قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۰ موبایل

علاقه‌مندان به سرویس‌های مایکروسافت و به خصوص ویندوز فون در جریان هستند که هفته گذشته، نسخه پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ موبایل برای اکثر گوشی‌های سری لومیا منتشر شد. با گذر از مشکلات موجود در این نسخه، در ادامه قصد داریم به طور مختصر مروری داشته باشیم بر قابلیت‌های مهمی که این نسخه از پلت‌فرم موبایلی مایکروسافت به همراه خود آورده است. به گزارش فارنت، همان‌طور که در جریان هستید، حدود یک ماه پیش نسخه اولیه پیش نمایش ویندوز ۱۰ موبایل به دلیل وجود باگ‌های فراوان برای تعداد انگشت شماری از گوشی‌های ویندوز فونی منتشر شد، اما اکنون گوشی‌های زیر می‌توانند با این نسخه به‌روز شوند.

صفحه شروع

در ویندوز ۱۰ موبایل، کاشی‌های زنده رنگ شفاف به خود گرفته‌اند که به شما قدرت انجام مانور بیشتر در انتخاب پس زمینه را می‌بخشد. از دیگر تغییرات اعمال شده در این بخش می‌توان به امکان ادغام سازی برنامه‌ها در یک پوشه و انتخاب نام برای آن اشاره کرد. هنوز هم در این بخش، اندازه کاشی‌ها را می‌توانید بنا به سلیقه خود به سایزهای مختلف تغییر دهید.

از آنجا که این نسخه پیش‌نمایش نامیده می‌شود، وجود کِرش، لَگ و ریست‌های پیاپی غیر محتمل نبوده و ما نیز به وفور با این نوع ایرادها برخورد کرده‌ایم. ویندوز ۱۰ موبایل همچنین از آیکون‌های جدید باتری، وای‌فای و میزان آنتن‌دهی گوشی برخوردار است. در لیست برنامه نیز تغییرات محسوسی به جز افزودن نمایش تصویر پس‌زمینه مشاهده نمی‌شود. از این پس اپلیکیشن‌های تازه نصب شده در قسمت بالایی لیست نمایش داده خواهند شد، به این ترتیب پس از نصب دیگر به دنبال آنها نخواهید گشت.

برنامه تماس

برنامه تماس در این نسخه نسبت به ویندوز فون ۱/ ۸ شاهد تغییرات ظاهری فراوان در کنار افزودن قابلیت‌های جدید بوده است. ویندوز ۱۰ موبایل به شماره‌گیر هوشمند مجهز شده، به گونه‌ای که با تایپ چند شماره، لیستی از مخاطبانی که شماره تایپ شده با شماره آنها مطابقت دارد نمایش داده خواهد شد.

تغییر آیکون صندوق پستی، دفترچه تلفن و جست‌وجوی مخاطبان از دیگر تغییرات این بخش هستند. نکته دیگری که می‌توان اشاره کرد، تخت شدن صفحه شماره‌گیر است.

برنامه پیام رسان

مایکروسافت سعی کرده در ویندوز ۱۰ موبایل، پیام‌رسانی متفاوت و پیشرفته را نسبت به نسخه قبلی ارائه دهد. هرچند این بخش هنوز در حالت بتا قرار داشته، با این حال نوشتن و ارسال پیام متنی در آن سرعت بالایی دارد. در نسخه جدید کاربر قادر خواهد بود به صورت مستقیم شماره مورد نظر را در لیست سیاه قرار دهد یا آن را خارج کند.

این نکته را باید یادآور شویم که در نسخه نهایی، برنامه پیام‌رسان ویندوز ۱۰ قادر خواهد بود به سایر برنامه‌های ارتباطی همچون اسکایپ، واتس‌اپ یا وایبر دسترسی داشته باشد؛ به این ترتیب کاربر دیگر نیاز نخواهد داشت برای ارسال پیام در هر سرویس، به داخل برنامه رجوع کند. از دیگر تغییرات این بخش می‌توان به افزودن دکمه تماس تلفنی در کنار دکمه پیوست تصاویر و موقعیت فرد اشاره کرد. البته کیبورد شناور در نسخه نهایی سیستم‌عامل به این بخش افزوده خواهد شد، اما هم‌اکنون نیز این قابلیت در فبلت‌های مجهز به ویندوز ۱۰ موبایل در دسترس است.

برنامه مخاطبان

همان‌طور که انتظار می‌رفت، قسمت مخاطبان در این نسخه به اینترفیس جدید تجهیز شده است. با اینکه هنوز این بخش به صورت کامل کالیبره نشده، اما افزودن قابلیت‌هایی همچون جست‌وجو از طریق شماره تماس و امکان همگام‌سازی با سایر اکانت‌های پیام‌رسان مانند جی‌میل، فیس‌بوک، توییتر و... فضای تازه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همچون نسخه قبلی، در این بخش شما خواهید توانست به صورت یکجا به تمامی مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید و در صورت تمایل آنها را دسته‌بندی کنید. در سربرگ whats new نیز خواهید توانست در صورت عبور از فیلترینگ، آخرین به‌روزرسانی‌های دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید.

برنامه File Explorer

مایکروسافت در ویندوز فون ۸.۱ برنامه‌ Files را برای دسترسی آسان کاربران به فایل‌های شخصی ارائه کرد، اما ویندوز ۱۰ پا را یک قدم فراتر گذاشته و یک فایل منیجر واقعی با یک طراحی مدرن را در اختیار شما قرار می‌دهد. در میان تمام برنامه‌های جدید ویندوز ۱۰، به نظر می‌رسد که فایل اکسپلورر از ثبات نسبی بیشتری برخوردار باشد، حتی قابلیت نمایش افقی نیز در این برنامه فعال شده و به‌ خوبی عمل می‌کند.

بدون شک فایل اکسپلورر تمام نیازهای شما در رابطه با دسترسی به محتویات شخصی را تامین خواهد کرد. شما در فایل منیجر ویندوز ۱۰ موبایل به راحتی می‌توانید پوشه جدید ایجاد کنید، برنامه‌ها و فایل‌ها را تغییر نام دهید، محتویات را به‌صورت چندگانه انتخاب کنید یا اینکه بر اساس فیلتر دلخواه به جست‌وجو در رابطه با برنامه موردنظر خود اقدام کنید.

با کلیک ممتد روی هر فایل یا پوشه پنجره‌ای کشویی مشاهده خواهد شد که از طریق آن می‌توانید فایل مدنظر خود را حذف، جابه‌جا، کپی، انتشار یا تغییر نام دهید. در نگاه اول فایل منیجر ویندوز ۱۰ موبایل عملکرد خوبی را به‌خصوص روی دستگاه‌هایی با صفحات نمایش کوچک و گوشی‌هایی با حافظه رم پایین برای مدیریت فایل‌های شخصی ارائه داده است.

برنامه نقشه

برنامه نقشه ویندوز ۱۰ نسبت به نسخه قبلی، تغییرات چندانی را به خود ندیده؛ این در حالی است که مایکروسافت هنوز هم متکی به نقشه‌های سرویس HERE Map نوکیا است. ظاهر و رابط کاربری این برنامه دقیقا مانند نسخه دسکتاپ آن است و تفاوتی ندارد. تمامی برنامه‌های پیش‌فرض نصب شده روی نسخه پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ موبایل، یونیورسال بوده که قابلیت اجرای روی سایر نسخه‌های ویندوز را به آنها می‌بخشد.

اپلیکیشن ایمیل و تقویم

اپلیکیشن ایمیل جدید مایکروسافت

Outlook برای ویندوز ۱۰ موبایل همچون نسخه دسکتاپ قابلیت دسترسی سریع به تقویم، مخاطبان، ایمیل‌ها و فایل‌ها را دارد. در این اپلیکیشن مدیریت ایمیل‌ها به‌سادگی هر چه تمام انجام می‌شود. عملیاتی همچون حذف کردن، ذخیره کردن و زمان‌بندی ارسال ایمیل‌ها در سریع‌ترین زمان و فقط با سوایپ کردن انگشت انجام‌پذیر است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اپلیکیشن مایکروسافت Outlook این است که می‌توان فایل‌هایی با حجم بالا را بدون نیاز به دانلود ارسال کرد. با استفاده از این اپلیکیشن قادر خواهید بود مدیریت کاملی روی تمامی ایمیل‌های خود ازجمله یاهو، جی‌میل یا دیگر سرویس‌دهندگان سرویس صندوق پستی الکترونیکی داشته باشید.

تقویم ویندوز ۱۰ موبایل هیچ شباهتی نسبت به نمونه مشابه ویندوز فون ۸.۱ نداشته و به رابط کاربری مدرن و جذاب مجهز شده است. کاربر قادر خواهد بود به سادگی هرچه تمام‌تر بر تقویم شخصی خود نظارت داشته باشد و با یک کلیک قرار ملاقات خود را برای یادآوری به آن بیفزاید.