نگاه جمهوری آذربایجان به گاز ایران

NATURAL GAS EUROPE منبع: نچرال گز یوروپ وزارت نفت و گاز آذربایجان، لغو تحریم‌ها علیه ایران را مثبت ارزیابی می‌کند و به دنبال واردات گاز از طریق پروژه خط لوله گاز طبیعی ترانس- آناتولی «TANAP»، است. رئیس شرکت ملی نفت آذربایجان گفت: ایران دومین کشور دارای ذخایر گازی جهان است که در آینده نزدیک می‌تواند منبع «TANAP» باشد.

عبدالله‌اف گفت: «پروژه خط لوله گاز طبیعی ترانس- آناتولی اکنون پروژه‌ای جذاب از نظر تجاری است. بعد از لغو تحریم‌ها همکاری ایران با این پروژه بیش از گذشته خواهد بود. برای صادرات نفت بیشتر از ایران، خط ترانس- آناتولی تنها راه ارتباطی با بازارهای جهانی است.»

آذربایجان سهم عمده‌ای در کنسرسیوم «TANAP»

دارد و تمایل به افزایش میزان گاز تولیدی دارد تا درآمدهای آتی خود را افزایش دهد.

میزان گاز طبیعی وارداتی از ترکمنستان به عنوان منبع با دوام برای «TANAP» است که امید می‌رود در آینده ظرفیت خود را افزایش دهد. به گفته ناطق علی اف، وزیر انرژی آذربایجان ظرفیت «TANAP» در سال‌های آتی به ۲۳تا۲۴ میلیارد متر مکعب در سال افزایش می‌یابد. در ابتدا این مقدار ۱۶ میلیارد متر مکعب است و به ۳۱ میلیارد متر مکعب خواهد رسید و اگر منابع کافی وجود داشته باشد ظرفیت «TANAP» به ۶۵ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

تحقق این ایده که گاز از ترکمنستان از طریق دریای خزر به «TANAP» و سپس به اروپا برود، زمان خواهد برد. موقعیت ایران بعد از انتشار بیانیه لوزان و انتظارات از لغو تحریم‌های نفتی ایران کل این برنامه‌ها را متحول کرده است. این پروژه شامل انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه برای صادرات بیشتر به اروپا از طریق ایران است. البته پیش از دستیابی به چارچوب توافق برنامه هسته‌ای ایران، ایده جذب گاز ایران به «TANAP» مطرح شده بود. سال پیش این مساله در ملاقات دو جانبه کمیسیون اقتصادی آذربایجان با مقامات عالی ایران مطرح شد. رئیس شرکت ملی نفت آذربایجان افزود: اگر «TANAP» پیشنهاد مناسبی دریافت کند، امکان فروش بخشی از سهام شرکت وجود دارد چنان‌که تاکنون پیشنهادی هم دریافت کرده است.

رئیس شرکت ملی نفت آذربایجان گفت که حداقل ۵۰ درصد از سهام خود را در «TANAP» نگه خواهد داشت. این شرکت ۵۸ درصد در «TANAP» سهم دارد که می‌تواند راجع به ۸ درصد باقی‌مانده تصمیم بگیرد. تنها این۸ درصد قابلیت ارائه در سهام را دارد. البته مذاکراتی نیز برای فروش سهام در «TANAP» وجود دارد که شگفت انگیز است. منبع دیگر تاکید می‌کند که پتروناس مالزی که عضو کنسرسیوم شاه دنیز است می‌تواند با «TANAP» شراکت داشته باشد.

پتروناس ۵/ ۱۵ درصد از سهم شرکت نفت نروژ را خرید اما این معامله در حال حاضر پایان نیافته است. این شرکت در ترکمنستان نیز شرکت توسعه نفت و گاز دارد که سعی در افزایش تولید گاز دارد. بعد از لغو تحریم‌ها علیه ایران، شرکت نفت ایران که عضو کنسرسیوم دنیز شاه است می‌تواند به کریدور گاز جنوبی و «TANAP» متصل شود. شرکت نفت ایران ۱۰ درصد در کنسرسیوم شاه دنیز سهم دارد.