تغییر فاز، از مزایده به مذاکره

گروه ورزش: تنها ۴ روز دیگر به زمان برگزاری سومین مزایده واگذاری پرسپولیس و استقلال زمان باقی مانده است. بعد از ناکامی دو مزایده اول در زمستان ۹۳، قرار شد سومین جلسه واگذاری سرخابی‌ها روز نهم اردیبهشت ۹۴ برگزار شود. در همین راستا دو نوبت آگهی مزایده سوم هم در روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ رسید و حالا همه منتظر هستند تا ببینند بالاخره برای این دو باشگاه مشتری خواهد آمد یا نه؟ در دو مورد قبلی، مسوولان سازمان خصوصی‌سازی درست شب قبل از موعد مزایده اعلام کردند به دلیل عدم حضور سرمایه‌گذاران، جلسه لغو شده است. به این ترتیب دست‌اندرکاران ذی‌ربط تشکیل جلسه دادند و با تسهیل شرایط واگذاری، یک مزایده دیگر ترتیب دادند. این بار اما ظاهرا موضوع فرق می‌کند؛ چرا که گفته می‌شود اگر باز هم کسی برای خرید سهام پرسپولیس و استقلال پا پیش نگذارد، این دو باشگاه منحل خواهند شد!

اگر مشتری نیاید

روز گذشته خبرگزاری تسنیم، سخنان امیررضا خادم را در حاشیه معرفی مدیرکل ورزش و جوانان استان گلستان روی خروجی‌اش گذاشت. نماینده وزارتخانه در امر واگذاری پرسپولیس و استقلال، در مورد خصوصی‌سازی این دو تیم می‌گوید: «برای فروش هر دو باشگاه بسیار جدی هستیم و اعضای شورای واگذاری هم به شدت این موضوع را پیگیری می‌کنند. اگر در مزایده سوم این باشگاه‌ها به فروش نرسند، راهکار قانونی انحلال آنها است اما وزارت ورزش و جوانان تلاش می‌کند این اتفاق نیفتد و راهکار دیگری را اجرا خواهد کرد.» در همین راستا عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم به سایت کاپ می‌گوید: «وقتی خادم این صحبت را کرده، حتما مصوبه‌ای داشته است. من هم صحبتهای او را تایید می‌کنم چون هیات واگذاری تصویب کرده که این ۲ باشگاه در صورت نداشتن مشتری باید منحل شوند و فقط برند آنها در مراحل بعدی واگذار شود. البته هنوز مزایده سوم در تاریخ ۹ اردیبهشت در راه است و نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد. بهتر است درباره جزئیات منحل شدن استقلال و پرسپولیس پس از قطعی شدن وجود مشتری برای این دو باشگاه در مزایده سوم صحبت کنیم. نمی‌توان از الان چیزی درباره آینده این دو باشگاه گفت و امیدواریم که بهترین اتفاق برای آنها رخ دهد.»

جرات انحلال ندارند

بعد از جدی شدن زمزمه‌ها در مورد احتمال انحلال پرسپولیس و استقلال در صورت عدم مراجعه سرمایه‌گذاران در مزایده سوم، با معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی تماس گرفتیم تا نظر او را در این مورد بدانیم. اسماعیل غلامی در این مورد به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «چنین مساله‌ای امکان ندارد. کسی نمی‌تواند پرسپولیس و استقلال را منحل کند، چرا که این دو تیم در خون میلیون‌ها ایرانی هستند و نمی‌شود این سرمایه را از آنها گرفت. ممکن است خیلی مسائل در قانون پیش‌بینی شده باشد، اما این به معنای قطعی بودن اجرای آنها نیست. کسی که بخواهد این دو تیم را منحل کند، قطعا به عواقبش هم فکر می‌کند و همین پیامدها او را از اجرای این تصمیم بر حذر نگه می‌دارد. اگر این دو باشگاه سال آینده در لیگ نبودند، شما بدانید که من چیزی از اقتصاد نمی‌دانم!» این کارشناس رسمی دادگستری که در فرآیند قیمت‌گذاری سرخابی‌ها هم دخیل بوده، در پاسخ به اینکه اگر در مزایده سوم هم سرمایه‌گذاران پا پیش نگذارند چه اتفاقی رخ خواهد داد، می‌گوید: «قانون بعد از حداقل دو نوبت ناکامی مزایده‌ها، مذاکره را پیش‌بینی کرده؛ به این ترتیب که سازمان خصوصی‌سازی بعد از تسهیل شرایط، با متقاضیان مذاکره می‌کند و به توافق می‌رسد. این البته لزوما به معنای پایین آمدن قیمت نیست، چرا که می‌توان با آسان‌تر کردن سایر شرایط نظر سرمایه‌گذاران را جلب کرد. به‌عنوان نمونه یکی از شروطی که به نظر من خریداران را سرد می‌کند و خودم خیلی موافق آن نبودم، لزوم واگذاری ۲۰ درصد از سهام دو باشگاه به پیشکسوتان، ظرف کمتر از یک سال بعد از انتقال برند است. من فکر می‌کنم اگر دولت می‌خواهد چنین کاری انجام بدهد، خودش می‌تواند این قسمت از سهام را به پیشکسوتان انتقال بدهد و نیازی به درگیر کردن خریدار نیست. این دست از مسائل اگر تسهیل شوند، سرمایه‌گذاران بیشتر برای خرید دو باشگاه رغبت پیدا می‌کنند.»

شاید تبانی در کار باشد

غلامی همچنین در مورد ضرورت مقاومت روی قیمت ۲۹۰ میلیارد تومان برای هر کدام از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال می‌گوید: «بالاخره این قیمت‌ها با کار کارشناسی و مشورت با بسیاری از صاحب‌نظران تصویب شده‌اند. طبیعتا تعداد کسانی که در ایران مشتری خرید باشگاه ورزشی باشند زیاد نیست، بنابراین ممکن است گزینه‌های چنین خریدی با هم تبانی کرده باشند و بخواهند قیمت را پایین بکشند. با توجه به این احتمالات لازم است که حتی‌المقدور روی این قیمت پافشاری شود. پایین آوردن این ارقام هم بدون نظر کارشناسی ممکن نیست.»