جاسوس ناشناس در کاخ سفید

حسین موسوی: دوباره داستان درز اطلاعات در ایالات‌متحده جان گرفته است. این‌بار درز اطلاعات کار یک مقاطعه‌کار آمریکایی نیست. مقاطعه‌کاری به نام «اسنودن» که بزرگ‌ترین افشاگری را علیه آمریکا و دولت باراک اوباما رقم زد. در این داستان اما پای هکرها به میان آمده است؛ «هکرهای روسی». هکرهایی که همواره کابوس واشنگتن بوده‌اند. اگر هکرهای چینی علاقه‌مندند دست به سرقت اطلاعات صنعتی و نظامی آمریکا بزنند، هکرهای روسی دل به اطلاعات محرمانه کاخ سفید بسته‌اند. این دلدادگی در سال گذشته موجب شد عاقبت هکرهای روسی بتوانند قفل اطلاعاتی کاخ سفید را بشکنند و وارد اطلاعات طبقه‌بندی نشده کاخ سفید شوند. یک مقام ارشد آمریکا به نیویورک‌تایمز می‌گوید که سال گذشته ایمیل‌های باراک اوباما که در زمره اطلاعات طبقه‌بندی نشده است، به دست هکرهای روسی افتاده است. وی اعتقاد دارد آمریکا در یک موقعیت نگران‌کننده قرار گرفته است.

پیش از این حدس و گمان‌ها بر این امر استوار بود که گوشی بلک بری اوباما کار دست وی داده است. اما این مقام ارشد آمریکایی می‌گوید هکرها نتوانسته‌اند از گوشی بلک بری اوباما وارد ایمیل‌های رئیس‌جمهوری آمریکا شوند.

هکرهای روسی به اطلاعات کاخ سفید بسنده نکرده و سعی کرده‌اند وارد ایمیل‌های وزارت امور خارجه این کشور هم بشوند.

براساس یکی از فرضیه‌هایی که مطرح شده، گفته می‌شود، هکرهای روسی توانسته‌اند با کمک افرادی در داخل کاخ سفید به آرشیو ایمیل‌های باراک اوباما دسترسی پیدا کنند. هر چند فرضیه دیگری هم مطرح شده است. براساس این فرضیه، افرادی که با اوباما در خارج از کاخ سفید در ارتباط بوده‌اند، این فرصت را برای هکرهای روسی فراهم کرده‌اند. در این فرضیه بازرسان می‌گویند که هکرها توانسته‌اند با ردیابی ایمیل‌هایی که باراک اوباما به اشخاص دیگر در خارج از کاخ سفید فرستاده است این نفوذ را انجام دهند یا دست‌کم اینکه یک نفر خارج از کاخ سفید این موقعیت را برای هکرها فراهم کرده است.

مقامات کاخ سفید می‌گویند: افراد حاضر در آنجا از دو سیستم کامپیوتری استفاده می‌کنند. یک کامپیوتر برای اسناد طبقه‌بندی شده است و کامپیوتر دیگر برای اسناد طبقه‌بندی نشده. هکرها توانسته‌اند وارد سیستم‌های طبقه‌بندی نشده شوند. این مقامات اما به یک موضوع معترف هستند: اینکه این کامپیوترهای طبقه‌بندی نشده، دارای اطلاعات بسیار حساسی هستند که می‌تواند برای اوباما دردسر ایجاد کند. اطلاعات طبقه‌بندی نشده شامل برنامه‌ها، ایمیل‌های رد و بدل شده با سفیران و دیپلمات‌هاست. همچنین بخشی از این اطلاعات، به بحث و جدل‌های کاخ سفید با قانون‌گذاران باز می‌گردد که دارای حساسیت بالایی هستند.

مقامات کاخ سفید هنوز در مورد اینکه چه تعداد از ایمیل‌های پرزیدنت اوباما به دست آنها افتاده است یا اینکه درجه حساسیت آنها چقدر بوده است، اظهارنظری نکرده‌اند. اما بر اساس قاعده، باراک اوباما، اطلاعات مهم و حساس را در هنگام صرف صبحانه به‌طور شفاهی می‌گوید یا آن‌ را روی کاغذ می‌آورد. این کاغذ نیز به اتاق بیضی یا اتاق موقعیت (Situation Room) فرستاده می‌شود.

هنوز محتمل‌ترین قضیه برای لو رفتن ایمیل‌های طبقه‌بندی نشده باراک اوباما، ارتباطات وی با بیرون از کاخ سفید است. گفته می‌شود که احتمالا اوباما با شخصی در ارتباط است که وی یک سرش به دولت روسیه وصل است. براساس این فرضیه بازرسان، مقامات کاخ سفید ماه‌ها بوده که اجازه نفوذ این فرد را به درون کاخ سفید داده‌اند. در این ارتباط گفته می‌شود بازرسان قصد دارند برای بازگشایی‌های بیشتر روی این پرونده، افراد نزدیک به کاخ سفید را مورد بررسی قرار دهند.

یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید که پای روسیه در این میان مطرح است. به اعتقاد وی این نگرانی بزرگ امنیتی را روس‌ها برای ایالات‌متحده رقم زده‌اند. بسیاری می‌گویند که کار نفوذ به سیستم‌های کاخ سفید در ملاقات مقامات آنجا با اشخاصی بوده که به مدت چند هفته با هم در ارتباط بوده‌اند.

موضوع حضور روس‌ها هرچند برای بازرسان محرز شده است اما هکرهای روسی سعی دارند به عکس هکرهای چینی ناشناس بمانند. چین که بیشتر در حوزه تجاری و صنعتی اقدام به هک می‌کند، ابایی از مطرح شدن نام خود ندارد. روس‌ها اما چون در حوزه سیاسی دوست دارند که هکرهایشان را مشغول به کار کنند، میل فراوانی به مخفی ماندن دارند.

جنگ سردی که هم‌اکنون بین روسیه و آمریکا کلید خورده ناشی از بحران اوکراین است. پس از اینکه روسیه شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد، با تحریم کشورهای غربی روبه‌رو شد. بی‌آنکه اراده‌ای برای کلید خوردن جنگ سرد بوده باشد، بحران اوکراین به درگیری‌های دو طرف دامن زده است. با نفوذ هکرها به داخل کاخ سفید، بحث تازه‌ای در محافل آمریکایی صورت گرفته است. کارشناسان هم‌اینک در حال رایزنی روی گزینه‌ای هستند تا «دیواره‌های آتشین» (سیستم ایمنی کامپیوتر) قوی‌تر و موثرتری برای پرزیدنت اوباما و اعضای کاخ سفید در نظر بگیرند.

پرزیدنت اوباما با حملات هکری غریبه نیست. کمپین انتخاباتی او در سال ۲۰۰۸ توسط هکرهای چینی مورد حمله قرار گرفته بود. با وجود این، در سال ۲۰۰۹، اوباما که زخم خورده هکرهای چینی نیز بوده است، به شدت با مقامات امنیتی این کشور برای حفظ گوشی بلک‌بری خود می‌جنگیده است. وی به این گوشی علاقه فراوانی داشته و دارد و همین موضوع در آن سال دستمایه طنزپردازان این کشور بوده است.

تاریخ دوباره برای اوباما تکرار شده است. زمانی که از مقام ارشد بازجویان پرونده نفوذ به کاخ سفید سوال شد که آخرین یافته‌ها در این مورد چیست، وی گفت که حق اظهارنظر ندارد. کاخ سفید همچنین در مورد اینکه چگونه موفق به کشف این گاف امنیتی شده است، پاسخ مشخصی نمی‌دهد.

هنوز مشخص نیست آیا کاخ سفید موفق شده تا سیستم‌های امنیتی را ارتقا دهد یا نه؟ در این مورد هم کاخ سفید سعی کرده از اظهارنظر خودداری کند. بازرسان اف‌بی‌آی حق توضیح ندارند و این پرسش‌ها تنها به ابهام بیشتر موضوع منجر می‌شود. در شرایطی که مقامات کاخ سفید سعی در پنهان نگه داشتن ملیت هکرها داشته، اما نفوذ هکرهای روسی قطعی‌ترین پاسخی است که به این موضوع رازآلود داده شده است.

روز پنج‌شنبه، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا پرده از این راز برداشت و اگر تا پیش از این بر اساس نوع حمله حدس زده می‌شد که هک شدن سیستم‌های کاخ سفید کار روس‌ها بوده است، وی به این فرضیه رسمیت بخشید و اعلام کرد هکرها روسی بوده‌اند. او گفت: «پیش از این هم محرز شده بود این هک توسط روس‌ها صورت گرفته است.» اما اینکه چرا کاخ سفید تمایلی به افشای ملیت هکرها نداشته، در واقع برای مخفی نگه‌داشتن بازرسی‌ها بوده است.

موضوع هکرها در ماه اکتبر سال گذشته میلادی برای مقامات کاخ سفید آشکار شد، اما این موضوع در اوایل ماه جاری میلادی رسانه‌ای شد. گفته می‌شود هکرها قصد نفوذ به وزارت امور خارجه آمریکا را هم داشته‌اند که پس از آشکار شدن موضوع کاخ سفید دست از تلاش خویش برداشته‌اند.

جاسوس ناشناس در کاخ سفید