جغرافیای گاز طبیعی پویاست

منیره نظامیوند چگینی: در کنار کش و قوس‌های هیجانی بازار نفت، چندی است تب و تاب نوسانات بازار محصولات پتروشیمی فروکش کرده و شاهد حرکت نسبی این محصولات در مسیر افزایشی هستیم. بحث مهمی که درخصوص پتروشیمیایی‌ها مطرح می‌شود، خوراک آنها است که تمامی بازارهای جهانی را با خود درگیر کرده است. یکی از مهم‌ترین مباحث، گاز طبیعی مایع (LNG) است که این روزها به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود، در شرایط نسبتا ویژه‌ای به‌سر می‌برد. جغرافیای گاز طبیعی دائما در حال تغییر است. کشفیات جدید گاز طبیعی، خطوط لوله جدید و پایانه‌های جدید گاز طبیعی مایع شده می‌توانند سبب افزایش تولیدات محلی شوند. افزایش مقدار تولیدات محلی می‌تواند بهای کالا‌ها را کاهش دهد که این افت قیمت می‌تواند زمینه ساز افزایش تقاضا باشد. تقاضای در حال رشد می‌تواند با افزایش قیمت ها، فعالیت‌های حفاری را تشدید و سبب آغاز پروژه‌های خطوط لوله شود که بدین واسطه سرمایه‌گذاری در تاسیسات گازطبیعی مایع شده را به خود جذب کند.

جغرافیای گاز طبیعی پویاست

گاز طبیعی مایع شده یا LNG همان گاز طبیعی است که عمدتا شامل متان است و برای سهولت حمل‌و‌نقل آن را در فرآیندی خاص مایع می‌کنند؛ فرآیند پالایش ال‌ان‌جی، می‌تواند به نحوی طراحی شود که محصول نهایی تولید شده شامل صد درصد متان باشد. ایالات متحده مدت‌ها است در زمینه تولید و صادرات این ماده در بازارهای جهانی پیشگام است. بهای این گاز که کاربردهای مفیدی دارد، براساس خصوصیت منطقه‌ای هر بازار تعیین می‌شود و فاقد پروسه قیمت‌گذاری واحد جهانی است. به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ قیمت گاز در هلند و آلمان در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی، در پی عرضه گاز طبیعی از روسیه و شمال آفریقا و نیز گاز طبیعی مایع (LNG)، با کاهش همراه بوده است. براساس گزارش بخش بنتـک انرژی موسسه پلاتس؛ شرایط حاکم بر بازارها به‌گونه‌ای است که روند انتقال گاز از روسیه و شمال آفریقا که اخیرا تقویت شده با گاز که قرابت بالایی با نفت دارد، به‌طور فزاینده‌ای با حالت رقابتی پیش می‌رود.

طی مدت اخیر، همچنان رفتار اروپا در برابر آسیا در زمینه تحویل محموله‌های گاز طبیعی مایع به طریقی منطقی، رقابتی به‌نظر می‌رسد. براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در روز جمعه (۲۴ آوریل) مجموع صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله به حدود ۳۵۰ میلیون متر‌مکعب رسیده، در حالی که کل میزان گاز طبیعی مایع صادر شده توسط اروپا بیش از ۱۸۰ میلیون متر‌مکعب نبوده است. براساس گزارش‌ها؛ در هلند، میزان صادرات گاز طبیعی مایع در پی کاهش توان صادراتی بلژیک که با ثبت ریزش ۵۶ درصدی به ۱۴ میلیون متر‌مکعب رسیده، با افت ۲۱ میلیون متر‌مکعب در روز به حدود ۷۴ میلیون متر‌مکعب در روز کاهش یافته است؛ در حالی که کل میزان واردات اروپا با افزایش ۶ میلیون متر‌مکعبی به حدود ۹۷ میلیون متر‌مکعب در روز رسیده است. براساس آمارها؛ صادرات خالص گاز طبیعی مایع به بلژیک، حدود ۳ میلیون متر‌مکعب پیش‌بینی شده، در حالی‌که این رقم در مورد آلمان به اندازه ۱۶ میلیون متر‌مکعب اعلام شده است. با این حال، کارشناسان بنتک بر این باورند که براساس تجربه‌های اخیر به نظر می‌رسد صادرات گاز طبیعی مایع به بلژیک ممکن است از میزان قابل انتظار بالاتر باشد. همچنین با توجه به اعلام بنــتک، میزان تولید گاز طبیعی مایع هلند حدود ۱۱۲ میلیون متر‌مکعب پیش‌بینی شده که گفته شده این سطح بسیار از مقدار اعلام شده در سال گذشته به مراتب پایین تر است.