گروه دیپلماسی: به دنبال شدت گرفتن تجاوز نظامی عربستان به یمن، جمهوری اسلامی ایران برای توقف عملیات نظامی علیه یمنی‌ها و آغاز مذاکره میان طرف‌های درگیر طرح صلحی را به سازمان ملل ارائه کرد اما شنبه شب سخنگوی دولت مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است، اعلام کرد که این طرح صلح را نمی‌پذیرد. در همین حال امیر سرتیپ احمد‌رضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش با حضور در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم به عربستان توصیه کرد که دست از جنگ بردارد زیرا اگر با یک جنگ فرسایشی مواجه شود، باید آماده دریافت ضربات مهلکی باشد. سرتیپ پوردستان همچنین تاکید کرد ایران مایل به درگیری با عربستان نیست. به گزارش شبکه خبری الجزیره، راجح بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن اعلام کرد که این دولت مخالف طرح صلح چهار بندی است که ایران برای حل بحران یمن ارائه داده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل پیشنهادی را برای حل بحران یمن داد که شامل درخواست برای آتش‌بس، ارسال کمک‌ها به تمامی مناطق، بازگشت به مذاکرات و تشکیل دولت وحدت ملی می‌شد. در این میان الجزایر نیز از طرح پیشنهادی ایران حمایت کرده و تلاش‌هایی را به‌کار گرفته بود تا عربستان را قانع کند که فرصتی را برای آزمودن این طرح جهت توقف درگیری‌ها در یمن بدهد. در همین حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از سازمان ملل خواست تا کمیته حقیقت‌یابی را به یمن اعزام کند تا تحقیقاتی را در مورد هویت قربانیان حملات هوایی «توفان قاطع» به یمن انجام دهد.

عربستان دست از جنگ بردارد

در همین حال امیرسرتیپ احمد‌رضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش با حضور در برنامه

«من طهران» شبکه خبری العالم به عربستان توصیه کرد دست از جنگ بردارد زیرا مردم یمن، مردم بزرگی هستند. به گزارش «ایسنا»، پوردستان با بیان اینکه ارتش عربستان تجربه جنگی ندارد و بسیار شکننده است، افزود: «اگر با یک جنگ فرسایشی مواجه شود، باید آماده دریافت ضربات مهلکی باشد و شکست سختی خواهد خورد؛ عربستان بهتر است دست از جنگ بردارد و به‌صورت سیاسی و مذاکره وارد عمل شود.» او با اشاره به این موضوع که تجاوز عربستان به یمن باعث به‌وجود آمدن اتحاد و همدلی بین یمنی‌ها شده و آنها را برای مقابله واحد با متجاوز آماده کرده است، گفت: «اگر انفجارهایی در شهرهای عربستان به‌وقوع بپیوندد و موشک‌هایی به زمین اصابت کند، قطعا جبران آن برای مسوولان عربستانی بسیار بسیار سخت خواهد بود.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین درباره ادعاهای عربستان و بعضی کشورهای عربی مبنی بر اینکه ایران بخشی از بحران یمن است و برای یمنی‌ها سلاح می‌فرستد، گفت: «خود آنها با رصد و کنترل راه‌ها و دریاها می‌دانند این ادعایی واهی است.» او افزود: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان کمک تسلیحاتی و همچنین تجهیزاتی به یمن نداشته و تمام همت ما آن است که بتوانیم کمک‌های دارویی و بهداشتی به یمن بفرستیم.»

ایران مایل به درگیری با عربستان نیست

همچنین در این برنامه امیر پوردستان درخصوص حضور ناوگروه ایران در منطقه و اینکه آیا احتمال دارد میان ایران و نیروهای عربستانی در ساحل یمن درگیری شود نیز گفت: «ماموریت ناوگروه نیروی دریایی ایران در چارچوب ماموریت‌های قبلی است و وظیفه آن اسکورت کشتی‌ها و مقابله با تروریسم دریایی است؛ به همین دلیل مسیرش از کنار یمن و تنگه باب‌المندب است.» این مقام بلندپایه نظامی ایرانی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به درگیری با عربستان نیست چون عربستان دوست و هم‌پیمان ایران است. فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: «وابسته نظامی عربستان در کشور ما است و ما از او دعوت کردیم در روز نیروی زمینی ارتش شرکت کند. ما می‌خواهیم با کشور عربستان ارتباط داشته باشیم و علاقه‌مند نیستیم بین دو کشور مسلمان این رابطه خونین باشد، تا وقتی میز مذاکره هست که می‌تواند مشکلات را حل کند نیازی به استفاده از سلاح و تجهیزات نیست.»

حرمت ماه رجب

همزمان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به جنگ‌افروزی دولت عربستان سعودی در یمن گفت: «شما خود می‌دانید که با این جنگ‌افروزی به مقاصد سبک خود نمی‌رسید، بلکه شأن و جایگاه شما در بین مسلمانان مخدوش‌تر خواهد شد.» به گزارش «ایرنا»، علی لاریجانی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی افزود: «هجوم وحشیانه نظامی به کشور مسلمان یمن موضوعی است که دل همه مسلمانان را آزرده است، این هجوم وحشیانه با توسل به توهمات و رقابت‌های کودکانه در منزلت منطقه‌ای بوده است.» لاریجانی همچنین گفت: «اگر دولت سعودی ادعای اسلامیت دارد، باید بفهمد که این مسیر جنگ‌طلبی که انتخاب کرده جز لعنت خدا و بندگان خدا چیزی در کارنامه آنان ندارد. به‌خصوص که در ماه رجب که ماه حرام است و حتی در زمان جاهلیت اعراب برای آن حرمت قائل بودند این کارها انجام می‌شود.» او خطاب به سعودی‌ها تاکید کرد: «شما که مسلمان هستید باید حرمت این ماه را حفظ کنید و دست از خونریزی بردارید.»