جهش صادراتی  در بندر شهید باهنر

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از تخلیه و بارگیری ۲ میلیون و ۹۵ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی و همچنین ۵/ ۲ برابر شدن حجم عملیات کانتینری در این بندر طی سال ۹۳ خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد محسنی با تشریح گزارش عملکرد یکساله ۹۳، میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید باهنر را ۲ میلیون و ۹۵ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی اعلام کرد که ۴درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل از آن است.

به گفته مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر، طی مدت یاد شده، یک میلیون و ۳۳۱ هزار تن کالای غیرنفتی از این بندر صادر شده که ۱۹ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: مواد شیمیایی، کشاورزی، مواد معدنی، قیر، میوه و تره‌بار، مواد پروتئینی، آهن‌آلات و مصالح ساختمانی کالاهای صادراتی از بندر باهنر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس وکشورهای حوزه اقیانوس هند بوده است.

محسنی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۸۷ هزار تن کالای غیرنفتی به این بندر وارد شده که ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، برنج، خشکبار، مصالح ساختمانی، خودرو، پارچه، لوازم خانگی و ماشین‌آلات راهداری از جمله کالاهای وارداتی است که از طریق بندر شهید باهنر روانه بازارهای داخلی کشور می‌شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از ترانزیت ۱۳۵ هزار و ۷۶۷ خودرو از طریق این بندر طی ۱۲ ماه سال ۹۳ خبر داد و اضافه کرد: سال قبل در بخش عملیات کانتینری این بندر ۴ هزار و ۷۶۴ تی‌ای یو تخلیه و بارگیری صورت گرفته که رشد ۵/ ۲ برابری داشته است.

وی گفت: طی مدت یادشده، ۳ هزار و۹۷۴ تردد شناور در این بندر ثبت شده که در این بخش شاهد افزایش ۴۱ درصدی ترددها هستیم.

محمد محسنی افزود: در سال گذشته، ۳ میلیون و ۱۲۲ هزار مسافر از طریق بندرشهید حقانی به مقاصد قشم و هرمز جابه‌جا شدند که ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به آمار سفرهای دریایی به مقصد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نیز گفت: جابه‌جایی بیش از ۳۸ هزار و ۴۶۰ مسافر در مسیر دریایی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بندر شهید باهنر طی سال جاری به ثبت رسید.

وی در پایان با اشاره به صادرات ۳۲۰ هزار تن محصولات کود و سموم شیمیایی و ۲۹۰ هزار تن محصولات کشاورزی، دامی و احشام افزود: این بندر در سال ۹۳ در این زمینه‌ها رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.

محسنی ادامه داد: در سال قبل ۱۴۸ هزار و ۷۱۰ راس گوسفند و ۴۳ هزار و ۲۷۶ راس بز نیز از این بندر با ۳۱۷ فروند لنج جابه‌جا شد که ۲۴۰ میلیون تومان ارزآوری نیز داشته است.

براساس این گزارش برخورداری از ۱۲ پست اسکله، دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیک بودن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اتصال به کریدور شمال-جنوب از طریق شبکه‌ بین‌المللی جاده‌ای، آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها، بندر شهید باهنر را به یک پایگاه تجاری راهبردی و مهم در منطقه تبدیل کرده است.

بندر شهید باهنر از پایانه‌های دریایی مناسب در راهگذر ترانزیت منطقه برای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق است.

از سوی دیگر، بندر شهید باهنر با برخورداری از سالن مسافری بین‌المللی استاندارد علاوه‌بر میزبانی از کشتی‌های کلاس کروز، سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشـگر و مسـافر بین‌المللی است؛ به‌طوری که سفرهای دریایی خارجی به‌صورت سه روز در هفته از طریق این بندر انجام می‌شود.