب شهرک‌های صنعتی به دنبال کیفی‌سازی و تامین زیرساخت‌ها هستیم، گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خدمات زیربنایی تا درب شهرک‌ها آمده که امید است نیاز واحدهای صنعتی به صورت کیفی مثل جاده دسترسی، آب، برق، گاز، سیستم فاضلاب و ... تامین شود. سیدابریشمی با یادآوری این مطلب که ۷۲ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی به سیستم تصفیه فاضلاب داخلی شهرک متصل شده‌اند، بیان کرد: سیستم تصفیه فاضلاب ایجاد شده در شهرک صنعتی قوچان یکی از بهترین سیستم‌های تصفیه فاضلاب است که امید است همه واحدهای موجود به این سیستم متصل شوند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌های صنعتی ایران گفت: با تصفیه فاضلاب صرفه‌‌جویی بسیاری در زمینه آب واحدهای صنعتی انجام می‌شود. وی افزود: چنانچه آب شبکه فاضلاب برگردد می‌توان برای مصارفی چون آبیاری فضای سبز موجود در شهرک‌های صنعتی از آن استفاده کرد تا از این طریق صرفه‌جویی بسیاری در زمینه آب واحدهای صنعتی انجام شود.

سیدابریشمی در پایان خاطرنشان کرد: سال‌‌های گذشته در ۷۳۶ شهرک صنعتی در حال بهره‌برداری در کل کشور فقط ۸۰ ماشین آتش‌نشانی وجود داشت که در یک سال و نیم اخیر ۸۲ ماشین دیگر نیز به این مجموعه افزوده شده است و امسال نیز براساس برنامه ۵۰ ماشین دیگر به مجموعه‌‌های کل کشور افزوده می‌شود.

۴۰۰ واحد صنعتی در تهران به شهرک‌ها می‌روند

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز با بیان اینکه در سال جاری ۴۰۰ واحد تولیدی به واحد‌های مستقر در شهرک‌های استان تهران اضافه می‌شوند، از اجرای سه مصوبه جامانده شهرک‌های صنعتی در سال جاری خبر داد. علی سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع ۲۳ هزار واحد صنعتی فعال در استان تهران تنها ۴۵۰۰ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی قرار دارند، به «ایسنا» اظهار کرد: برنامه بلند‌مدت این سازمان مستقر‌کردن تمامی واحد‌های صنعتی تهران در شهرک‌ها است.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۴ سال خوبی برای حوزه صنعت خواهد بود، گفت: در حال حاضر واحد‌های پراکنده در سطح شهر علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، بعضا مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند که برنامه پنج ساله‌ای برای مستقر‌کردن تعداد زیادی از واحد‌ها به جز واحدهایی که مشکل همجواری دارند در شهرک‌های صنعتی داریم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با بیان اینکه براساس این برنامه واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌ها به میزان دو برابر تعداد فعلی خواهد رسید، ادامه داد: ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید می‌تواند در تحقق این امر کمک کند، اما به هرحال فعال‌تر شدن واحد‌های تولیدی و اشتیاق آنها برای حضور در شهرک‌ها نیز موثر است. سلیمانی همچنین با اشاره به سه مصوبه اجرا نشده استان تهران در زمینه شهرک‌های صنعتی گفت: ایجاد شهرک‌های صنعتی شهریار، ملارد و صفادشت در سال‌های گذشته تصویب شده بود که به دلیل رکود صنعت فعال‌شدن این شهرک‌ها میسر نشد.