دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان نسبت به مساله ریزگردها هشدار داد و گفت: ریزگردها موضوع حاد و مساله دار اصفهان است و اگر نهادهای مسوول دیر وارد عمل شوند، اثرات جبران‌ناپذیری به اصفهان وارد می‌شود. رسول زرگرپور در خصوص وضعیت ریزگردها و اهمیت این موضوع برای کلان شهر و استان اصفهان اظهار کرد: این مساله مهم تا چهار ماه گذشته چندان حائز اهمیت قلمداد نمی‌شد و هیچ مسوولی روی این موضع حساس نبود.

وی با اشاره به اینکه موضوع ریزگردها از سال ۱۳۸۶ در اصفهان مطرح اما از آن غفلت شده است، ادامه داد: متاسفانه از سال ۱۳۸۶ تا امروز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است درحالی‌که دیدن تالاب گاوخونی و شرق اصفهان دلهره و دغدغه‌ها را در این خصوص افزایش و نشان می‌دهد که اصفهان تا چند سال آینده با یک بحران عظیم روبه‌رو خواهد شد. استاندار اصفهان موضوع ریزگردها را در کنار موضوع آب و آلودگی هوا از مهم‌ترین اولویت‌های اصفهان دانست و افزود: موضوع ریزگردها برای اصفهان بسیار اهمیت دارد و اسفندماه سال گذشته در جلسه‌ای با حضور مدیران مربوطه چهار کارگروه برای پیگیری این معضل تشکیل شد. زرگرپور یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای جلوگیری از بلند شدن ریزگردها را تاغ کاری عنوان کرد و گفت: افزایش پوشش گیاهی مناسب با اقلیم منطقه نیاز به آب دارد درحالی‌که در شرق اصفهان با کمبود منابع آب روبه‌رو هستیم در نتیجه استفاده از پساب برای کاشت تاغ در این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بررسی انتقال معادن گچ، شن و ماسه و... در حال انجام و اداره منابع طبیعی موظف به ارائه یک برنامه دو ساله برای تثبیت ۱۰ هزار هکتار از شنزارهای منطقه شده است، اضافه کرد: ارتش، سپاه و شهرداری‌ها در تثبیت شنزارهای شرق اصفهان همکاری خواهند داشت.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مدیران شهری باید ۵ هزار هکتار از شنزارهای شرق را تثبیت کنند، چراکه حرکت این شن‌ها اصفهان را در معرض خطر قرار می‌دهد، تاکید کرد: اگر فعالیتی در این زمینه صورت نگیرد یا سازمان‌ها دیر وارد عمل شوند مشکل چند برابر می‌شود و اثرات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.