گروه ترجمه: درآمد گروه ام‌تی‌ان در فصل اول سال 2015 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. این موضوع در گزارشی عنوان شده که روز پنج‌شنبه توسط این گروه منتشر شده است. این کاهش درآمد در شرایطی اتفاق افتاده است که تعداد کاربران جدید شرکت به4 میلیون نفر می‌رسند. با افزایش تعداد کاربران، تعداد کل مشتریان ام‌تی‌ان به 5/ 227 میلیون نفر رسیده‌اند. اما تقریبا در تمامی کشورهایی که خدمات ام‌تی‌ان ارائه می‌شود، متوسط درآمد حاصله از هر کاربر، کاهش یافته است. متوسط درآمد حاصله از هر کاربر، بهترین ابزار سنجش درآمد شرکت‌های ارتباطاتی است.
در نیجریه درآمد متوسط گروه ام‌تی‌ان از هر کاربر با ۲/ ۲۱ درصد سقوط به ۶۸/ ۵ دلار در هر ماه رسیده است. در آفریقای جنوبی هم درآمد متوسط از هر کاربر با کاهش ۲۰ درصدی به ۱۶/ ۷ دلار در ماه تقلیل یافته است. متوسط درآمد از مشتریان ایرانی هم به‌رغم آنکه براساس ریال ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد، با محاسبه این درآمد بر اساس دلار، متوجه زیان ۳ درصدی این گروه می‌شویم. کارشناسان، دلیل این کاهش را افزایش همزمان ارزش دلار و افزایش مشکلات اقتصادی در سه بازار اصلی ام‌تی‌ان یعنی نیجریه، ایران و آفریقای جنوبی می‌دانند. خدمات ام‌تی‌ان در ایران، تحت نام ایرانسل ارائه می‌شود.
طبق داده‌های بانک جهانی افزایش نرخ دلار، نصف شدن قیمت نفت از ژوئن سال گذشته تاکنون و تحریم‌ها علیه ایران منجر به رکود اقتصادی در سه سال از چهار سال گذشته شده است. کاهش قیمت‌های نفت و کمبود عرضه برق هم منجر به وارد آمدن آسیب‌هایی به اقتصادهای آفریقای جنوبی و نیجریه در سه سال گذشته شده است. نفت در نیجریه هم بزرگ‌ترین پیشران اقتصاد است. تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی در سال گذشته فقط ۵/ ۱ درصد رشد کرد. نیجریه هم براساس برآورد بانک جهانی، امسال رشد ۵/ ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که رشد این کشور در سال‌های گذشته به ۲/ ۸ درصد (سال ۲۰۰۶) هم رسیده بود.
در هر صورت، درآمد حاصل از داده‌های گروه ام تی‌ان در این فصل در مقایسه با فصل اول سال میلادی پیش 7/ 16 درصد رشد داشته است. طبق اعلام شرکت ام‌تی‌ان، در حال حاضر 21درصد از درآمد این گروه را درآمدهای حاصل از داده‌ها تشکیل می‌دهد.
از سوی دیگر روز پنج‌شنبه شرکت تلکام هم اعلام کرد قیمت خدمات عمده‌فروشی خود را تا ۶۳ درصد در محصولات مختلف خواهد کاست. این کاهش قیمت بر اتصال شبکه پهن‌باندی اعمال می‌شود که در اختیار تامین‌کنندگان اینترنت و ارائه‌کنندگان خدمات دارای ارزش‌افزوده در شبکه و شرکت تلفن‌همراه گذارده می‌شود.
مدیر ارشد بخش تکنولوژی تلکام، آلپونزو ساموئلز عنوان کرده است که دلیل این کاهش قیمت، سرمایه‌گذاری 12 میلیارد رندی، واحد پول آفریقای جنوبی، (تقریبا 1 میلیون دلاری) این شرکت در نسل بعدی، شبکه پهن‌باند پرسرعتی است که دو سال پیش معرفی شده بود. او می‌گوید: «اقدام ما فراتر از سرمایه‌گذاری در تکنولوژی بوده است. در حقیقت سرمایه‌گذاری ما در ارتباطاتی بوده است که منجر به تغییرات معناداری در کشورمان خواهد شد.» تلکام عنوان کرده است به دنبال ایجاد دسترسی به اطلاعات برای همه شهروندان آفریقای جنوبی است.