شناسایی مجرمان با فناوری جدید تشخیص عنبیه

دانشمندان مرکز بیومتری کارنگی ملون به تازگی فناوری را ابداع کرده‏اند که می‌تواند هویت افراد را از فاصله ۱۲ متری و صرفا به‌وسیله اسکن عنبیه تشخیص دهد. به گزارش «ایسنا» به نقل از یاهو، در یک فیلم ویدئویی برای نمایش این فناوری ماریوس ساویدس - مدیر مرکز بیومتری - پشت فرمان یک خودرو می‌نشیند و همکاران وی که با فاصله‌ای به اندازه یک خودرو پشت سرش هستند، هویت ساویدس را صرفا به‌وسیله یک دوربین که به سمت آینه خودرو تنظیم شده است تشخیص می‏دهند.

سیستم کامپیوتری متصل به دوربین تصویر عنبیه چشم ساویدس را با اطلاعات موجود در مرکز داده خود تطبیق می‌دهد و به درستی نام و مشخصات وی را ارائه می‏دهد. مرکز بیومتری کارنگی در تشریح این پروژه می‌گوید که این سیستم می‌تواند هویت افراد را از فاصله ۱۲ متری تشخیص دهد.

این فناوری اسکن عنبیه می‌تواند سریع‌تر و ایمن‌تر به پلیس در شناسایی هویت رانندگان کمک کند. همچنین می‌تواند برای شناسایی مجرمان مظنون تحت تعقیب که چهره خود را تغییر داده‌اند، مورد استفاده قرار بگیرد. ساویدس گفت: به‌رغم اینکه من ریش گذاشته بودم و کاملا متفاوت به نظر می‏رسیدم؛ اما چشمانم دقیقا مثل قبل هستند.

پلیس آمریکا اخیرا تمایل زیادی به استفاده از فناوری‌های بیومتری نشان می‏دهد. ایالت سیاتل اخیرا اعلام کرد که به بزرگ‌ترین شهر آمریکا تبدیل خواهد شد که از نرم‌افزار تشخیص چهره استفاده می‏کند. پلیس فدرال آمریکا(اف بی آی) تابستان گذشته سیستم مشابهی را مورد استفاده قرار داد.