گروه ورزش- بهروز رسایلی: وضعیت مدیریتی پرسپولیس به هیچ‌وجه روشن نیست و به‌ویژه از زمان آزادی حمیدرضا سیاسی هر لحظه یک اتفاق جدید در این باشگاه رخ می‌دهد. مدیرعامل سرخپوشان طی چهار روز گذشته چند مصاحبه مفصل با رسانه‌های گوناگون انجام داده و بعضا طی آنها سخنان ضدونقیضی را نیز به زبان آورده است. در همین حین یکشنبه‌شب رسانه‌ها خبری در مورد استعفای سیاسی از هیات مدیره سرخپوشان منتشر کردند، هرچند او مدعی شد تا پذیرفته شدن استعفایش به‌عنوان مدیرعامل باشگاه به کارش ادامه می‌دهد. این در حالی است که خیلی‌ها گمان می‌کنند بحث کناره‌گیری سیاسی چندان جدی نیست و او توسط هیات‌مدیره ابقا خواهد شد. همین فعل‌وانفعالات اما باعث شد حسین هدایتی که در چهار ماه گذشته به پرسپولیس نزدیک شده بود و عمدتا مخارج این تیم را تامین می‌کرد، اعلام کناره‌گیری کند و مدعی شود تا زمانی که در مزایده پیروز نشده و باشگاه را به تملک خودش درنیاورده، دیگر یک ریال هم برای این مجموعه خرج نخواهد کرد. در همین راستا اما حسین هدایتی (که سال‌هاست رسانه‌های ورزشی به او لقب عابربانک داده‌اند) تیر آخر را هم شلیک کرد و در شرایطی که حواس خیلی از رسانه‌ها متوجه استعفای سیاسی بود، لیست هزینه‌کردهایش در چهار ماه گذشته را روی اینستاگرام گذاشت؛ فهرستی بلند بالا که نکات جالب توجه زیادی دارد!

ماهی یک میلیارد، به‌طور متوسط!

طی این سال‌ها هر زمان که بحث هزینه‌های تیمداری و به‌خصوص اداره باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال به میان می‌آمد، خیلی‌ها فکر می‌کردند مخارج اصلی مربوط به لیست قراردادهای بازیکنان و مربیان است. با این وجود آنچه از همان زمان نادیده گرفته می‌‎شد، مخارج جاری چنین پروژه‌هایی بود که اگر مورد غفلت قرار بگیرد، می‌تواند معادلات هر مالک، مدیر یا سرمایه‌گذاری را به هم بزند. لیست منتشر شده توسط حسین هدایتی نشان می‌دهد او در طول کمتر از ۴ ماه، حدود ۴ میلیارد تومان برای پرسپولیسی‌ها هزینه کرده که این شامل پول سفر تیم به شهرهای مختلف، پاداش برد‌ها و پول پذیرایی از تیم میهمان بوده است. با احتساب این موضوع، اینطور به نظر می‌رسد که باشگاهی در این سطح برای ۱۰ ماه فصل آماده‌سازی و مسابقات، حداقل باید ۱۰ میلیارد تومان کنار بگذارد. تازه تصور کنید به این لیست، هزینه اردوهای تدارکاتی داخلی و خارجی یا چیزهایی شبیه به این هم اضافه شود!

معمای ۳۰۰ میلیونی

در لیستی که هدایتی منتشر کرده، یک قلم پرداخت ۳۰۰ میلیون تومانی بابت تسویه حساب با حمید درخشان به چشم می‌خورد؛ پولی که در روز ۱۸ فروردین به حساب پرسپولیس واریز شده است. درخشان روز ۱۶ فروردین از سمتش استعفا داد، اما روز ۲۳ فروردین مدعی شد یک ریال هم بابت تسویه حسابش از قرمزها پول نگرفته است! این مساله حالا ابهاماتی را به وجود آورده است. در همین راستا سرمربی سابق سرخپوشان که دیروز برای برگزاری جلسه با سیاسی به دفتر مدیرعامل پرسپولیس رفته بود، به خبرگزاری تسنیم گفت: «قصد صحبت کردن ندارم اما برای پیگیری مساله مالی‌ام به باشگاه پرسپولیس آمدم. فعلا که به من پول نداده‌اند و اینکه هدایتی اعلام کرده به من ۳۰۰ میلیون پرداخت کرده است از آن بی‌خبرم.»

جریمه برانکو را هم دادند

پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات مسوولان پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ، محمدحسین نژادفلاح اعلام کرد اصل بدهی مالیاتی این مربی کروات چیزی حدود ۸۰ میلیون تومان است که جریمه‌ای ۱۶۰ میلیونی به آن تعلق خواهد گرفت. بنا بر ادعای قائم‌مقام سرخپوشان، قرار شد اصل بدهی را برانکو بپردازد و جریمه‌اش بر عهده باشگاه پرسپولیس باشد. حالا هم با توجه به اسناد منتشر شده از سوی هدایتی، این‌طور به نظر می‌رسد که مالک استیل‌آذین جریمه ایوانکوویچ را هم پرداخت کرده است. در سند هدایتی، یک قلم پرداخت ۱۰۰ میلیونی و یک قلم پرداخت ۴۶ میلیون تومانی بابت بدهی مالیاتی برانکو به چشم می‌خورد.

نمی‌دانم چقدر خرج کرده‌ام!

این‌طور به نظر می‌رسد که معادلات قدرت در پرسپولیس امروز، با طرفیت هدایتی و سیاسی تعریف می‌شود. شاید به همین دلیل است که وقتی مالک استیل‌آذین لیست مخارج این فصلش برای سرخپوشان را منتشر کرد، خیلی‌ها کنجکاو شدند بدانند مدیرعامل کنونی باشگاه چقدر در این مجموعه هزینه کرده است؟ حمیدرضا سیاسی در همین زمینه به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «هدایتی حتما اطلاع دقیقی از میزان کمک خود به باشگاه داشته اما من از رقم مبلغی که کمک کرده‌ام اطلاع دقیقی ندارم و وقتی اطلاع پیدا کردم راجع به آن اظهارنظر می‌کنم. اگر قرار باشد فقط یک ثانیه در این باشگاه کار کنم، خیلی محکم کار خودم را انجام خواهم داد.»

این بود الگوی مطلوب مدیریتی؟

تصویر این روزهای باشگاه پرسپولیس، ترکیبی از ملالت و سردرگمی محض است. با این همه اما مسوولان وزارت ورزش هنوز خوشحال هستند که در ماه‌های گذشته هزینه اداره این باشگاه از جیب دولت پرداخت نشده و بخش خصوصی مخارج را تقبل کرده است! منظور از بخش خصوصی هم لابد همین چیزی است که در تصویر می‌بینید؛ همین سند پرداختی‌ها که تابع هیچ ضابطه‌ای نیست و کسی نمی‌داند چه عاقبتی پیدا خواهد کرد؟ آیا این الگوی مدیریتی مطلوب آقایان است؟ همین امروز به جدول رده‌بندی لیگ برتر نگاه کنید؛ پرسپولیس با ۲۹ امتیاز بدون تعارف خطر سقوط به لیگ یک را احساس می‌کند. اگر یک درصد این تیم موفق به بقا در لیگ برتر نشود، ضایعه به وجود آمده چه لطمه‌ای به حیثیت فوتبال ایران خواهد زد؟ آیا این ضربه با ملاک‌های مادی قابل محاسبه هست؟ پرسپولیس چهارشنبه‌شب باید در یک بازی کلیدی به مصاف لخویا برود. این در حالی است که هدایتی کنار کشیده، سیاسی استعفا داده، نژادفلاح به قطر نرفته، دستمزد برانکو پرداخت نشده و درخشان و عبدی هم دوباره در ساختمان باشگاه آفتابی شده‌اند. بهتر از این هم آیا ممکن است؟

عابربانک رسید داد!