گروه فرهنگ و هنر: صنعت سینما در سال‌های اخیر بیشتر از هر چیزی تحت تاثیر شرایط اقتصادی جامعه قرار گرفته است و در این میان موفقیت یا شکست فیلم‌ها با وضعیت اقتصادی رابطه تنگاتنگی برقرار کرده‌اند. حالا دیگر کسی نمی‌تواند سایه سنگین اقتصاد را بر بخش‌های مختلف یک جامعه انکار کند و بی تردید این مساله درباره سینما هم صدق می‌کند. اگرچه سینمای ایران در سال‌های اخیر گام‌های موفقی را به سمت صنعتی شدن برداشته است، اما هنوز تا رسیدن به شرایطی آرمانی فاصله‌های زیادی وجود دارد. هنوز خیلی به سینما تنها به عنوان ابزاری هنری نگاه می‌کنند و از ویژگی‌های اقتصادی آن غافلند. درحالی‌که در بسیاری از کشورها نگاه حاکم بر سیاست‌گذاری‌های هنر هفتم بر اساس شاخص‌های یک صنعت پولساز به اجرا درمی‌آید. در یک بررسی مقایسه‌ای با فیلم‌هایی که در جهان روی پرده می‌رود نکات قابل تاملی به چشم می‌آید.به عنوان مثال در همین روزهایی که هفتمین فیلم از مجموعه «سریع و خشمگین» در آمریکا به فروش یک میلیارد دلاری رسیده است، فیلم «ایران برگر» ساخته مسعود جعفری جوزانی که فعلا پرفروش‌ترین فیلم سال 94 است سه میلیارد تومان در کل کشور فروخته است. بی‌تردید کسی انتظار ندارد «ایران برگر» به اندازه فیلمی که در سینمای آمریکا اکران می‌شود بفروشد اما تحلیل این وضعیت ضعف زیرساخت‌های بنیادی سینمای ایران را یادآور می‌شود. تنها ذکر این نکته کافی است که یک فیلم در سینمای آمریکا در بیش از سه هزار سینما روی پرده می‌رود و در نقطه مقابل یک فیلم در ایران تنها در 50 سینما اکران می‌شود. واقعیت تلخی است، اما مقایسه فروش این دوفیلم نکات زیادی را به اهالی سینمای ایران یادآور می‌شود.


هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما
فیلم هفتم مجموعه سینمایی «سریع و خشمگین» اکنون با ۱.۱۵۲ میلیارد دلار لقب هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را به دست آورده است. فیلم اکشن «سریع و خشمگین ۷» به کارگردانی جیمز وان، آخرین فیلم این مجموعه با بازی پل واکر بازیگر فقید است. «سریع و خشمگین ۷» اکنون مجموع فروش خود را در سطح بین‌المللی به ۳/ ۸۵۸ میلیون دلار و در بازار آمریکای شمالی به ۴/ ۲۹۴ میلیون دلار رسانده است. با حساب این دو بازار، مجموع فروش جهانی فیلم به ۱۵۲/ ۱ میلیارد دلار رسید. فعلا فیلم مجموعه سینمایی «سریع و خشمگین» تولید شرکت یونیورسال پس از «آواتار» (۲.۷۸۸ میلیارد دلار)، «تایتانیک» (۲.۱۸۶ میلیارد دلار)، «انتقامجویان» (۱.۵۱۸ میلیارد دلار)، «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت ۲» (۱.۳۴۱ میلیارد دلار)، «یخ‌زده» (۱.۲۷۴ میلیارد دلار) و «آیرون من ۳» (۱.۲۱۵ میلیارد دلار)، هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما است و اگر همین روند فروش را ادامه بدهد رکوردهای بیشتری را می‌تواند پشت سر بگذارد.

میدان داری «ایران برگر»
از سویی دیگر در ایران هم فیلم «ایران برگر» همچون هفته‌های گذشته یکه‌تاز میدان بوده و فاصله‌اش را با رقبا بیشتر کرده است. فروش این فیلم به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی در تهران از مرز 2 میلیارد تومان گذشته است و در شهرستان‌ها هم یک میلیارد فروخته که روی هم فروش این اثر به سه میلیارد رسیده است، البته احتمال می‌رود که بازهم بتواند مخاطبان زیادی را ترغیب به تماشا کند که در این صورت رقم فروش این فیلم بالاتر خواهد رفت. داستان «ایران برگر» در فضای کمدی شلوغ و در عصر کنونی روایت می‌شود. ماجرای فیلم در مورد اهالی روستایی است که برخی از آنها با حرص و طمع خواستار کسب قدرت در بین اهالی روستا هستند که به‌صورت طنز در آمده است. تا اینجا فروش فیلم ایران برگر در شهرستان‌ها قابل قبول بوده، اما به‌دلیل حاشیه‌هایی که برای نمایش آن در بروجرد به وجود آمد از اکرانش در لرستان جلوگیری شده است.