یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

حرکت «پالایشی» در آخرین روز هفته
بازار سهام برای دومین هفته متوالی روند کاهشی را تجربه کرد و شاخص کل با زیان هفتگی 2/ 2 درصدی همراه شد. با این حال چهارشنبه، نوسان شدید ناشی از بازگشایی دو نماد مهم پالایشگاهی را شاهد بودیم و در مجموع شاخص کل افت 259 واحدی (معادل 39/ 0 درصد) را تجربه کرد. به این ترتیب، تعدیل مثبت پیش‌بینی سود در نماد «شپنا» موجب رشد حدود 13 درصدی قیمت آن شد (140 واحد اثر مثبت بر شاخص کل)، اما نماد «شبندر» که پیش‌بینی سود خود را کاهش داده بود با افت قیمت بیش از 14 درصدی همراه شد (259 واحد اثر منفی بر شاخص کل). از سوی دیگر، بررسی «دنیای اقتصاد» از متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه در هفته گذشته نشان از کاهش به ترتیب 45 و 36 درصدی نسبت به هفته ماقبل دارند که بر تعمیق رکود بورس می‌افزاید.


بازار ارز

حبس قیمتی در بازار ارز
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با افت 6/ 0 درصدی به قیمت 3340 تومان معامله شد. رشد قیمت دلار، حدودا از دو هفته پیش با شیوع ابهاماتی در مورد لغو تحریم‌ها آغاز شد، در ادامه اما اعمال کنترل‌ها بر بازار ارز تا حدود زیادی، در مقابل رشد قیمت‌ها مقاومت کرد؛ در این میان، می‌توان به برخورد با دلالان ارزی و همچنین افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها اشاره کرد. در این شرایط، در پایان هفته گذشته همراه با کنترل‌های مزبور، مذاکرات هسته‌ای برای آغاز متن توافق جامع (برجام) آغاز شد. به این ترتیب، بار دیگر بازار ارز در انتظار نتیجه مشخصی از این مذاکرات به حالت سکون فرو رفته است. بر این اساس، به نظر می‌رسد تا انتشار اخبار دقیقی از مذاکرات روند کنونی ادامه می‌یابد (مذکرات در این هفته در نیویورک ادامه می‌یابد).


بازار سکه

مقاومت سکه در برابر افت قیمت
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 3/ 1 درصدی به قیمت 958 هزار تومان معامله شد. پنج‌شنبه، به رغم کاهش حدود یک درصدی اونس طلا و 15/ 0 درصدی دلار، قیمت سکه مقاومت نشان داد و فقط 8/ 0 درصد افت پیدا کرد. به این ترتیب، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) حدودا به 17 هزار تومان رسید. همان طور که پیش تر اشاره شد، از عوامل رشد حباب، می‌توان به افزایش خوشبینی‌ها نسبت به بازارهای اثرگذار، به خصوص اونس و همچنین افزایش احتمالی سفته بازی‌ها در بازار سکه اشاره کرد. در واقع، روند قیمتی در بازار طلای جهانی ثبات چندانی ندارد و حالت انتظاری برای زمان افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به بازار سکه داخل نیز سرایت کرده است. در این میان، احتمال افزایش سفته بازی در بازار سکه به علت محدودیت‌های بازار ارز نیز بیشتر شده است.


بازار طلای جهانی

فشار عوامل منفی در بازار انتظاری
دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1187 دلار معامله می‌شد. خوش‌بینی‌ها برای حل بحران یونان موجب افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران (رشد بازارهای سهام) و در نتیجه کاهش تقاضای اونس طلا شد. با این حال، این موضوع به تقویت ارزش یورو (افت شاخص دلار) نیز کمک کرد که برای قیمت کالاها از جمله طلا مثبت ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر، آمارهای انتشاریافته از اقتصاد آمریکا گرچه موارد مثبت و منفی را شامل می‌شدند، اما خوشبینی‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور را افزایش دادند. در این رابطه، معامله‌گران همچنان در انتظار جلسه این هفته فدرال رزرو آمریکا هستند که سیگنال محکم تری درخصوص زمان افزایش نرخ بهره نشان می‌دهد. کاهش تقاضای فیزیکی در هند و چین نیز از دیگر عوامل فشار بر قیمت طلا است (جشن Akshaya Tritiya هندوها نیز سه شنبه برگزار می‌شود که روند کاهشی تقاضا را تشدید می‌کند).



بازار اوراق مسکن

افت ۵ درصدی «تسه»ها در پنج روز
پایان هفته، در مجموع پنج روز معاملاتی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 5 درصدی به قیمت 73 هزار و 354 تومان معامله شدند. از ابتدای سال نیز، اوراق مزبور بیش از 8 درصد افت را تجربه کرده‌اند که علت آن تغییر انتظارات و عدم رشد شدید تقاضای مسکن است. به عبارت دقیق تر، خوش بینی متقاضیان تسهیلات مسکن به کاهش نرخ بهره بانکی، سبب شده نرخ بهره واقعی مورد انتظار آنها کاهش یابد که اثر مستقیمی بر کاهش قیمت‌ها داشته است. همچنین، تقویت عرضه اوراق که از اواسط سال گذشته صورت گرفت، توانسته است تقاضای فعلی را کاملا تامین کنند. از سوی دیگر، جدی شدن طرح افزایش سقف تسهیلات مسکن به 60 میلیون تومان می‌تواند برخی متقاضیان را در انتظار این وام گذاشته باشد و تقاضای «تسه»های فعلی را که بی تاثیر از مصوبات جدید هستند کاهش دهد.


بازار نفت

بازتاب مجدد درگیری‌های یمن در بازار نفت
حملات هوایی عربستان به یمن (برخلاف اعلام آتش بس) نگرانی‌هایی را درخصوص انتقال نفت از تنگه باب المندب (یکی از مهم‌ترین مسیرهای انتقال نفت خاورمیانه) ایجاد که به رشد قیمت‌های نفت، به ویژه برنت کمک کرد (قیمت برنت به بیش از 65 دلار رسید). کارشناسان افزایش تقاضای جهانی نفت را برای امسال، حداقل یک میلیون بشکه می‌دانند که می‌تواند تعادل را به بازار نفت در ابتدای 2016 برگرداند (به گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA)، در 20 سال اخیر، در 11 سال افزایش تقاضا بیش از یک میلیون بشکه بوده است؛ بنابراین، برآورد رشد تقاضا منطقی به نظر می‌رسد). در این میان اما، احتمال توافق هسته‌ای ایران و همچنین تکمیل فرکلاگ‌های آمریکا (دکل‌های حفاری شیل که با توجه به افت شدید قیمت‌ها در سال گذشته نیمه تمام ماندند) می‌تواند مجددا تعادل عرضه و تقاضای نفت را بر هم زند.