گروه جهان: دولت عربستان نام عملیات خود را پس از نزدیک به یک ماه بمباران یمن از «توفان قاطع» به «بازگشت امید» تغییر داد. اما حقیقت این است که اوضاع تغییر چندانی نکرده است و حملات گاه و بیگاه ادامه داشته و صنعا و مواضع حوثی‌ها به طور دائم از سوی سعودی‌ها بمباران می‌شود. کاخ سعودی می‌گوید مرحله بعدی «بازگشت امید» است: یعنی کاهش حملات، تمرکز بیشتر بر کمک‌های بشردوستانه و آغاز فرآیند سیاسی برای مصالحه میان جناح‌های یمنی. اما دستاوردهای دولت سعودی پس از بمباران ۴ هفته‌ای چیست؟ به گزارش واشنگتن پست این دستاوردها به این شرح قابل تقسیم است: ۱ - متوقف ساختن پیشروی حوثی‌ها: هدف اصلی توفان قاطع متوقف ساختن پیشروی حوثی‌ها اعلام شده بود. ائتلاف عربی تلاش داشت تا مانع کنترل حوثی‌ها بر مراکز دولتی و نظامی شود. اگرچه متوقف ساختن حوثی‌ها توانست تا حدی تهدید سرزمین عربستان از سوی این گروه را متوقف سازد اما بهای آن بی ثباتی وحشتناک در یمن و تداوم ستیز میان حوثی‌ها و جناح‌های جنوبی در این کشور بود. اینکه بمباران‌ها توانسته باشد حوثی‌ها را به پای میز مذاکره کشانده باشد، محل سوال است.

۲ - فاجعه انسانی در یمن: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تنها تلفات جنگ «غیرنظامیان» هستند. این سازمان می‌افزاید: «تسهیلات و خدمات درمانی وضعیت خوبی ندارد چرا که با کمبود شدید دارو مواجهیم، شاهد قطع مکرر برق هستیم و سوخت برای ژنراتورها وجود ندارد. نبود سوخت خدمت رسانی در اتاق عمل را هم با مشکل مواجه کرده است.» پیامدهای قطع برق برای مراکز درمانی همچون «سمی مهلک» است؛ بیماری‌های مسری فراوان است و آب آشامیدنی سالم نایاب. فقدان آب سالم منجر به اسهال و سایر بیماری‌ها شده است. اسهال خونی در میان کودکان در سنین ۵ سال ۲ برابر شده است. این هم از دیگر نتایج حمله ائتلاف عربی است که سودی به حال دولت‌های عربی نداشت جز شدت یافتن بیماری‌های مسری و فروپاشی دولت.

۳ - ظهور القاعده: حمله ائتلاف عربی باعث تقویت القاعده در شمال و جنوب یمن شده و به مدد حملات هوایی نیروهای ائتلاف، القاعده توانست جان تازه‌ای بگیرد. حمله این گروه به فرودگاه ریان و یک بندر ساحلی نمونه‌ای از تحرکات این گروه است. اگرچه مبارزه با القاعده در شبه‌جزیره عربستان (AQAP) استراتژی اصلی آمریکایی‌ها بود و آنها سال‌ها در حال مبارزه با این گروه در یمن بودند اما با حمله ائتلاف عربی تلاش‌های چند ساله آمریکایی‌ها بر باد رفت و القاعده بار دیگر جان گرفت. البته از زاویه دیگر هم می‌توان به ماجرا نگریست. اینکه القاعده بهانه‌ای در دست آمریکا باشد تا این کشور تسلیحات جدید خود را به آزمایش بگذارد.

۴ - تعمیق قطبی‌سازی در یمن: گفته می‌شود جنگ در یمن جنگی نیابتی است. با این حال، جنگ یمن دشمنی میان طرف‌های یمنی را به شدت افزایش داد. در واقع، نتیجه ائتلاف علیه یمن تعمیق شکاف میان گروه‌ها و اقوام در این کشور و گسستن حلقه زنجیر اتحاد ملی بود. در فضای فعلی، طرف‌های یمنی دیگر بر پایه «حس ملی» با یکدیگر مذاکره نمی‌کنند. در این وضعیت، هر طرف، دیگری را عامل فلان کشور دانسته و با از میان رفتن حس اعتماد دیگر نمی‌توان به تشکیل یک انسجام ملی - حداقل تا دوره‌ای مشخص- امیدوار بود.