دنیای اقتصاد: این روزها که بازار تلویزیون‏های UHD داغ است، پیش از خرید لازم است، از اطلاعات اولیه‏ درباره این محصول آگاهی پیدا کنید تا بتوانید یک تلویزیون UHD واقعی بخرید. در مرحله اول، تلویزیون UHD باید از قابلیت نمایش کامل پیکسل‏های قرمز (R)، سبز (G) و آبی (B) برخوردار باشد و کیفیت تصویری را که از طریق این رنگ‏ها ساخته می‏شود به هشت میلیون پیکسل ارتقا دهد. امروزه تلویزیون‏های UHD متنوعی وارد بازار می‏شوند، اما همه آنها قابلیت پخش تمامی پیکسل‏ها، با ترکیب رنگ‏های کامل و کیفیت هشت میلیون پیکسل را ندارند. به این منظور، انجمن لوازم الکترونیک (CEA) و دیجیتال اروپا (DE)، استاندارد ویژه‏ای را تعریف و آن را به تمامی شرکت‌های تلویزیون‏سازی ابلاغ کرده‏اند.

به این ترتیب، همه تولیدکنندگان تلویزیون‏های UHD واقعی باید قابلیت پخش تصاویر با کیفیت هشت میلیون پیکسل واقعی و ترکیبی از پیکسل‏های واقعی قرمز (R)، سبز (G) و آبی (B) را لحاظ کنند تا بتوانند تلویزیون‏های UHD خود را در کشورهای اروپایی و آمریکایی عرضه کنند. همچنین طی یک یا دو سال آینده تمام شرکت‌های فیلم‏سازی محتوای UHD خود را بر اساس این استانداردها به مشتریان ارائه خواهند کرد.

نکته مهم آنکه بسیاری از تولیدکنندگان، تلویزیون‏های UHD غیرواقعی را روانه بازار می‏کنند؛ یعنی برای کاهش قیمت تمام ‏شده تلویزیون‏، بخش زیادی از تصاویر، با پیکسل سفید (W) ساخته می‏شود که هیچ کیفیتی ندارد. در نتیجه، در این تلویزیون‏ها، تصاویر دیگر هشت میلیون پیکسل نخواهد بود و کیفیت تصویر به میزان نیمی از این کیفیت تقلیل خواهد یافت.

برندهای بسیاری در بازار هستند که تلویزیون‏های UHD غیرواقعی را که پیش‏تر توضیح داده شد، عرضه می‏کنند که قیمت‏ آن پایین‏تر از قیمت تلویزیون‏های UHD واقعی است. به همان میزان هم، این تلویزیون‏ها قابلیت پخش کیفیت تصویر هشت میلیون پیکسل را ندارند و همچنین نمی‏توانند کیفیت تصویر FHD را که دریافت می‏کنند، به هشت میلیون پیکسل ارتقا دهند.

نتیجه آنکه مشتریان هم مانند تمام خریداران تلویزیون در سراسر جهان، هنگام خرید تلویزیون UHD باید از خرید تلویزیون‏های UHD ارزان ‏قیمتی که از تکنولوژی چهار پیکسل رنگی (WRGB) استفاده می‏کنند، بر حذر باشند؛ زیرا در این صورت کیفیت تصویر بسیار پایین‏تری را از استاندارد جهانی UHD واقعی به خانه می‏برند.