خبــرگزاری فارس: محققــان دانشگاه کارنگی ملون وDisney Research موفق به یافتن روشی جدید برای کنترل گوشی‏های آی‌فون از طریق امواج صوتی شده‏اند. در این روش با استفاده از این امواج و همین‌طور بلندگو و میکروفن آی‌فون کنترل تعاملی این گوشی هوشمند امکان‏پذیر می‏شود.

محققان در همین راستا یک آی‌فون را به گونه‏ای برنامه‏ریزی کردند که از بلندگوی آن امواج صوتی اولتراسونیک که توسط گوش انسان قابل شنیدن نیست، خارج شود و سپس با استفاده از لوله‌های توخالی کوچک تهیه شده با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی که به پایه گوشی بسته شده بود این اصوات به سمت میکروفن آی‌فون هدایت شد.

در ادامه محققان دکمه‏ها و اهرم‏های فیزیکی و... را برای قطع و وصل ممتد صدا به‌کار گرفتند. نرم‏افزاری ویژه نیز روی آی‌فون نصب شده که درک تغییر در اصوات را برای گوشی ممکن کند و از این طریق بتوان کاربردهای متفاوتی برای این اصوات درنظر گرفت.

با تغییر ابعاد، سختی و قطر لوله‏ها محققان توانستند اصوات متنوعی برای فرمان دادن به آی‌فون خلق کنند. کارشناسان معتقدند این اختراع راه را برای تسهیل کنترل صوتی روبات‏ها، رایانه‏ها و.... هموار می‏کند و می‏توان برنامه‏های کاربردی متنوعی را بر همین اساس عرضه کرد.

همچنین از این طریق می‏توان گوشی‏ها را با صدور فرامین صوتی در شرایط خطرناکی همچون رانندگی به سادگی کنترل کرد.