مبارزه با ریشه‌های تروریسم باید در اولویت باشد عکس: ایرنا

گروه دیپلماسی: آثار تفاهم هسته‌ای لوزان در حال نمایان شدن است؛ جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا، روز گذشته و تنها دو هفته پس از امضای تفاهم هسته‌ای لوزان، به‌عنوان یک مقام بلندپایه غربی راهی ایران شد؛ این نخستین سفر یک وزیر خارجه استرالیا به ایران پس از ۱۲ سال محسوب می‌شود. او در این سفر با مقامات ایرانی همچون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه دیدار کرد. آن‌گونه که در تحلیل‌ها آمده بیشاپ قصد دارد مشکل بازگشتن پناهجویان ایرانی را با مقامات جمهوری اسلامی مطرح کند؛ اما هدف اصلی او تحکیم روابط با جمهوری اسلامی در پی تفاهم لوزان است.

دیدار رئیس‌جمهور با وزیر خارجه استرالیا در تهران

تاکید روحانی بر مبارزه اصولی با تروریسم

برای مبارزه با ریشه‌های تروریسم و جلوگیری از جذب جوانان کم‌اطلاع، باید علت‌های این معضل شناسایی شود

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز گذشته در دیدار وزیر امور خارجه استرالیا، با تاکید بر خطر تروریسم گفت: «برای مبارزه اصولی با ریشه‌های تروریسم و جلوگیری از جذب جوانان کم اطلاع به این گروه‌ها، باید علت‌های این معضل شناسایی و با آنها به‌طور هماهنگ مبارزه شود.» او افزود: «باید کاری کنیم که همه دولت‌ها و ملت‌ها در برابر تروریسم و ظلم به انسان‌های بی‌گناه فارغ از مسائل قومی، مذهبی و نژادی عکس‌العمل به موقع و یکسان نشان دهند.» او بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با همه کشورها از جمله استرالیا در زمینه مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم تاکید کرد. رئیس‌جمهوری با اشاره به بحران یمن نیز گفت: «راه‌حل بحران یمن نیز سیاسی است و نمی‌توان از طریق بمباران مردم بی‌دفاع، به نتیجه رسید. سازمان ملل متحد می‌تواند با اعزام گروهی حقیقت‌یاب بررسی کند که در مدت بیست و چند روزی که از حملات هوایی به این کشور می‌گذرد، چه کسانی کشته شده‌اند؟» رئیس‌جمهوری سپس بر حل مشکل آوارگان درگیری‌ها در منطقه تاکید کرد و هشدار داد اگر به وضعیت آوارگان رسیدگی نشود، ممکن است آنها جذب گروه‌های تروریستی منطقه شوند. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روابط خوب ایران و استرالیا، اظهار امیدواری کرد این سفر منجر به تحرک بیشتر مناسبات فی‌مابین درعرصه‌های سیاسی، ‌اقتصادی و فرهنگی شود. رئیس‌جمهور سپس به مذاکرات ایران با ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع درخصوص مسائل هسته‌ای و اثبات نادرست بودن تهدید و فشار به‌عنوان راهکار ‌اشاره کرد و گفت: «مبنای کار ما انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و تردید نداریم اگر به این توافق دست یابیم، به نفع ایران، ۱+۵ و کل منطقه و جهان خواهد بود.» وزیر خارجه استرالیا نیز در این دیدار با تجلیل از دیدگاه رئیس‌جمهوری ایران درخصوص مساله تروریسم و مبارزه با ریشه‌های افراطی‌‌گری گفت: «می‌توان از پیشنهاد رئیس‌جمهوری ایران برای مبارزه با جاذبه‌‌آفرینی گروه‌های تروریستی و محدود کردن پیوستن جوانان ناآگاه برخی کشورها به این گروه‌ها، استفاده کرد.» او روابط دو کشور را دیرپا و قدیمی توصیف کرد و با حمایت کانبرا از چارچوب تفاهم شده در مذاکرات ایران با ۱+۵، گفت: «اگر طرفین به توافق جامع دست یابند، رژیم تحریم شکسته شده و آغازی نوین برای ارتباط ایران با کشورهای جهان و همسایه رقم خواهد خورد.»

مدیریت مبارزه با داعش توسط دولت عراق

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جولی بیشاپ درخصوص مبارزه با نیروهای داعش در عراق گفت: «ما معتقد به حمایت بین‌المللی از دولت عراق هستیم و نباید در این رابطه گزینشی برخورد کنیم.» ظریف درباره نحوه فعالیت گروه‌های شیعی در عراق افزود: «فکر می‌کنم مبارزه با داعش و تروریسم در عراق باید توسط دولت عراق مدیریت شود و ما هر کاری می‌کنیم با هماهنگی دولت عراق است.» ظریف ادامه داد: «بمباران به تنهایی مشکل افراط گرایی و تروریسم را حل نمی‌کند و مقابله با این معضل نیاز به کمپین بزرگ‌تری دارد.» به گزارش «ایرنا»، وزیر امور خارجه ایران در این دیدار بر لزوم ارتقای روابط دو کشور تاکید کرد. ظریف افزود: «یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی ما و استرالیا است، سوءاستفاده گروه‌های غیرقانونی است که در حوزه تجارت انسان و سوءاستفاده از شهروندان فعالیت می‌کنند و همچنین قرار شد دو کشور گفت‌وگوهایی را برای برخورد با این معضل داشته باشند.»

ترک عادت موجب مرض است

همزمان وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر وجود گزینه‌های نظامی روی میز با تاکید بر اینکه «ترک عادت موجب مرض است»، گفت: «من فکر می‌کنم که گزینه نظامی علیه ایران کارآ نیست و بهتر است این حرف‌ها را نزنند و ما هم به این مسائل زیاد توجه نمی‌کنیم. »

بازگشت پناهجویان به ایران

مساله مهاجرت غیرقانونی پناهجویان ایرانی به استرالیا نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و استرالیا بود. بیشاپ در این رابطه گفت: «ما درباره گروه‌هایی که قاچاق انسان می‌کنند صحبت کردیم و سیاست جاری دولت استرالیا بر مبنای بازگشت پناهجویان غیرقانونی به کشورشان است و امیدواریم با ادامه همکاری‌ها و مذاکرات بتوانیم در حوزه پناهجویان شرایط بهتری را فراهم کنیم و قرار شد در همین چارچوب در سطح کنسولی مذاکرات ادامه یابد. اینها قدم‌های مثبتی است که امروز برداشتیم.» در همین راستا، عبدالحسین وهاجی سفیر ایران در استرالیا گفته است که بازگشت پناهندگان ایرانی از نظر جمهوری اسلامی موضوع مهمی برای مذاکره نیست زیرا همه افراد تبعه ایران حق بازگشت به کشور خود را دارند. به گزارش «ایرنا» او افزود که ایران نمی‌تواند پناهجویان را وادار به بازگشت کند زیرا به گفته او این خود پناهجویان هستند که تصمیم می‌گیرند در کدام کشور زندگی کنند خود آنها باید برای بازگشت به کشورشان تصمیم بگیرند.

وزیر خارجه ایران فوق‌العاده است

در ادامه خبرنگاری از وزیر امور خارجه استرالیا پرسید که دلیل حضور وزیر امور خارجه استرالیا بعد از ۱۳ - ۱۲ سال در ایران چه بوده است و آیا قرار است باب جدیدی از تعاملات میان دو کشور گشوده شود که وزیر امور خارجه استرالیا پاسخ داد: «من به دلیل دعوت وزیر خارجه فوق‌العاده شما به ایران سفر کردم.» او با اشاره به اینکه سفرش به ایران درباره موضوعات دوجانبه هم بوده است، تاکید کرد: «خوشحالم که سفرم به ایران باعث شد تا بتوانیم تعاملات بیشتری را با ایران داشته باشیم و امیدوارم چارچوب توافق میان دو کشور حاصل شود. »

تحکیم روابط با ایران

روابط ایران و استرالیا از سال ۱۹۵۶ پایه‌ریزی شد و تا امروز ادامه یافته است. این روابط از ابتدا بر محوریت برقراری تجارت و روابط اقتصادی شکل گرفته است و عامل اقتصادی همواره مهم‌ترین رکن ادامه این رابطه به حساب می‌آمده است. تارنمای دویچه وله در این رابطه نوشت هدف اصلی وزیر امور خارجه استرالیا در سفر به ایران تحکیم روابط با جمهوری اسلامی در پی بیانیه سوئیس است. به گزارش «ایرنا»، دویچه وله افزود: «به گزارش خبرگزاری‌ها، سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران فرصتی برای ایجاد روابط بر مبنایی تازه میان دو کشور است. ایران و استرالیا تا پیش از انقلاب اسلامی روابط اقتصادی و تجاری گسترده‌ای داشتند، اما به دنبال بحران در روابط ایران با غرب این پیوندها سست شد.» دولت استرالیا از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ استقبال کرده است.

تاکید بر مبارزه با تروریسم

جولی بیشاپ در این سفر با علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، وزیر خارجه استرالیا از ولایتی و جمهوری اسلامی خواست تا در رابطه با مسائل منطقه به‌ویژه بحث مقابله با تروریسم و افراطی‌گری همکاری‌های بیشتری داشته باشند. ولایتی نیز تاکید کرد که باید هرچه سریع‌تر برای مبارزه با این گروه‌های افراطی اقدامی جدی کرد.

استقبال شمخانی از بازگشت مهاجران‌ایرانی

در ادامه عصر روز گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار این مقام استرالیایی درخصوص موضوع مهاجران ایرانی که در شرایط نامناسبی در استرالیا به‌سر می‌برند، گفت: «هموطنان ما در هر جایی باشند مسائل و دغدغه‌های‌شان برای ما مهم است و اگر کسی مرتکب جرمی نشده باشد یا شاکی خصوصی نداشته باشد با آغوش باز از او استقبال خواهیم کرد.» او در ادامه توافق نهایی با کشورهای ۱+۵ را منوط به انجام تعهدات و اتخاذ رویکرد مذاکره و تعامل از سوی آنان دانست و افزود: «لغو تمام تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی پس از توافق ضروری است و اساسا باقی ماندن تحریم با توجه به عملکرد و تعهد ایران مبنی بر شفاف‌سازی توجیهی نخواهد داشت.»

روزشماری استرالیا برای ورود به بازار ایران

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در رابطه با سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: «این سفر با توجه به هیات همراه وزیر با دیدگاه‌های اقتصادی، نشان‌دهنده آن است که چشم‌انداز مثبتی از فضای اقتصادی ایران مدنظر استرالیا است.» به گفته این کارشناس، استرالیا نیز همچون بسیاری از کشورها در انتظار امضای توافق جامع میان ایران و گروه ۱+۵ و همچنین رفع تحریم‌ها است تا در ایران سرمایه‌گذاری کند. بیگدلی ادامه داد: «هم اکنون نوعی رقابت و مسابقه میان کشورهای غربی ایجاد شده است تا بعد از دهم تیرماه وارد ایران شوند و بازار جدیدی را تجربه کنند.» او با این تفاسیر، آینده پیش‌روی ایران را آینده نویدبخش توصیف کرد.

صفحه 8 (خبر) را بخوانید

مبارزه با ریشه‌های تروریسم باید در اولویت باشد