گروه بازرگانی‌: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از واردات حدود ۲ میلیون تن گندم در سال جاری خبر داد. علی قنبری، درخصوص تامین مایحتاج مردم در سال جاری اظهار کرد: یکی از وظایف دولت‌ها به‌عنوان وظیفه حاکمیتی حفظ ذخایر کالاهای استراتژیک است که معمولا کالاهای اساسی را شامل می‌شود و مایحتاج مردم را دربرمی گیرد. وی خاطر نشان کرد: در ایران به‌عنوان یک کشور در حال توسعه، گندم به‌عنوان یک کالای اساسی و ضروری دارای ذخایری چند ماهه است؛ البته پیش از این دوره ذخایر گندم، سه ماهه بود که در حال حاضر پنج و شش ماهه شده است. در مورد برنج، روغن و شکر هم ذخیره‌سازی‌ها سه ماهه است. البته در دولت یازدهم با حفظ ذخایر استراتژیک وضعیت آرامی به‌وجود آمد. وی در مورد درصد سالم بودن مواد غذایی نیز گفت: برای تامین کالا‌ها استانداردهای ویژه‌ای وجود دارد ما هر کالایی را با هر کیفیتی نگهداری نمی‌کنیم، مثلا در مورد گندم که مصرف عامه مردم است استاندارد بالایی لحاظ می‌شود. وی با بیان اینکه استاندارد گندم وارداتی ما بالا‌تر از اروپا است، افزود: گندم وارداتی در کل از ۷ کشور دنیا وارد کشور می‌شود که شامل آمریکا، استرالیا، کانادا، روسیه، اوکراین، قزاقستان و آلمان است و برای سایر کشور‌ها محدودیت داریم. همچنین برای واردات برنج، شکر و روغن هم محدودیت‌هایی داریم. قنبری با بیان اینکه بخش عمده گندم را از داخل تامین می‌کنیم، افزود: معمولا نیاز مازاد بر تامین گندم داخلی را از خارج وارد می‌کنیم و سال گذشته هم مقداری گندم وارد کردیم تا ذخایرمان را پر کنیم و البته امسال با بارندگی‌های خوبی که در بهار بود می‌توان به محصولات داخل بیشتر امیدوار بود. سال گذشته بیش از ۶ میلیون تن گندم خریداری کردیم که امسال به بیش از ۲میلیون تن نخواهد رسید. خرید ۹۰ هزار تن گندم از آلمان همچنین منابع اروپایی اعلام کردند دو کشتی قرار است در مجموع ۹۰ هزار تن گندم تولید آلمان را به ایران حمل کنند. به گزارش رویترز، قیمت گندم اروپا پنج‌شنبه گذشته به دلیل حجم مناسب صادرات اتحادیه اروپا، افزایش در شیکاگو و هشدار در مورد وارد شدن محصولات به دوره رشد بهاره افزایش یافت. گندم برداشت شده در ماه مه، دیروز با ۵/ ۱ یورو معادل ۸/ ۰ درصد افزایش به ۱۸۵ یورو در هر تن رسید. اتحادیه اروپا گزارش داد که مجوز صادرات هفتگی ۶۷۹ هزار تن گندم نرم را صادر کرده است. به این ترتیب اتحادیه اروپا در مسیر شکستن رکورد فصل گذشته قرار دارد. یک تاجر آلمانی در این‌باره گفت: ما یک برنامه صادراتی بسیار پرکار داریم و کشتی‌های بزرگ در بنادر آلمان صف بسته‌اند... ارزش یورو همچنان نسبتا پایین است. منابع آگاه گفتند، تنها در هامبورگ کشتی‌ها قرار است ۱۲۰ هزار تن گندم به مقصد عربستان، ۵۵ هزار تن به مقصد الجزایر، ۳۱ هزار تن به مقصد مراکش و ۲۵ هزار تن به مقصد سرزمین‌های اشغالی بارگیری کنند. براساس این گزارش، یک کشتی نیز در بندر روستوک در حال بارگیری ۶۰ هزار تن گندم به مقصد ایران است. یک کشتی دیگر نیز از بندر لوبک به ظرفیت ۳۰ هزار تن به ایران اعزام خواهد شد. گروه بازرگانی‌: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از واردات حدود ۲ میلیون تن گندم در سال جاری خبر داد.

علی قنبری، درخصوص تامین مایحتاج مردم در سال جاری اظهار کرد: یکی از وظایف دولت‌ها به‌عنوان وظیفه حاکمیتی حفظ ذخایر کالاهای استراتژیک است که معمولا کالاهای اساسی را شامل می‌شود و مایحتاج مردم را دربرمی گیرد. وی خاطر نشان کرد: در ایران به‌عنوان یک کشور در حال توسعه، گندم به‌عنوان یک کالای اساسی و ضروری دارای ذخایری چند ماهه است؛ البته پیش از این دوره ذخایر گندم، سه ماهه بود که در حال حاضر پنج و شش ماهه شده است. در مورد برنج، روغن و شکر هم ذخیره‌سازی‌ها سه ماهه است. البته در دولت یازدهم با حفظ ذخایر استراتژیک وضعیت آرامی به‌وجود آمد. وی در مورد درصد سالم بودن مواد غذایی نیز گفت: برای تامین کالا‌ها استانداردهای ویژه‌ای وجود دارد ما هر کالایی را با هر کیفیتی نگهداری نمی‌کنیم، مثلا در مورد گندم که مصرف عامه مردم است استاندارد بالایی لحاظ می‌شود. وی با بیان اینکه استاندارد گندم وارداتی ما بالا‌تر از اروپا است، افزود: گندم وارداتی در کل از ۷ کشور دنیا وارد کشور می‌شود که شامل آمریکا، استرالیا، کانادا، روسیه، اوکراین، قزاقستان و آلمان است و برای سایر کشور‌ها محدودیت داریم. همچنین برای واردات برنج، شکر و روغن هم محدودیت‌هایی داریم. قنبری با بیان اینکه بخش عمده گندم را از داخل تامین می‌کنیم، افزود: معمولا نیاز مازاد بر تامین گندم داخلی را از خارج وارد می‌کنیم و سال گذشته هم مقداری گندم وارد کردیم تا ذخایرمان را پر کنیم و البته امسال با بارندگی‌های خوبی که در بهار بود می‌توان به محصولات داخل بیشتر امیدوار بود. سال گذشته بیش از ۶ میلیون تن گندم خریداری کردیم که امسال به بیش از ۲میلیون تن نخواهد رسید.

خرید ۹۰ هزار تن گندم از آلمان

همچنین منابع اروپایی اعلام کردند دو کشتی قرار است در مجموع ۹۰ هزار تن گندم تولید آلمان را به ایران حمل کنند. به گزارش رویترز، قیمت گندم اروپا پنج‌شنبه گذشته به دلیل حجم مناسب صادرات اتحادیه اروپا، افزایش در شیکاگو و هشدار در مورد وارد شدن محصولات به دوره رشد بهاره افزایش یافت. گندم برداشت شده در ماه مه، دیروز با ۵/ ۱ یورو معادل ۸/ ۰ درصد افزایش به ۱۸۵ یورو در هر تن رسید. اتحادیه اروپا گزارش داد که مجوز صادرات هفتگی ۶۷۹ هزار تن گندم نرم را صادر کرده است. به این ترتیب اتحادیه اروپا در مسیر شکستن رکورد فصل گذشته قرار دارد. یک تاجر آلمانی در این‌باره گفت: ما یک برنامه صادراتی بسیار پرکار داریم و کشتی‌های بزرگ در بنادر آلمان صف بسته‌اند... ارزش یورو همچنان نسبتا پایین است. منابع آگاه گفتند، تنها در هامبورگ کشتی‌ها قرار است ۱۲۰ هزار تن گندم به مقصد عربستان، ۵۵ هزار تن به مقصد الجزایر، ۳۱ هزار تن به مقصد مراکش و ۲۵ هزار تن به مقصد سرزمین‌های اشغالی بارگیری کنند. براساس این گزارش، یک کشتی نیز در بندر روستوک در حال بارگیری ۶۰ هزار تن گندم به مقصد ایران است. یک کشتی دیگر نیز از بندر لوبک به ظرفیت ۳۰ هزار تن به ایران اعزام خواهد شد.