عذرخواهی پرزیدنت

گروه جهان:پس از هفته‌ها مراقبت و پایش ماهواره‌ای از ساکنان یک خانه، ایالات‌متحده، به قصد نابودی آن خانه، جنگنده‌های خود را بر فراز این ساختمان به پرواز درمی‌آورد و همه ساکنان این خانه کشته می‌شوند. در ارزیابی‌های به عمل آمده پیش از حمله، ۴ نفر در این خانه مستقر بوده‌اند، اما پس از حمله جسد ۶ نفر از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. پس از این حمله پرسش‌های فراوانی درخصوص ۲ قربانی دیگر ایجاد می‌شود که این دو چه کسانی بوده‌اند و چرا از چشم رادارهای آمریکایی به دور مانده‌اند. در نهایت روز پنج‌شنبه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در بیانیه‌ای به شرح حال این ۲ قربانی پرداخت و گفت که دو قربانی دیگر، گروگان‌های القاعده بوده‌اند که در آن خانه نگه‌داری می‌شدند. اوباما اشاره کرد که یکی از قربانیان آمریکایی و قربانی دیگر نیز ایتالیایی بوده است.

در بیانیه‌ مبهمی که روز پنج‌شنبه منتشر شد، اوباما از مرگ این دو گروگان ابراز تاسف کرد و این مرگ را ناشی از «مه‌آلودگی جنگ» اعلام کرد. او گفت این حمله در راستای مبارزه با تروریسم بوده است، اما برخی در داخل آمریکا در مورد میزان صحت حملات پهپادهای آمریکایی‌ انتقادهایی را علیه کاخ سفید ابراز داشته‌اند. گفته می‌شود مقامات سابق و فعلی مبارزه با تروریسم در ایالات‌متحده از صحت حملات هواپیماهای بدون سرنشین نامطمئن بوده‌ و بارها نگرانی خود را در این باب به کاخ سفید اعلام کرده‌اند. برخی از کارشناسان نظامی می‌گویند برای مبارزه با تروریسم باید از تئوری «نزدیک به قطعیت» استفاده کرد تا جان شهروندان غیرنظامی به خطر نیفتد. عده‌ای از طرفداران مسائل حقوق بشر در داخل آمریکا همواره این انتقاد را داشته‌اند که حملات هوایی از راه دور، از دقت بالایی برخوردار نیست و میزان تلفات غیرنظامیان در این حملات گواه ادعای آنها است.

از محافل داخلی آمریکا خبر می‌رسد که به‌رغم آرامش اوباما در مجامع عمومی، شرایط در پشت‌پرده برای وی سخت‌تر بوده است. مشاوران اوباما بارها به وی گوشزد کرده بودند که این حملات ریسک بالایی دارد و هر آن ممکن است اتفاق ناگواری بیفتد و هم‌اینک نیز این اتفاق ناگوار رخ داده است.

یکی از مقامات سابق مبارزه با تروریسم می‌گوید که مرگ گروگان آمریکایی شرایط را برای اوباما سخت‌تر خواهد کرد، زیرا به‌راستی یک واقعه بزرگ رخ داده است.

«وارن ویسنتن»، یک آمریکایی‌تبار بوده است که در سال ۲۰۱۱ به اسارت نیروهای القاعده درمی‌آید و«جیوانی لوپورتو»، کسی بوده است که در سال ۲۰۱۲ توسط گروه القاعده ربوده می‌شود.

اوباما حالا با افشا شدن این مطلب شرایط سختی را برای ادامه توجیه حملات از طریق هواپیماهای بدون سرنشین خواهد داشت. در دکترین اوباما در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه، اولویت بالایی به حملات هواپیماهای بدون سرنشین داده شده است تا میزان تلفات آمریکایی‌ها کاهش پیدا کند. اما در این میان مخالفان این حملات از دقت این حملات و میزان کارآیی آن گله‌مند بوده‌اند.

در حمله‌ای که منجر به کشته شدن گروگان‌های آمریکایی و ایتالیایی‌تبار شده است، گزارش شده که «احمد فاروق» و «آدم قدهان» از اعضای گروه تروریستی القاعده نیز کشته شده‌اند اما هنوز هویت دو نفر دیگر که در میان ۶ کشته حادثه بوده‌اند، مشخص نشده است و شک و شبهه‌ها در مورد اینکه آیا این دو نیز جزو نیروهای القاعده بوده‌اند، افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که شمار قربانیان آمریکایی که بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های بدون سرنشین آمریکایی کشته شده‌اند، کم نبوده است. در سال ۲۰۰۲، نیز هشت تن از شهروندان آمریکایی که در یمن و پاکستان مشغول به فعالیت بودند، بر اثر خطای این هواپیماها کشته شدند. نیروهای حقوق بشری می‌گویند تنها در یک مورد بوده که آمریکا با نیت قبلی توانسته هدف خود را نابود کند. «انور الوالکی»، روحانی آمریکایی که متهم به همکاری با القاعده شده بود، با طرح و قصد قبلی توسط این هواپیماهای بدون سرنشین کشته شد.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که این هواپیماها مرز بین شهروندان نظامی و غیرنظامی را تشخیص نمی‌دهند و اغلب نیز حملات آنها منجر به کشته شدن غیرنظامیان می‌شود. «آلکا پرادهان»، وکیل مدافعی که برای کشته‌شدگان آمریکایی توسط پهپادهای جنگی فعالیت می‌کند، می‌گوید: «باید اذعان کرد که این دو گروگان غربی بی‌گناه‌تر از آن بودند که توسط پهپادهای جنگی ایالات‌متحده کشته شوند.» پرادهان اعتقاد دارد که بالا رفتن تلفات غیرنظامیان در حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین، تصویر آمریکا را در مبارزه با تروریسم مخدوش خواهد کرد. «محمود محمدالفارخ»، به‌تازگی توسط نیروهای پاکستانی دستگیر و به آمریکا فرستاده شده است. پرونده او هم‌اینک در نیویورک توسط یک قاضی در حال بررسی است. برخی می‌گویند با دستگیری وی به طریق قانونی، این تصور که ردیابی آنها ممکن نیست، شکسته شده است و باید در مورد این حملات تجدیدنظر اساسی شود.