فلز سرخ خریدار نداشت

سحر نمایشی: کاهش پله‌ای تقاضای مس در معاملات بورس کالای ایران نشان از کمبود نقدینگی معامله‌گران و کاهش توان مالی شرکت‌های خریدار این محصول دارد. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه عرضه‌های مس در این روزها نمی‌تواند خود را با میزان تقاضا هماهنگ کند و هر هفته شاهد افت تقاضای این محصولات در بورس کالای ایران هستیم که مهم‌ترین دلیل آن نیز پایین آمدن توان خرید شرکت‌های خریدار است به‌طور مثال در روزهای اخیر از ۸۰ شرکت متقاضی برای مس مفتول شرکت صنایع ملی مس تنها ۳ شرکت اقدام به خرید کرده‌اند.

وی افزود: البته این در شرایطی است که کاتد مس شرایط بهتری نسبت به مفتول این فلز دارد که مهم‌ترین عامل این موقعیت بهتر نیز خرید این فلز توسط شرکت دنیای مس بوده است، چرا‌که این شرکت بعد از خرید، این محصولات را به‌صورت قسطی یا چکی در اختیار خریداران ملی مس قرار می‌دهد.

به گفته این فعال آگاه کمبود نقدینگی شرکت‌ها موجب شده تا معامله‌گران به بازار آزاد مراجعه کرده و محصولات مورد نیاز خود را به‌صورت مدت‌دار تهیه کنند.

از سوی دیگر به گفته یکی از کارگزاران فلزات پایه، علت اصلی ریزش قیمت بیش از ۱۰۰تومانی فلز سرخ در بورس کالای ایران نسبت به هفته گذشته، کاهش یک درصدی میانگین هفتگی نرخ این محصول در بورس لندن بوده است. البته نرخ ارز در بازار آزاد نیز افت اندکی داشته ولی به کاهش قیمت ۳تومانی آن نمی‌توان استناد کرد.

به این ترتیب روز یکشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله حدود ۳۵ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶۲۳میلیارد ریال در بازار فیزیکی این بورس بود که در این میان چهار هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد.

این شرکت همچنین ۳۵۰۰ تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۳۰ هزار تن انواع مس کم‌عیار، ۱۰۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۲۷۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۳۸۱ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۱۵۳ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا ۱۶۰ تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۰ هزار و ۹۵ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت ۱۵۶ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۳۴۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۰ هزار و ۱۵۰ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش ۱۵۶ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد.

کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. به گفته برخی کارشناسان، دنیای مس میزان عرضه و تقاضای خود را حفظ کرده و بعید نیست با توجه به شرایط موجود، میزان عرضه‌های خود را نسبت به شرکت صنایع ملی مس افزایش دهد.

از سوی دیگر این فلز سرخ هم اکنون در بازار آزاد با قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به‌ روز گذشته کاهشی ۱۰۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.