گروه دیپلماسی: در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بر سر نگارش پیش‌نویس توافق هسته‌ای در شهر وین اتریش، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از آنکه اعلام کرد طرح بررسی توافق احتمالی ایران توسط کنگره را امضا می‌کند، در تازه‌ترین اظهارنظر خود از تکرار مواضع قبلی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها باید به‌صورت مرحله‌ای لغو شوند سر باز زد و خواستار مذاکرات خلاقانه برای حل این مساله شد. همزمان وزیر امور خارجه ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی هشدار داد در صورتی که طرف مقابل همچنان مسیر رویارویی و ادامه تحریم‌ها را در پیش بگیرد، ایران به برنامه غنی‌سازی خود بدون هیچ محدودیتی ادامه خواهد داد. به گزارش «سی‌ان‌ان»، باراک اوباما روز جمعه ۲۸ فروردین در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا در کاخ سفید، گفت که روسای جمهوری آمریکا قادر بوده‌اند تا به توافقات سیاسی با کشورهای دیگر دست یابند، بدون آنکه کنگره این توافقات را تایید کند. پیش از این نیز ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای سرگشاده به ایران هشدار داده بودند که براساس قانون اساسی آمریکا، هرگونه توافق هسته‌ای با دولت ایالات‌متحده بدون نظر موافق کنگره، صرفا یک «توافق اجرایی» خواهد بود که رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند آن را لغو کند. اوباما به دیپلمات‌هایش توصیه کرد، برای حل اختلاف بر سر مساله تحریم‌های ایران از مذاکرات خلاقانه استفاده کنند. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، باراک اوباما درباره چگونگی لغو تحریم‌ها علیه ایران این بار از تکرار مواضع قبلی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها باید به‌صورت مرحله‌ای لغو شوند سر باز زد و خواستار مذاکرات خلاقانه برای حل این مساله شد. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «اینکه تحریم‌ها چطور کم می‌شوند و اینکه اگر نقض توافق اتفاق بیفتد چطور ما آنها را فورا باز می‌گردانیم ساز و کارهای مختلف و راه‌های متفاوتی برای آن وجود دارد.» اوباما ادامه داد: «مذاکره‌کنندگان باید فرمول‌هایی بیابند که نگرانی‌های اصلی ما را برطرف کند و در عین حال به طرف دیگر هم اجازه دهد چیزی را به بدنه سیاسی‌شان ارائه دهند که قابل قبول‌تر باشد.» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «نگرانی اصلی ما این است که اطمینان یابیم اگر ایران به تعهداتش پایبند نباشد، ما برای به کارگیری دوباره تحریم‌ها راه سختی نداشته باشیم که این نیازمند مذاکراتی خلاقانه توسط جان کری وزیر امور خارجه و دیگران است.» اوباما تاکید کرد: «من اطمینان دارم که ما موفق خواهیم بود.»

هشدار ظریف به ادامه تحریم‌ها

همزمان با اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هشدار داده که در صورت انتخاب مسیر رویارویی و ادامه تحریم‌ها توسط آمریکا و سازمان ملل، ایران به برنامه غنی‌سازی خود بدون هیچ محدودیتی ادامه خواهد داد. ظریف در گفت‌وگو با تلویزیون «یورونیوز» که روز جمعه ۲۸ فروردین پخش شد، از اینکه آمریکا «صحبت درباره حذف مرحله به مرحله تحریم‌ها را شروع و از عبارت لغو مرحله به مرحله تحریم‌ها استفاده کرده»، ابراز تاسف کرده است. وزیر امور خارجه ایران در واکنش به لغو گام به گام تحریم‌ها گفت: «ما درباره حذف مرحله به مرحله تحریم‌ها صحبت نمی‌کنیم. متاسفانه ایالات‌متحده آمریکا صحبت در این باره را شروع کرده و از عبارت «لغو مرحله به مرحله» استفاده کرده است. اگر شما به بیانیه مشترک مراجعه کنید، حتی واژه «تعلیق» را نمی‌بینید و کلمه «مرحله‌ای» را هم نخواهید دید. روشن است که تمام تحریم‌ها، تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی پایان خواهد یافت. روزی که ما به توافق برسیم، به شورای امنیت خواهیم رفت و شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر خواهد کرد که براساس آن تمام قطعنامه‌های قبلی فسخ و به تمام تحریم‌ها پایان داده خواهد شد. این کاملا واضح است؛ مرحله‌بندی یا تعلیقی وجود نخواهد داشت. توافقی که ما اعلام کردیم کاملا روشن است.» ظریف در پاسخ به این سوال یورونیوز که بیانیه لوزان به هیچ برنامه زمانی برای رفع تحریم‌ها اشاره نکرده است، گفت: «نه؛ موضوع زمان بسیار روشن است، زیرا ما در این باره پیش‌تر توافق کرده بودیم که تدابیری اتخاذ می‌کنیم برای اقدامات غیرقابل بازگشت از سوی ایران و اقدامات غیرقابل برگشت توسط ایالات‌متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل.» او افزود: «موضوع این است که دفعه پیش، هنگامی که در ماه نوامبر در ژنو به توافقی رسیدیم، «فکت شیت» نداشتیم و آنچه ما به‌عنوان طرف ایرانی مذاکره آماده کردیم، سند جاری است، ایالات‌متحده آمریکا به دلایل داخلی خود که ممکن است حقشان نیز باشد، فکت شیتی را تهیه کرده است؛ این دقیقا آنچه ما به تصویب رساندیم نیست. بنابراین بهترین راه برای همه ما این است که جنگ در این باره را متوقف کرده، مذاکره کنیم و هنگامی که توافق نهایی آماده شد، آن را در اختیار عموم قرار دهیم.»

نقض تحریم‌های ایران

همزمان و در شرایطی‌ که قرار است ایران و گروه ۱+۵ بار دیگر مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران را در ۲۱ آوریل از سر بگیرند، به گزارش تسنیم، وزارت دادگستری آمریکا ۴ شرکت و ۵ شخص را به تلاش برای دور زدن تحریم‌ها متهم کرده است.