گروه خبر: مراسم بزرگداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، دیروز با حضور رئیس‌جمهوری و فرماندهان لشکری برگزار شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در این مراسم با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح ایران در خط رهبری فرمانده معظم کل قوا، در پی ایجاد آرامش برای مردم خود و منطقه هستند، اعلام کرد: «دکترین ما دکترین نظامی و جنگ نیست؛ بلکه دکترین دفاعی است و استراتژی ایران اسلامی در عرصه نظامی، همواره استراتژی بازدارندگی فعال برای استقرار صلح و امنیت در کشور و سراسر منطقه است.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ارتش را نه تنها مظهر اقتدار ملی بلکه مظهر نظم و انضباط، مدنیت، سلامت اداری، سلامت اقتصادی و مظهر فراجناحی و فراحزبی و اسلامی، دینی و ملی بودن معرفی کرد و در ادامه تاکید کرد: «هر مقدار که نیروهای مسلح از گروه، جناح و حزب بیشتر فاصله بگیرند، بهتر در قلب مردم جا گرفته و اعتماد ملی بیشتر خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری در ادامه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را نیرویی معرفی کرد که در سایه خودباوری، خوداتکایی و نوآوری، بزرگ‌ترین و مقتدرترین نیروهای مسلح منطقه هستند؛ نیروی قدرتمند نظامی که تنها به دنبال صلح و امنیت است. او با بیان اینکه امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مایه آرامش ملت ایران است، گفت: «ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح کشورمان امروز علاوه‌بر اینکه مایه آرامش ملت ایران هستند، مایه آرامش ملت‌های منطقه هستند و نیروی دریایی ارتش از خلیج فارس تا خلیج عدن و از آب‌های دریای عمان و تا دریای مدیترانه و در همه آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها با پرچم به اهتزاز درآمده جمهوری اسلامی دلاورانه حضور امنیت‌بخش خود را ثبت کردند.» حسن روحانی با اشاره به فعالیت نیروهای دریایی جمهوری اسلامی، آن را مایه امنیت کشورهای ساحلی، راه‌های دریایی، آب‌های آزاد و خطوط کشتیرانی دانست و اعلام کرد: «هیچ‌‌کس از حضور نیروهای دریایی ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی نگرانی ندارد و حضور و رزمایش‌های آنان مایه آرامش و امنیت برای همگان است.» رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین و مقتدرترین نیروهای مسلح منطقه هستند، تاکید کرد: «این قدرت بزرگ نظامی، تنها به دنبال صلح و امنیت است و نه ظلم به زنان و کودکان و سالمندان؛ بلکه همواره به دنبال دفاع از مظلومین است.» روحانی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ارتش را نمونه‌ای عالی از یک ارتش مقتدر و نیروی مسلح صلح‌خواه در منطقه خواند که دیگران باید از آن درس بیاموزند چرا که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دنبال فتنه‌انگیزی در منطقه و حمله به کودکان مظلوم و پیرمردان و پیرزنان بی‌دفاع در کشوری مثل یمن نیستند. رئیس‌جمهوری در عین حال با تاکید بر اینکه حمله به مظلومان برای هیچ‌کس افتخار نمی‌آفریند، بلکه حمله به مردم مظلوم ننگ دو جهان را برای متجاوزان به ارمغان خواهد آورد، این سوال را مطرح کرد که چرا از فرصتی که برای صلح‌آفرینی و برقراری امنیت و آرامش در منطقه از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آمده است، استفاده نمی‌کنید؟ او اینگونه ادامه داد: «چرا دست دوستی به سوی ملت‌های دیگر دراز نمی‌کنید؟ آیا بمباران کودکان برای شما قدرت و اقتدار به ارمغان می‌آورد یا بذر کینه را در دل مردم می‌نشاند؟» روحانی تاکید کرد پاسخ آن دیر یا زود به شما باز خواهد گشت. رئیس‌جمهوری بار دیگر با تاکید بر این نکته که ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌رغم قدرت و اقتدار تنها به دنبال تحقق صلح و امنیت در سراسر منطقه هستند، اعلام کرد: «ارتش قهرمان، سپاه جان برکف و بسیج قهرمان ما، همه در خط فرماندهی کل قوا به دنبال استقرار آرامش برای مردم خود و منطقه هستند.»

روحانی، جمهوری اسلامی ایران را با وجود برخورداری از قدرتمندی و اقتدار، تابع قانون خواند و گفت: «اینکه جمهوری اسلامی ایران در موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود، راه مذاکره را انتخاب کرد برای آن بود که می‌خواستیم به منطقه و دنیا اعلام کنیم و نشان دهیم که هیچ مشکلی نیست که پای میز مذاکره و با منطق حل و فصل نشود و برای آن بود که به دنیا بگوییم یک ملت مقتدر اجرای قانون را افتخار خود می‌داند.» رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همه مقررات بین‌المللی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را رعایت کرده و خواهد کرد، گفت: «ملت ایران، نیروهای مسلح و توانمندی و اقتدار ما برای تجاوز نیست و البته این ملت تجاوز را نیز نخواهد پذیرفت. جمهوری اسلامی ایران راه توسعه و پیشرفت خود را در سالی که سال همدلی، همزبانی، همکاری و هماهنگی است، با قدرت ادامه خواهد داد.» روحانی هدف همه دلاوران ایران و سرداران نظامی و دفاعی را با سرداران دیپلماسی کشور یکی خواند و آن هدف را صلح و امنیت، اقتدار مشروع و دفاع از منافع و حقوق ملی و کمک به مظلومان منطقه و عالم معرفی کرد.

اس-300 ایرانی عملیاتی شد

در مراسم بزرگداشت روز ارتش که دیروز برگزار شد، علاوه‌بر رژه نیروهای چهارگانه ارتش، برخی فناوری های نظامی ایران نیز به نمایش درآمد. به گزارش «ایرنا» نمایش سامانه هوایی «باور ۳۷۳» و «اس-۳۰۰» ایرانی از جمله این فن‌آوری‌ها است. سامانه بومی پدافند هوایی «باور ۳۷۳» در کنار سایر سامانه های ارتباطی و فرماندهی و کنترل هوشمند «رسول» و «فکور» که به دست متخصصان وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) طراحی و به مرحله تولید رسیده‌اند برای نخستین بار در رژه دیروز ارتش به نمایش گذاشته شد. این سامانه پدافند هوایی بردبلند که به اس-۳۰۰ ایرانی نیز مشهور است، یک سامانه بومی است که کار ساخت آن از چند سال قبل به دست مهندسان صنعت دفاعی کشور آغاز شد. سامانه باور ۳۷۳ قابلیت‌هایی مشابه سامانه اس-۳۰۰ روسی دارد و می‌تواند اهداف متخاصم هوایی را در ارتفاع بالا مورد هدف قرار دهد. امیر محمد محمودی، معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه رژه ارتش اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی ایرانی باور ۳۷۳ که منطبق با سامانه موشکی اس-۳۰۰ است، در سطح کشور عملیاتی شده است.