روزگار خوش کی‌روش!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: بعد از کشمکش‌های فراوان سرانجام کارلوس کی‌روش در ایران ماندنی شد تا همچنان هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را بر عهده داشته باشد. بعد از پایان جام ملت‌های آسیا و ابراز رضایت میلیونی هواداران از عملکرد مرد پرتغالی در برنامه نود، بعید به نظر می‌رسید که دیگر مشکلی برای همراهی با او تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه وجود داشته باشد. با این همه اما، ناگهان همه‌چیز به‌هم ریخت. حضور اسدی به جای نبی در پست دبیرکلی فدراسیون فوتبال و جلسه توفانی و چند ساعته او با کی‌روش، پیوند فوتبال ایران با مربی پرتغالی را تا آنجا متزلزل کرد که علی کفاشیان مدعی شد کارلوس به احتمال ۸۵ درصد شغل فعلی‌اش را ترک خواهد کرد. همین مساله کافی بود تا موجی از اعتراضات عمومی در فضای مجازی به‌وجود بیاید و بسیاری از هواداران فوتبال کشور ماندگاری کی‌روش را از مسوولان مربوطه بخواهند. در نهایت نیز روز شنبه جلسه‌ای سه‌جانبه بین سرمربی تیم ملی، رئیس فدراسیون فوتبال و نماینده وزارت ورزش برگزار شد تا در پایان آن، همه طرف‌های نشست از تفاهم برای ادامه همکاری سخن بگویند. بعد از جام ملت‌ها، این اولین‌بار بود که هم کفاشیان از ادامه راه حرف می‌زد و هم کی‌روش با لحنی امیدوارانه در مورد برنامه‌هایش سخن می‌گفت. حالا دیگر به نظر می‌رسد همه‌چیز به پایان رسیده و سینیور در ایران ماندگار شده است.

پای روحانی وسط است؟

بدون تردید آشکارترین تغییر لحن را در ماجرای تعامل اخیر با کی‌روش، وزارت ورزش داشت. خیلی از مخاطبان فوتبال در ایران هنوز فراموش نکرده‌اند که افراد و رسانه‌های نزدیک یا منتسب به این مجموعه چطور کار مربی پرتغالی را به نقد می‌کشیدند. با این وجود ناگهان ورق برگشت و لحن این گروه کاملا متعادل شد؛ تا آنجا که حسنی‌خو، نماینده وزارت ورزش در مذاکره با کی‌روش ادعا کرد تصمیم وزارتخانه حفظ کارلوس است و هرکس که در فدراسیون فوتبال خلاف این اراده را دارد، می‌تواند برود! در حال حاضر خیلی از گمانه‌زنی‌های غیررسمی در فضای مجازی حاکی از آن است که خواست رئیس‌جمهوری برای حفظ کی‌روش موجب تغییر موضع وزارت ورزش شده است. این البته از همان دست فرضیاتی است که معمولا تایید یا رد نمی‌شود؛ درست مثل حرف و حدیث‌هایی که در مورد بازگشت برانکو روی نیمکت تیم ملی ایران در اواسط دهه هشتاد وجود داشت. آنچه مسلم است اینکه خیلی از مردم در این مدت برای ابقای کی‌روش از روحانی استمداد کرده و حتی روی صفحه اینستاگرام او پیغام‌های زیادی گذاشته بودند.

وقتی کارنامه کی‌روش بازنگری می‌شود

همزمان با فرآیند مذاکرات اما، وقوع برخی اتفاقات در فوتبال ایران باعث شد کارنامه کی‌روش مورد بازنگری قرار بگیرد و ارزشی مضاعف پیدا کند. در این میان ناکامی و حذف دو تیم فولاد و تراکتورسازی از لیگ قهرمانان آسیا یکی از حوادثی بود که نشان داد فوتبال کشورمان نسبت به آنچه برخی تصور می‌کنند، پسرفت بیشتری داشته و کار روی این مجموعه واقعا سخت است. این در حالی است که فعلا صعود دو نماینده دیگر کشورمان یعنی پرسپولیس و نفت تهران به مرحله بعد نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. موازی با عملکرد نه‌چندان موفق تیم‌های ایرانی در آسیا، کیفیت پایین مسابقات باشگاهی هم بار دیگر تردیدها را در مورد پتانسیل فوتبال کشورمان افزایش داد. فکرش را بکنید؛ روز جمعه در آغاز مسابقات هفته بیست و هفتم لیگ برتر، چهار بازی برگزار شده که هفت تیم از تیم‌های شرکت‌کننده در آن موفق به گلزنی نشده‌اند! به روایت روشن‌تر سه بازی با تساوی بدون گل به پایان رسیده و تنها سپاهان سه گل به تیم نگون‌بخت راه‌آهن زده است. این در حالی است که خیلی از منتقدان کی‌روش او را به خاطر نمایش‌های تدافعی تیم کشورمان زیر سوال می‌بردند و می‌پرسیدند چرا ایران خیلی از مسابقاتش را با پیروزی‌های یک گله به پایان می‌رساند؟ در کنار این موضوع، عدم اقبال هواداران از مسابقات داخلی نیز مزید بر علت شده است. در روزهایی که مردم در شبکه‌های اجتماعی یا نظرسنجی‌های تلویزیونی به سرمربی پرتغالی رای اعتماد می‌دهند، همان‌ها حاضر نیستند برای تماشای مهم‌ترین مسابقات باشگاهی ایران راهی ورزشگاه‌ها شوند. این هفته استقلال در حالی در استادیوم آزادی با پدیده بازی داشت که آبی‌ها به وضوح از شانس قهرمانی یا کسب سهمیه بهره می‌بردند. با این وجود تنها کمتر از پنج هزار نفر در غروب بهاری جمعه خودشان را روی سکوها رسانده بودند؛ آنچه باعث می‌شود بسیاری از مسائل در مورد واقعیت فوتبال ما و انتقاداتی که از کی‌روش به عمل می‌آید روشن شود.

ناکامی معنادار منتقدان

یکی از دیگر مسائلی که اخیرا باعث شد موضع کی‌روش در فوتبال ایران تقویت شود، ناکامی‌های معنادار برخی از مهم‌ترین منتقدان او بود. سرمربی تیم ملی کمی بعد از حذف ایران از جام ملت‌های آسیا از همان خاک استرالیا مصاحبه‌ای تند علیه حمید درخشان و امیر قلعه‌نویی انجام داد. حالا سوال اینجا است که این دو نفر کجا هستند؟ شروع اصطکاک درخشان با کی‌روش البته به خیلی پیش‌تر برمی‌گردد؛ شاید زمانی که او در آستانه جام جهانی میهمان برنامه ورزش از نگاه دو بود. آن شب بازبودن غفلت‌آمیز میکروفن‌ها باعث شد حرف‌های درخشان به گوش بیننده‌ها برسد؛ سخنانی که با محوریت ابراز نگرانی شدید از رویارویی تیم ملی با ستارگان آرژانتین روی زبان حمیدخان جاری می‌شد. درخشان در طول ماه‌های منتهی به جام ملت‌های آسیا هم به دفعات علیه کادر فنی تیم ملی جبهه گرفت تا جایی‌که کی‌روش ناچار شد پاسخ او را بدهد. حالا اما چند هفته‌ای هست که درخشان از پرسپولیس اخراج شده. این اتفاق در پی کسب نتایج ضعیف توسط او رخ داد و جالب‌تر اینکه نامبرده در حال حاضر وجهه خوبی هم بین هواداران ندارد. او که با ادعای قهرمانی و زنده کردن تیم دهه شصت به پرسپولیس آمد، نه‌تنها سرخپوشان را در معرض سقوط به لیگ یک قرار داد، بلکه با خریدهای بی‌کیفیتی مثل تادو، جعفرپور و میردورقی انتقادات فراوانی را برانگیخت. درخشان در دوران حضورش روی نیمکت پرسپولیس به کرات از ضعف کادر علی دایی در بدنسازی گله کرد، اما خود او امروز تیمی را برای برانکو ایوانکوویچ باقی گذاشته که به وضوح مشکل حاد بدنی دارد؛ مساله‌ای که مربی کروات هم به آن اشاره می‌کند. از درخشان بدتر، ماجرای قلعه‌نویی است. امیر که در طول این سال‌ها انتقادات زیادی از کی‌روش انجام داده، حالا به عبارتی تلخ‌ترین روزهای مربیگری‌اش را در استقلال پشت‌سر می‌گذارد. او که از پنج بازی اخیر تنها سه امتیاز گرفته و در آستانه از دست دادن قهرمانی و سهمیه آسیایی قرار دارد، امسال در چند نوبت با شعارهای اعتراضی تماشاگران مواجه شده که آخرین آنها در حاشیه بازی با پدیده مشهد بوده است. امیر قلعه‌نویی که روزگاری جایگاه خودش در فوتبال ایران را رسوخ‌ناپذیر می‌دید، حالا ناچار است بنرهای انتقادی را سر بازی و تمرین تحمل کند یا شنوای تحلیل‌های تند کسانی باشد که دوران او را خاتمه یافته تلقی می‌کنند. آن‌سوی میدان اما کی‌روش به اتکای پایگاه اجتماعی وسیعش بر مسند کار باقی مانده و مقدمات موفقیت‌های بعدی را فراهم می‌کند. او حالا مصمم‌تر از قبل در اندیشه هدایت تیم کشورمان به سمت روسیه ۲۰۱۸ است. کارلوس می‌خواهد افتخار حضور در دو جام جهانی پیاپی در تاریخ فوتبال ایران، اولین‌بار به نام او ثبت شود. آیا مرد پرتغالی موفق خواهد شد؟