رئیس سازمان گردشگری کردستان عراق از دولت ایران خواست، مشکلات لجستیکی را با اقلیم کردستان عراق حل کند تا تعاملات گردشگری بین دو منطقه توسعه یابد. به گزارش «ایسنا‌»، مولوی‌ جبار وهاب، رئیس سازمان گردشگری کردستان عراق که به دعوت بخش خصوصی به ایران سفر کرده، در اقامت کوتاه‌مدتش، دیدارهای فشرده‌ای را با مدیران دفاتر گردشگری ایران و همچنین معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشورمان داشت.

رئیس سازمان گردشگری کردستان عراق، از وجود یک ثروت بزرگ در سازمان متبوعش خبر داده و می‌گوید: سازمان گردشگری کردستان عراق برای هر گردشگری که به قصد سفر از این اقلیم خارج شود، تسهیلات مالی در حد یک تا دو هزار دلار کمک می‌کند؛ کمکی که گاه بلاعوض است!

وی در ادامه تاکید می‌کند: این یک تعامل دوسویه خواهد بود؛ همان‌قدر که کردستان نفع می‌برد، ایران هم متنفع خواهد شد، برای همین باید از همه فرصت‌ها استفاده کرد.

برنامه کردستان عراق این است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، جهانی شود؛ به همین دلیل از سال ۲۰۱۴ تا ۱۱ سال دیگر به صورت جزئی تعداد گردشگران‌، هتل‌ها‌ و درآمدی که باید هر سال به‌دست آید‌، مشخص شده است و تعامل با بازارهای هدف خود از جمله اتریش، ترکیه و اکنون ایران را آغاز کرده‌اند.

مولوی‌ جبار وهاب، همچنین در توضیح وضعیت امنیت کردستان عراق با توجه به حملات داعش به خاک عراق توضیح داد: امنیت به خوبی فراهم است، حملاتی که در خاک عراق صورت می‌گیرد روی کردستان تاثیر نگذاشته است. البته مشکلاتی وجود داشت، اما به اقلیم ما راه نیافت و اتفاقات بیرون از حریم کردستان بود.

پایه‌های توسعه گردشگری در اقلیم کردستان از سال ۲۰۰۷ بنا گذاشته شد؛ در آن سال ۳۸۰ هزار گردشگر جذب این منطقه شدند و پس از هفت سال یعنی در سال ۲۰۱۴، تعداد گردشگران این منطقه هفت برابر بیشتر شد که حاصلش در آمدی ۶۵۰ میلیون دلاری بود.