گروه جهان: گفته می‌شود فاز دوم عملیات که «بازگشت امید» نام دارد قرار است به زودی اجرا شود. در این فاز کمک‌های بشردوستانه از سر گرفته می‌شود؛ اما نکته‌ای که در فاز دوم به تازگی به آن اشاره شده احتمال عضویت یمن در شورای همکاری خلیج‌فارس است. البته پیش از آن هم از عضویت اردن و مراکش در این شورا سخن گفته می‌شد. منابعی در کشورهای عربی به شرط فاش نشدن نام می‌گویند: «کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس کاملا معتقدند یمن باید در آینده‌ای نزدیک به کشورهای شورای همکاری بپیوندد که این امر به ظن آنها می‌تواند در ایجاد منطقه‌ای امن، با ثبات و دارای اقتصادی قوی کمک کند.»

پرسشی که ذهن بسیاری از کارشناسان را درگیر کرده این است که چرا عراق در این شورا حضور ندارد اما کشورهایی دور از منطقه مانند اردن، مراکش و یمن باید به این شورا بپیوندند. در واقع، می‌توان گفت شورای همکاری خلیج‌فارس شامل کشورهای عربی است که رویکردهای دوستانه‌ای در قبال ایران ندارند. با آغاز بهار عربی و فروپاشی برخی کشورهای عربی این ترس در میان اعراب به وجود آمد که به زودی نوبت آنها هم خواهد رسید.

در گام اول، وقتی اعتراض‌ها در بحرین شروع شد، آل‌سعود برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها در بحرین و ممانعت از ورود آن به عربستان به «سپر دفاع جزیره» متوسل شد. در واقع، این سپر فقط در مواقع حمله یک کشور خارجی به یکی از کشورهای شورای همکاری قابل کاربرد بود. سپر دفاع جزیره می‌گوید هرگاه یک کشور عربی مورد حمله کشوری خارجی قرار گیرد، این به مثابه حمله به تمام کشورهای عربی است.

با تشدید درگیری‌های یمن و حمله ائتلاف عربی به این کشور بار دیگر «سپر دفاع جزیره» ورد زبان‌ها شده است. کشورهای شورای همکاری بنا دارند با «الحاق» یمن به این شورا شرایطی را فراهم آورند که این کشور شامل این سپر دفاع هم بشود.

ریاض یاسین، وزیر امور خارجه مستعفی یمن هم خواستار پیوستن کشورش به این شورا شد تا در شرایط اضطرار و برای مواجهه با ناآرامی‌های داخلی با توسل به اعراب بتواند بحران‌ها را آرام کند.

مارشال عربی در راه است

منابع عربی می‌گویند کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس سخاوتمندانه طرح کمک مالی ۲۰ میلیارد دلاری را که نام «مارشال عربی» بر آن نهاده‌اند، به تصویب رسانده‌اند. به گزارش العربیه، بودجه‌ای هم در قالب مارشال عربی برای پرداخت حقوق سربازان وفادار به منصور هادی اختصاص یافته و گفته می‌شود حقوق هر سرباز به حدود ۱۵۰۰ ریال عربستان می‌رسد. پس از پایان عملیات نظامی هم مبالغی به‌عنوان غرامت‌ به زخمی‌ها و خانواده‌های نیروهای شرکت‌کننده در عملیات نظامی اختصاص خواهد یافت. پایگاه «المشهد الیمنی» هم به نقل از منابع آگاه در ریاض گزارش داد که حدود ۴۵ کشور در عملیات نظامی زمینی احتمالی علیه یمن مشارکت خواهند کرد. نام کشورها هنوز مشخص نیست.

ناسزای فرزند صالح به عربستان

سرهنگ «احمد علی عبدالله صالح» فرزند رئیس‌جمهوری پیشین یمن، با لحنی شدید عربستان سعودی را مورد تهدید قرار داد. او که ریاست گارد ریاست جمهوری یمن را در دوران ریاست پدرش برعهده داشت، ضمن تهدید شدید حکومت آل‌سعود، وعده انتقام گرفتن از آنها به‌خاطر حمله به یمن را داد.

فرزند رئیس‌جمهوری پیشین یمن خطاب به رژیم عربستان سعودی گفت: «کاری خواهیم کرد که عربستان در وسط ظهر ستاره‌ها را در آسمان ببیند.»

وی افزود: «فراموش نخواهم کرد که عربستان چه بلایی سر پدرم و من آورد. بالاخره نوبت ما هم خواهد رسید.»

وی در ادامه اظهارات خود ضمن انتقاد از شاهزاده «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود»، وزیر دفاع سعودی، او را فردی احمق نامید. پس از حمله ائتلاف عربی به یمن، علی عبدالله صالح و فرزندش دست اتحاد با حوثی‌ها دادند. برخی این ائتلاف را شکننده می‌خواندند و به حوثی‌ها هشدار می‌دادند که صالح را نباید جدی گرفت چرا که سر بزنگاه ممکن است از پشت خنجر بزند؛ اما پس از اینکه نام احمد علی صالح به همراه رهبران حوثی در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفت برخی رسانه‌ها این ائتلاف را ستوده و سخن از «تطهیر» صالح به میان آوردند.